Wednesday, June 29, 2011

Iman 11

Iman termangu sendirian.”Saya nak ingatkan awak.Awak tu isteri saya”.

Dia mengulangi kembali kata kata Tengku Zarul.Dah kenapa dengan mamat ni?Jealous ke?Kan dia juga kata yang aku ni teman serumah aje.Lagipun antara kami tak boleh bersama.Dia dah lupa ke apa yang dia kata?Tiba tiba pulak nak ingatkan yang aku ni isteri dia.



“Kalau dah tak tahu tanyalah.Jangan memandai mandai nak buat apa apa kalau saya tak suruh.”dia bersuara keras.

Entah mengapa kemarahannya memuncak sejak peristiwa semalam.Begitu sukar untuk dihapuskan bayang Iman.Dia semakin tertekan.Takut pada hati yang kini telah pandai merindu gadis itu.Takut pada hati yang berdebar tiap kali berdepan dengan isterinya itu.

“Saya minta maaf.Saya ingatkan awak tak nak pakai lagi baju tu.Awak letak dimeja.Saya ingatkan baju kotor.”Iman tunduk menghadap Tengku Zarul.Bagai pesalah yang menanti hukuman dari hakim.

“Awak memang tak boleh diharap.Kan saya dah kata jangan usik barang barang saya. Jauhkan diri dari barang barang saya.Mudah aje kan.Takkan itupun awak tak faham faham lagi.”dia masih terus membebel sambil mengikat tali kasut.Namun suara diperlahan kan bila melihat wajah muram Iman.

“Dahlah tu.Lain kali jangan cuba nak berlagak pandai kalau awak tu bodoh.”dia melangkah meninggalkan Iman sendirian.

Iman tersentak mendengar suara kasar Tengku Zarul.Takkan hanya kerana dia silap membasuh baju yang nak dipakainya malam itu Tengku Zarul sampai sanggup mengeluarkan kata kata kesat padanya.

Hanya kerana kesilapan kecil sampai sanggup Tengku Zarul mempermainkannya. Sampai begitukah Tengku Zarul membencinya.Buruk sangatkah dia sampai Tengku Zarul tidak langsung bersimpati padanya.Baju Tengku Zarul yang bergatungan dalam almari besar terbayang dikotak fikirannya.Takkan tak boleh pakai baju lain?



“Lain kali jangan masak lagi.Tak ada selera tahu tak saya nak makan semua ni.Kalau awak nak masak awak masak untuk awak seorang.Saya tak hingin nak makan.”Tengku Zarul memandang kosong sarapan yang tersedia didepan mata.
“Kalau awak tak nak makan tak apalah.Saya minta diri dulu.Hari ni mungkin saya balik lewat sikit.”

Iman tidak mahu mengendahkan kata kata Tengku Zarul.Takut nanti makin dilayan makin sakit hatinya.Terus dia mengambil briefcase.Tangan Tengku Zarul dikucup lembut.Pantas dia melangkah menuju ke arah keretanya.Hati begitu meronta ronta ingin keluar dari rumah besar itu.Tiap kali ingin kepejabat Iman merasakan yang dia terlepas dari satu beban yang amat menyeksakan.Tiap kali kepejabat dia merasakan dirinya bagai hidup semula.

Kebiasaan yang tercipta dengan sendirinya itu tak pernah diabaikan.Selama ini tiap kali dia keluar rumah dia akan mendapatkan tangan Tengku Zarul sebagai meminta restu dari suaminya itu.Walaupun dia tahu Tengku Zarul tidak sudi langsung memandangnya.

Tengku Zarul tersentak.Dia terpana.Kucupan lembut ditangannya meninggalkan satu kesan yang tidak dapat ditafsirkan.Tiap kali keluar rumah tak pernah sekali pun Iman meninggalkan nya begitu saja.Tiba tiba dia keliru.Antara Iman dan cerita Natasha.Antara kebenaran dan penipuan.Dia tidak mahu menjadi mangsa penipuan andai benar apa yang dikatakan Natasha dulu.



“Awak nak makan ke?”dia bertanya pada Tengku Zarul setelah disuruh Datin Tengku Datul.

Sejak petang tadi mereka bertandang kerumah besar itu.Kemesraan Datin Tengku Datul dan Datuk Tengku Zaman mengubati hatinya.Sekurang kurangnya mereka tidak bersikap seperti anak mereka itu.

“Tak apalah.Awak letak aje kat situ.Nanti saya ambil sendiri.”

Dia memandang Iman sekilas.Tadi dia bagai terpaku melihat senyuman manis Iman melayani kerenah uminya. Nyata sekali uminya menyenangi menantu itu.

Selama ini jarang dia melihat Iman tersenyum.Selama ini Iman lebih senang mendiamkan diri.Selebihnya dia lebih suka berkurung dalam biliknya.Lepas siapkan makan buatnya Iman terus menghilang.Tapi pasti tiap kali itu pinggan makannya dah pun siap dibasuh.Entah bila Iman membersihkan nya dia sendiri tak perasan.Atau mungkin kerana sikapnya sendiri yang membuatkan Iman jauh darinya.

“Ambillah Rul.Mama penat masak kuih tu.”Datin Tengku Datul mencelah dari belakang.
Tengku Zarul menuruti kata kata uminya.Kuih yang ditatang Iman dicapainya sekeping.

“Kenapa sejak kamu datang tadi umi dengan asyik bersaya awak aje?Kan lebih elok kalau Iman bahasakan Tengku Zarul dengan panggilan abang,Umi rasa lebih manis kan.”Datin Tengku Datul tersenyum.

Dia dapat mengesan ada sesuatu dalam rumah tangga yang baru dibina itu.Ada sesuatu yang disembunyikan budak berdua itu.Dia tersenyum lagi bila melihat kata kata itu menyentakkan mereka berdua.

“Itulah Umi,Rul dah cakap dengan Iman.Tapi dia tak nak dengar.”Tengku Zarul tersenyum kecil memandang Iman yang serba salah itu.Dia mengenyitkan mata memandang Iman.Berjaya mengenakan isterinya itu.

“Kalau macam tu Umi rasa elok kalau Iman mulakannya sekarang kan.”dia tersenyum lagi.Iman hanya mengganggukkan kepala saja.Sakit rasa hatinya bila dikenakan Tengku Zarul.


“Saya harap awak tak salah faham okey.Panggilan tu just kalau kita dirumah Umi atau dirumah mak long awak aje.”Tengku Zarul bersuara serius.

Memandang Iman yang sibuk melihat pemandang diluar kereta.Dia segera memalingkan muka menghadap semula jalan raya. Bukan apa dia takut kalau lama menikmati wajah ayu itu hatinya akan terpaut.

Tiba tiba dia diburu seribu persoalan.Adakah Iman sedang berlakon?Sikapnya kini tak langsung sama seperti apa yang pernah diceritakan Natasha.

“Okey,saya tak kisah kalau itu yang awak nak.”dia menjungkitkan bahu.Kini setelah hampir dua bulan menjadi isteri Tengku Zarul,dia tahu tentang satu sikap Tengku Zarul,lelaki itu suka memerintah orang lain.

“Baguslah kalau awak faham.Saya tak nak awak salah faham nanti.Lagipun saya masih sayangkan Natasha.”dia sengaja menyebut nama Natasha ingin melihat kemarahan Iman. Kalau betul selama ini Iman dan Natasha bermusuhan pasti akan tersemat kebencian disebalik wajah itu bila mendengar nama Natasha.Tapi dia hampa.Ketenangan Iman tidak sedikit pun tergugat dengan kata katanya.

“Saya tahu.Lagipun saya tak minta awak buat apa apa untuk saya.Saya pun tak kisah kalau awak buat apa yang awak suka.”dia bersuara lagi.Malas nak bertekak dengan Tengku Zarul.Dia tahu sangat hati anak muda itu.Tengku Zarul begitu menyayangi Natasha.Malahan pernah beberapa kali Natasha menerima kuntuman bunga beserta hadiah yang mencapai ribuan ringgit dari Tengku Zarul.

“Satu lagi,saya minta sangat kalau awak jangan berlakon.Tak penat ke?Saya sendiri pun dah naik penat tengok lakonan awak.”tiba tiba Tengku Zarul naik angin.Entah mengapa kemarahannnya tiba tiba meledak bila,mendengar jawapan selamba dari mulut gadis itu.

Buat pertama kalinya dia terasa dicabar.Sangkanya Iman sanggup berkata begitu semata mata kerana hartanya.Tiba tiba terbayang kemesraan antara Iman dengan uminya. Dia takut satu hari nanti hati uminya akan terluka bila tahu lakonan Iman.

“Apa maksud awak?”Iman tak faham.Langsung dia tak mengerti kata kata Tengku Zarul itu.Aku berlakon?Sejak bila pula aku pandai berlakon.

“Ya,kan selama ni awak memang bercita cita nak kawin dengan orang kaya kan.Sebab tulah awak sanggup berlakon jadi budak baik.Semata mata nak perangkap Amir.Adik Natasha.”dia meluahkan isi hatinya.Ingin Iman menghentikan semua lakonannya.

Dia tak mahu lagi gadis itu berpura pura didepannya.Dia dah muak untuk melihat kepura puraan yang diciptakan Iman.Di tambah pula bila dia melihat kemesraan Iman bersama seorang lelaki tempoh hari.Panas hatinya kian meningkat.Dia mula tidak dapat mengawal perasaannya.

“Apa yang awak merepek ni?”dia terkejut.Sungguh!Dia tersentak mendengar tuduhan itu.Aku berlakon semata mata nak kawin dengan anak orang kaya?

“Awak jangan ingat saya tak tahu okey.Awak memang tunggu peluang aje kan.Sebab tulah awak sanggup untuk kawin dengan saya walaupun awak tak pernah kenal saya.

Semuanya semata mata pangkat Tengku yang saya sandang.Kemewahan yang saya ada. Selama ni awak memang cemburukan Natasha kerana dia bertunang dengan sayakan. Awak boleh tipu orang lain Iman,tapi bukan saya.Saya kenal siapa awak sebenarnya.”dia bersuara lagi.

Kereta dah memasukki perkarangan rumah miliknya.Dia tiba tiba marah pada Iman.Benci pada gadis itu meluap luap.Selebihnya dia didorong dek perasaan cemburu bila mengingatkan Iman bersama seseorang yang kelihatan begitu mesra.

“Well,kalau awak kata yang awak mengenali saya.Saya rasa awak silap Tengku Zarul.
Nampaknya awak belum mengenali siapa saya sebenarnyaTengku.”Iman bersuara.

Getar nada suaranya jelas menunjukkan kedukaan yang bertamu akibat tuduhan yang melampaui batasan.Pantas pintu kereta dibuka.Dia melangkah laju masuk kedalam rumah.Pintu bilik dikunci rapat.

Didada katil dia menghamburkan air mata.Tak menyangka dia akan mendengar kata kata hinaan daripada Tengku Zarul.Selama ini dia tahu Tengku Zarul bencikan dirinya,tapi tak menyangka begitu sekali tanggapan Tengku Zarul terhadap dirinya.



Perempuan tak tahu malu.Tak reti reti agaknya.Aku kata hentikan,hentikanlah.Ingat dia buat macam ni aku akan suka dekat dia ke?Tengku Zarul memandang hidangan sarapan pagi yang tersedia diatas meja.Dia tak reti marah ke?Semalam dah kena sembur pun tak serik.Ini semua kerana duit yang ada pada aku.Kalau tak dah lama dia lari ikut jantan lain.Sama macam mak dia.Teringat cerita Natasha yang ibu Iman lari meninggalkan bapa Iman semata mata mengikut lelaki yang lebih kaya.

“Sama aje perangai macam mak awak.Kalau awak dah kemaruk sangat nak cari suami kaya,baik awak buat macam mak awak.Lari dengan orang tua yang dah nak mati.Lepas dia mati dapatlah awak harta dia.”lancang mulutnya bersuara memandang Iman yang menatang minuman.

Berderau darah Iman mendengar kata kata tajam itu dari mulut Tengku Zarul.Perlahan lahan dia melangkah setapak demi setapak.Dulang minuman diletakkan diatas meja,perlahan dia menghampiri Tengku Zarul yang sedang duduk di meja makan.

“Awak memang kaya.Awak memang berpangkat.Tapi sayang awak tak mewarisi sifat dan budi ibu bapa awak seperti mana awak mewarisi harta dan pangkat mereka Tengku Zarul.”Iman bersuara dalam tangisan.Selama ini luka ditinggalkan mama masih belum terubat,ditambah pula luka disakiti Natasha dan kini Tengku Zarul melebarkan lagi kelukaan itu.

“Hei….”Tengku Zarul bersuara lantang.Mengekori langkah Iman yang melarikan diri kedalam biliknya.

“Apa maksud awak dengan apa yang awak katakan hah?!Awak tu yang tak sedar diri.Tak habis habis nak mengikis harta orang.Kalau awak bagus sangat pandai pandailah awak cari tempat lain.Saya rasa disini tak sesuai dengan awak.”dia menjerit lantang.

Hatinya panas mendengar kata kata Iman yang menyindirnya.Namun seketika kemudian langkahnya terhenti bila mendengar esakkan halus dari dalam bilik itu.Dia mula tidak yakin dengan keputusannya.Dia mula kesal dengan kata kata yang dilafaskannya. Benarkah aku?


Friday, June 24, 2011

Iman 10

Sakit hatinya bila Tengku Zarul sengaja mempermainkannya.Konon semalam nak makan itu lah ini lah.Bila aku masak dia kata nak keluar.Makan kat restoran.Dia benar benar bengang dengan kelakuan Tengku Zarul.

Lelaki itu begitu memusuhinya.Iman berfikir fikir,seingatnya belum pernah dia melanggar semua peraturan dan arahan lelaki bernama Tengku Zarul.Kali pertama menjejakkan kaki dirumah besar itu dia dihidangkan dengan beraneka jenis peraturan yang dipinta Tengku Zarul.Peraturan yang paling penting.dia langsung tidak dibenarkan mencampuri urusan hidup Tengku Zarul dan dia dilarang sama sekali menjejakkan kaki kebiliknya.

“Hei,tak nak makan ke?Kita orang dah nak pergi makan dah ni.”Raziq memandang gadis itu.Mematikan lamunan Iman.

“Dah lunch hour ke?”dia memandang jam ditangan.

“Dah lama dah.Mereka dah turun dulu.Cepatlah.”dia menghampiri meja Iman.

“Hari ni makan kat mana?”dia menyaingi langkah Raziq.Teman sepejabatnya itulah yang kini menjadi penghibur setelah Amir berpindah ke Terengganu.

Sejak itu jarang dia menemui Amir.Malahan nak dengar kabar berita pun susah.Maklum sajalah kerja sebagai pengurus projek memerlukan teman itu menumpukan sepenuh perhatian pada kerjanya.

“Tempat biasalah.Tapi aku rasa boringlah.Asyik makan tempat biasa aje.Tak ada tempat lain ke?”

“Kau nak makan tempat lain ke?”dia bertanya memandang Raziq.Berminat mendengar idea anak muda itu.Dia pun rasanya dah lama nak merasai makanan enak digerai kesukannya dan Amir.

“Kau ada apa apa cadangan ke?”dia bertanya.

“Kalau kau sudilah.Tapi tempat tu kecil aje.But bukan kotor tau.Gerai tu aku selalu pergi dengan cousin aku dulu.Kalau kau sudi lah.”

“Aku no problem punya,aku bukannya anak orang kaya yang suka makan kat tempat high class.”dia memberikan persetujuan.

Mereka menjamu selera di gerai yang dikatakan Iman.Keseronokan menjamu selera sambil berbual tentang isu semasa membuatkan mereka tidak menyedari ada sepasang mata yang memandang.

“Awak kemana tadi?”dia bertanya kasar.

Sejak tengahari tadi dia tidak tenang. Ketenteramannya diragut Iman.Semua kerja yang sepatutnya diselesaikan tidak disentuh langsung. Entah mengapa hatinya tidak tenang setelah melihat Iman tertawa bersama seseorang tadi.

Senyuman manis itu menganggugugat hidupnya.Segalanya tidak berjalan seperti yang sepatutnya. Mesyuarat yang sepatutnya dipengerusikannya ditangguhkan. Semuanya gara gara Iman.Tak disangka begitu hebat pengaruh Iman pada dirinya.Dan dia tidak sukakan semua itu.

“Kemana pula.Saya diofis sejak pagi tadi.”dia menjawab perlahan.Terkejut menerima panggilan dari pada Tengku Zarul tak habis lagi ditambah pula dengan pertanyaan Tengku Zarul yang menyemakkan kepalanya.Tak pernah dia bermimpi lelaki itu akan menghubunginya. Itupun dipejabat.Sedangkan dirumah pun Tengku Zarul tidak mahu langsung bersuara dengannya.

“Awak kemana lunch hour tadi?”dia bertanya keras.Sakit hati bila Iman tidak memberikan jawapan yang dimahukan.

“Lunch?”dia diam seketika berfikir.“Oh!”dia teringat sesuatu.

“Tadi saya lunch dengan kawan di gerai yang saya dan Amir selalu pergi dulu. Kenapa? Ada apa apa yang tak kena?”dia bertanya.Takkan itu pun nak ambil tahu.Kan dia juga yang cakap antara kami tak boleh mengongkong antara satu sama lain.Ni belum ada apa apa dah cemburu semacam aje.

“Makan aje?”dia bertanya sinis.Tarbayang gelak tawa Iman bersama lelaki itu.Terbayang kemesraan antara mereka sedangkan dengan dia pun Iman bukan main susah walau nak mengukir senyum.

“Dah tu,awak ingat saya buat apa?”dia tak senang dengan nada yang digunakan Tengku Zarul.

Suaminya itu seolah olah mencurigainya.Lagipun kau tak berhak ambil tahu.Kau dengan aku just housemate.Tak lebih daripada itu.

“Saya nak ingatkan awak.Awak tu isteri saya.Saya tak suka kalau ada orang mengata isteri Tengku Zarul tak pandai jaga diri.Saya tak suka awak keluar dengan lelaki lain.”dia bersuara keras.

Pantas dia menghempaskan ganggang telefon.Perasaan marah dalam dirinya adalah sebahagian besar untuk dirinya sendiri.Dia memarahi diri sendiri bila tiba tiba dia merasa cemburu bila melihat Iman bersama orang lain.Dia marahkan dirinya bila dia tidak lagi mampu bertenang bila mengenangkan senyuman manis Iman.Selebihnya kini dia mula menyedari yang dia kini menyukai isterinya sendiri.

Thursday, June 23, 2011

Iman 9

“Datuk,Datin panggil.Katanya ada hal penting diatas.”

Surina pembantu rumah mereka mendekati Datuk Syukor.Dia juga turut tidak senang hati melihat keadaan Datin Kalsom.Kemudian dia melangkah keluar mencari Datuk Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul seperti yang diarahkan Datin Kalsom.

“Kenapa boleh jadi macam ni Datuk,Datin.Malu kami nak hadap muka kalau perkawinan ni tak jadi.Mana kami nak letak muka kami ni.”

Datuk Tengku Zaman gelisah.Tak sangka dia akan menghadapi situasi begitu.Sedangkan perkawinan itu bukan perkawinan paksa.Natasha sendiri telah mempersetujuinya.

“Kami minta maaf Datuk.Kami tak sangka anak kami sanggup buat macam ni.”Datuk Syukor menghampiri Datuk Tengku Zaman.Sementara Datin Kalsom dan Datin Tengku Datul menangis sesama sendiri.

“Malu kita Datuk.Mana kita nak letak muka kalau perkawinan ini tak jadi.Datuk pun dapat malu kami pun dapat malu.Satu negeri tahu anak kita nak kawin,tapi….”Datuk Tengku Zaman tidak dapat meneruskan kata katanya.

“Saya ada satu cadangan.Itupun kalau abang setuju.”Tiba tiba Datin Kalsom bersuara dalam esak tangisnya.

“Apa dia?”Datuk Syukor dan Datuk Tengku Zaman bertanya serentak.

“Iman……itu pun kalau Datuk dan Datin setuju.”Datin Kalsom bersuara perlahan.
Datuk Syukor segera memahami maksud isterinya dan mengarahkan Iman dan Tengku Zarul dipanggil.Sementara itu Datuk Tengku Zaman dan DAtin Tengku Datul ber -pandangan sesama sendiri.

“Tapi pa,kenapa nak Iman gantikan tempat akak.Batalkan ajelah.”Amir tidak berpuas hati dengan kata kata papa dan mamanya.Dia memandang Datuk Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul yang sedang memujuk Tengku Zarul.

“Tak boleh Mir.Kan Amir pun tahu.Maruah papa dan Uncle Zaman akan tercemar kalau perkawinan ini batal.Mana papa nak letak muka?”dia bersuara.

Mereka hanya menantikan persetujuan Tengku Zarul,bila isterinya berjaya mendapatkan persetujuan Iman.Dia tersenyum pilu bila mendengar pengakuan Iman yang sanggup menyetujuinya kerana membalas budi yang mereka curahkan padanya selama ini.Dia tahu anak itu terpaksa. Tapi dia tidak ada pilihan lain.Hanya Iman yang diharap dapat menjadi penyelamat maruah mereka.

“Tapi pa,itu tak adil bagi Iman.”dia membela Iman lagi.

“Mir,kami tak terdaya.Kalau boleh memang kami mahukan yang terbaik untuk Iman tapi ini saja jalan yang kami ada Mir.”Datuk Syukor cuba menerangkan pada anak itu.


“Aku terima nikahnya Iman Wardina Binti Ghazali Hamza dengan mas kawinnya sebanyak dua ribu ringgit tunai.”dengan lafaz yang diucapkan Tengku Zarul kini sah Iman menjadi isterinya.Wanita yang tidak disukainya menjadi isterinya kini.Entah bagaimana kehidupan yang bakal dilaluinya kelak bersama wanita itu.

“Saya tak tahu nak cakap apa dengan awak.Tapi satu yang saya pinta dari awak.Jangan pandai pandai nak kongkong hidup saya.Antara kita tak lebih sebagai teman serumah.Itu saja.Dan satu lagi saya tak suka kalau awak ceritakan pasal perkara ni pada sesiapa pun.
Hal ni antara kita berdua.Orang lain tak perlu tahu.”

Tengku Zarul bersuara memandang Iman yang duduk dibirai katil.Dia melangkah ke sofa.Sikap Iman yang mendiamkan diri membuatkan dia seolah olah menang.Sepatutnya malam pertamanya merupakan malam yang indah tapi malam ini hilang serinya dengan kehadiran Iman.

Entah mengapa walaupun akal enggan menerima tapi hatinya bersetuju dengan permintaan umi dan walid untuk menikahi Iman.Sedangkan dia tahu semua perbuatan buruk yang Iman lakukan.

Entah mengapa dia masih bersetuju setelah tahu sikap Iman.Hati diburu geram pada penipuan Natasha.Hatinya panas bila mengingatkan gadis itu.Tak disangka Natasha sanggup mengenepikan perkawinan mereka semata mata mengejar nama dan pangkat.

Iman termangu mangu mendengar kata kata keras Tengku Zarul.Tak sangka begitu sekali penerimaan Tengku Zarul terhadapnya.Salahkah dia kerana bersetuju dengan permintaan mak long demi untuk menyelamatkan maruah mereka.Salahkah dia kerana bersetuju semata mata untuk membalas budi orang yang banyak berjasa padanya.

Salahkah aku?!Iman berfikir lagi sambil memerhatikan Tengku Zarul yang resah disofa panjang.Kenapa dia bersikap begitu pada aku.Bencikah dia pada ku?Dia diburu pertanyaan lagi.


Sikap Tengku Zarul masih lagi begitu.Tetap tidak berubah.Iman dah naik lali dengan sikap Tengku Zarul yang satu itu.Lelaki itu membencinya.Iya,dia tahu betapa Tengku Zarul membencinya.Lelaki itu amat membencinya.Malahan setiap apa yang dilakukakannya tidak menyenangkan hati Tengku Zarul.Dia mengingati kembali peristiwa semalam.


Sunday, June 19, 2011

Iman 8

“Alah kan I dah kata you pilih aje apa yang you suka.I ikutkan aje.”dia tersenyum mendengar suara lunak gadis itu.Panggilan yang menganggu mesyuaratnya tidak sedikit pun menarik perhatiannya.

Malahannya dia masih lagi sibuk mengendalikan urusan pejabat,sedangkan sepatutnya dia sedang bercuti kini untuk mengendalikan majlis perkawinan yang bakal menjelang.Tapi baginya perkawinan itu diletakkan tempat kedua. Perniagaan keluarga yang kian berkembang yang perlu diberi perhatian.Sampaikan umi menegur sikapnya yang tidak langsung mengambil berat soal perkawinan itu.

Entahlah,dia tidak tahu dimana silapnya.Walaupun hati terasa gembira namun bagai ada sesuatu yang hilang.Bagai ada sesuatu yang menghalangnya untuk merasa nikmat di alam yang bakal dihuninya kelak.Hatinya bagai masih belum terbuka.Masih terkunci.

Yang pasti dia tidak segembira seperti yang sepatutnya.Kadangkala dia rasa bagai telah silap membuat keputusan.Tapi entahlah hati yang satu itu begitu sukar difahaminya sendiri.

Dia terus hanyut dalam dunianya yang tersendiri.Suara suara Natasha tengelam begitu saja.Tiba tiba hati tersentak,diruang mata gambaran wajah seseorang yang amat dikenali terbayang didepan mata.Senyuman dan wajah yang begitu menenangkan.Gila kah dia….?


“Bila lagi kamu nak berikan kad tu Tasha.Harinya dah dekat.Pergilah hantar kerumah keluarga kita dikampung tu.”Datin Kalsom membebel dengan sikap anak gadisnya itu.

“Alah ma,Tasha rasa tak payahlah jemput diorang.Lagipun majlis tu kan kita nak buat jemput VIP.”dia malas nak kekampung ibunya itu.Baginya orang kampung yang kolot dan ketinggalan zaman tidak harus menghadiri majlis perkawinannya yang rata rata dihadiri oleh orang orang kenamaan.

“Dah tu apa salahnya kalau kita jemput sedara kita.Kan mereka tu darah daging kita. Mama tak mahu dikatakan melupakan sedara pula nanti.”

“Tasha malas nak kekampung tu.Kotor.Kalau mama nak suruh aje Amir hantarkan.”dia melangkah masuk kebiliknya.Malas nak menuggu lagi bebelan mamanya.Dia arif sangat,mamanya itu kalau dah mula membebel pasti tak habis dalam sehari.

“Tak apalah ma,biar Amir dengan tuan puteri aje yang pergi hantarkan.Lagipun tuan puteri kita ni tak kisah mencemar duli turun kekampung.”dia merapati mamanya.Ingin memujuk mama yang kecil hati dengan sikap kakaknya itu.

“Mak long,Biar kami aje yang pergi hantarkan.Lagipun kak Tasha tu kan pengantin.Agak nya dia malu nak pergi sendiri.”Iman tersenyum memandang wanita tua yang banyak berjasa padanya itu.

“Okey,kalau macam tu mak long amanahkan pada Iman untuk jemput semua sedara mara kita dikampung ya.”dia memeluk gadis itu.Ah,alangkah lapangnya andai kata anaknya bersikap seperti Iman.Pasti hati terasa tenang selalu andaikata Natasha bersikap seperti Iman.


“You jangan jadi bodoh Tasha.I tak tawarkan peluang ni pada semua orang tau.I rasa you yang paling sesuai.Sebab tulah I bagi peluang ni pada you.”David memujuk gadis itu.

“Tapi kan I dah kata.Hari tu tak boleh pasal I kena nikah malam tu.”

“You mintaklah tangguh seminggu lagi,takkan you nak lepaskan peluang ni.Lagi pun bagi I rugi kalau you kawin sekarang ni.Baru baru ni I ada tunjukkan gambar you pada beberapa orang kawan I disana.Mereka minat nak ambil you jadi model mereka tau.
Bukan company kecil tau.”lantas David menghulurkan beberapa keping kad nama pada gadis itu.

“Betulke ni?”Natasha terkejut melihat nama syarikat yang tertera pada kepingan kad itu.Hilang semua impian perkawinannya.Malahan dia idamkan hidup yang lebih glamour.

“So?Macamana.Mintalah dengan tunang you tangguh dua tida tahun lagi.”

“Macamana nak tangguhkan lagi.Tinggal dua hari lagi aje.Lagipun semua orang dah tahu.”dia bersuara lemah.

“I tak kisah.Tapi kalau you sia siakan peluang ni I tak tahu apa yang akan jadi pada you kelak.Jadi surirumah tangga ke?I nak pergi dulu.Kalau you tukar fikiran saat saat akhir datang cari I lusa malam kat airport.Bawa pasport sekali.Ingat Tasha you boleh kawin bila bila masa aje.Tapi peluang ni tak datang selalu tau.”

David tersenyum dan lantas berlalu pergi.Namun hati kecilnya yakin Natasha tidak akan menghampakannya.Dia yakin perempaun yang punya cita cita tinggi seperti Natasha takkan menolak peluang yang datang bergolek.


“Iman cepatlah.Karang terlepas pulak.Kata tadi nak tengok dia orang nikah.”Amir menarik tangan gadis itu.Menarik Iman yang sejak petang sibuk kesana kemari.

“Pengantin lelaki dah sampai ke?”dia bertanya.Namun kaki menuruti langkah Amir.

“Dah,jom masuk.”Mereka mendekati Datin Kalsom yang sedang tersenyum simpul bersebelahan dengan Datuk Syukor.

“Datuk,saya rasa eloklah kalau kita panggil pengantin perempuan.”Imam memberikan arahan.Sudah sampai masa yang sesuai untuk melakukan akad nikahnya.

“Baiklah imam.”Datuk Syukor memberikan arahan pada isterinya untuk menjemput anak gadis kesayangan mereka.

Datin Kalsom melangkah naik ketingkat atas.Memasuki bilik Natasha.Entah mengapa sebaik saja melangkah masuk.Hati berdebar debar.Bagaikan ada sesuatu yang buruk bakal berlaku.Mata tertacap pada sehelai baju putih yang terdampar diatas katil.Darahnya berderau bila memerhatikan bilik itu kosong tanpa penghuni.Mata menangkap sepucuk surat diatas meja solek.