Monday, August 8, 2011

Iman 21

“Sepatutnya aku bunuh aje kau!”Amir memandang Tengku Zarul yang jatuh terduduk bila terkena tumbukkannya.Hilang segala hormatnya pada lelaki yang tua tiga tahun daripadanya itu.Panggilan abang yang selalu digunakan pada Tengku Zarul hilang kini.

“Amir,sabar.Kan papa dah kata Tengku Zarul tersilap.Sekarang ni yang penting kita cari Iman.”Datuk Syukor mendekati anak itu.

“Kan Amir dah kata, jangan paksa Iman.Papa dan mama degil.Sekarang siapa yang susah.Mana nak cari dia sekarang.”dia memandang papanya.Mata memerhatikan Tengku Zarul mengesat bibir yang berdarah.Datin Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul diam mendengar kemarahan anak muda itu.

“Amir kan rapat dengan Iman ,tentu Amir tahu kat mana dia sekarang kan.”Datuk Syukor memujuk anak yang sedang marah itu.

“Untuk apa pa?Supaya dia disakiti lagi?Amir tak sanggup tengok dia terluka.Dia dah terlalu disakiti dengan perangai Tengku ni pa.Cukuplah semua yang dia tanggungnya pa. Amir rasa lebih baik kalau biar dia tentukan haluannya sendiri pa”dia masih tidak mahu beralah.

Masih terbayang kesedihan yang diluahkan gadis itu.Walaupun Iman tidak membuka mulut bercerita tapi tangisan Iman sudah cukup menyayat hati lelakinya.

“Jangan cakap begitu Mir,berilah peluang pada anak uncle untuk membaiki kesilapnnya.” Datuk Tengku Zaman nyata terkejut mendengar kata kata anak muda itu. Kalau boleh dia tidak mahu kehilangan menantu sebaik Iman.

“Cukuplah semua yang dia lakukan pada Iman selama ni uncle.Sejak kecil saya kenal Iman.Tak pernah sekali pun saya benarkan sesiapa menyakiti dia.Saya tak sanggup melihat air matanya jatuh lagi.

Tapi segalanya musnah kerana anak uncle ni.Saya rasa lebih baik biarkan saja Iman disini.Saya akan jaga dia disini.Tak ada sesiapa yang akan melukainya lagi.Saya rasa itu yang terbaik untuk mereka.Anak uncle pun boleh dapat penganti yang lebih baik daripada Iman.”tegas dia bersuara.

Itulah keputusan yang diambilnya setelah melihat gadis itu menderita.Air mata Iman cukup untuk menceritakan betapa gadis itu menderita bersama Tengku Zarul.Biarlah dia saja yang menjaga gadis itu.Dia mampu untuk mengembirakan hidup Iman.
“Mir,abang minta maaf.Selama ni abang tak berlaku adil pada dia.Abang janji takkan ulanginya lagi.”Tengku Zarul mendekati anak muda itu.Memegang bahu Amir yang sedang marah.Mengharapkan simpati dari anak muda itu.

“Mir,jangan begitu nak.Kan Amir sayangkan Iman.Kalau macam tu beri peluang untuk dia membina hidup baru.Takkan Amir nak Iman sendirian dalam usia muda?”Datin Kalsom bersuara.Cuba memujuk anak itu dengan cara lain.



“Masuklah,dia ada dekat dalam.Tapi kalau kau sakiti dia lagi nahas kau.”Amir membawa Tengku Zarul kerumah sewanya.Dia terkejut bila Iman datang mendapatkannya sehelai sepinggang seminggu lalu.Masih diingat sendu yang dibawa bersama gadis itu sewaktu datang menemuinya.

Lambat lambat Tengku Zarul membuka pintu bilik itu.Mata menangkap sekujur tubuh yang sedang lena terbaring.Dia membuka langkah menghampiri gadis yang sedang lena itu.

Hatinya tersentap melihat wajah yang jauh berubah.Tiada lagi seri pada wajah itu.Sayu hati lelakinya melihat titisan mutiara yang mengalir dari kelopak mata Iman yang terutup.Pantas tangannya mengusap pipi lembut yang terlalu banyak menderita itu.

Iman pantas membuka mata.Terkejut bila pipinya disentuh seseorang.Darahnya tiba tiba naik kekepala.Suhu kemarahannya meningkat.Tangan Tengku Zarul ditepis kasar.Dia bangun dari pembaringan.Kepala yang sakit ditahannya.Sendu yang masih bersisa ditelannya hinggal masuk ke perut.

“Apa yang awak nak katakan lagi sampai awak datang sini cari saya?Tak cukup lagi semua hinaan yang telah awak katakan pada saya.Saya tak pernah buat salah pada awak pun.Malahan saya tak pernah kenal awak pun sebelum ni.Macamana sampai awak sanggup ungkit kisah hidup saya.

Kalau awak rasa saya menyusahkan hidup awak,rasanya baik kalau awak tamatkan segalanya.Lebih mudah untuk kita berdua.”

Iman mengalirkan air mata sewaktu melafazkan kata kata itu.Walaupun hati tidak sedikit pun menyayangi anak muda itu,namun dia sedih bila mengenangkan rumah tangga yang baru terbina itu bakal runtuh.

“Iman,saya tahu saya salah.Saya minta maaf.Saya sebenarnya….”dia merapati gadis itu.Berdiri didepan Iman.

“Tak ada apa yang nak dimaafkan.Lagipun siapa saya nak maafkan awak,saya tak layak Tengku Zarul.”Iman berundur setapak.

Benci hatinya melihat wajah Tengku Zarul saat itu.Sakit hatinya yang tersimpan sejak sekian lama bagai menyeksa dirinya saat itu.

Terbayang pemergian papa tersayang.Kecurangan mama.Luka disakiti Natasha.Kepalanya berat. Sudah terlalu sarat untuk memikirkan pula masalah baru yang kini melanda hati.Tak cukup lagi kah semua kedukaan yang mereka berikan padanya?Tak penatkah mereka kerana menyakiti hatinya.Dan kini suaminya Tengku Zarul pula mengambil bahagian bersama mereka.

“Iman,please.Saya tahu saya salah.Saya tak sengaja nak marahkan awak.Ada sesuatu yang menganggu saya.Saya tak sengaja.”

Dia memerhatikan gadis yang kelihatan tidak bermaya itu.Sendu Iman bagaikan memukul mukul tangkai jantungnya.Hatinya bagai disayat belati melihat tangisan gadis itu.Dia seolah olah dapat turut sama merasai penderitaan yang dialami Iman.

Tiba tiba timbul perasaan halus dalam hatinya.Satu perasaan yang dia sendiri tak mengertikan.Satu perasaan yang tidak pernah dialaminya selama ini.Tiba tiba dia takut kehilangan Iman.Tiba tiba dia takut melihat sikap Amir yang begitu mengambil berat.Entah mengapa dia takut Amir akan merampas Iman darinya.

“Sudahlah Tengku Zarul.Saya dah penat melayan kerenah anak anak orang kaya macam awak dan Natasha.Saya dah terlalu letih untuk ini semua.Saya tak mahu semua ini lagi.”

Air mata mengalir lagi.Dia bencikan diri sendiri.Menangis didepan lelaki itu.Iman jatuh terjelepuk.Dia duduk melurut diatas lantai.Menangis lagi untuk kesekian kalinya. “Berikan saya sedikit ketenangan.Saya tak minta banyak.Tak adakah tempat didunia ini untuk saya?Semuanya hanya untuk orang orang seperti awak kah?”air mata terus membanjiri.

“Iman….”Tengku Zarul duduk menghadap gadis yang sedang hebat dilanda badai perasaan itu. Dia memeluk Iman yang teresak itu.Hati turut pilu mendengarkan rintihan itu.Rintihan seseorang yang telah menanggung seribu kesedihan.

“Saya cuma pinta sedikit ketenangan.Salah kah?”dia bersuara sayu.Dia ingin menolak tubuh Tengku Zarul tapi tenaganya yang kian melemah tidak berdaya untuk menolak walau sedikit pun tubuh tegap suaminya.Malahan Tengku Zarul semakin mengeratkan pelukannya.

“Iman?”tiba tiba hatinya dilanda kegusaran.Kesenyapan Iman meresahkannya.Dia mengalih sedikit tubuh Iman.Dada Iman yang berombak perlahan menambahkan kegusaran dihati.Terkejut melihat tangan Iman yang jatuh lemah.

“Iman bangun!Abang minta maaf.Abang tak sanggup kehilangan Iman.Bangun sayang.”
dia meratap sayu.Tangannya mengengam erat tangan Iman yang sejuk.Dia mencium pipi pucat itu berkali kali.Tidak menghiraukan Amir dan Datuk Zaman yang berada didepan. Dia memangku tubuh layu isterinya itu.Dia bersalah.Dia takut kehilangan Iman.Dia takut kehilangan isteri yang mula mendapat tempat dihatinya itu.

4 comments:

  1. part ni pun dh baca... dh byk kali keluar... yg berbeza cuma huruf... ini Iman 21... part lain, semuanya sama... dh baca...

    ReplyDelete
  2. sakit tul otak aku baca cite ni.
    asyik duk ulang je.

    ReplyDelete
  3. rasa macam deja vu pulak...balik2 part ni...brapa kali nak ulang ni...tuan nye blog ni takan tak prasan...walawehhhhhhh....

    ReplyDelete
  4. wahai tuan punye blog....
    SEDARLAH.....
    bape byk kali mau ULANG????

    ReplyDelete