Sunday, May 15, 2011

Iman 7

“Abang minta maaf.Sebenarnya abang tak sengaja.Abang tak terniat langsung nak sakiti Iman.”dia merenung wajah yang suram itu.Kesan luka didahi Iman diperhatikannya. Walaupun dilindungi tudung tapi masih lagi dapat dilihat dengan jelas.

“Tak apalah.Saya pun tak apa apa.”dia meneruskan kerja menyediakan sarapan untuk lelaki itu.Memang sejak berumahtangga,ah rasanya dia bukan berumahtangga lebih tepat lagi kalau dikatakan sejak mereka berkongsi rumah.Ya,antara dia dengan Tengku Zarul tak lebih sebagai seorang teman serumah.Ikatan perkawinan antara mereka hanya sebagai perhiasan.Hanya pada nama.Tidak lebih daripada itu.

“Abang hantarkan Iman ke hospital nak?Tak pun kita ke klinik?”dia bertanya.Perlahan lahan dia bangun mendekati Iman.Berdiri didepan isterinya itu.Tangannya menyentuh dahi Iman yang luka.

Iman berdebar bila berdiri hampir dengan lelaki itu.Perasaanya lain macam.Ada rasa malu yang menggunang.Dia seolah hanyut seketika dalam mimpi.Namun segera dia tersedar sesuatu.Tengku Zarul bukan miliknya!

“Tak payahlah.Lagipun saya tak apa apa.Setakat luka ni sikit aje.Luka lain lebih dalam daripada ni.”dia pantas menolak lembut tangan Tengku Zarul.Iman melangkah ke meja makan mengambil briefcase dan mendapatkan tangan Tengku Zarul sebelum melangkah kekeretanya.

Iman memang begitu,walaupun apa yang berlaku kebiasaan itu tetap diteruskan.Harinya dimulakan dengan mencium tangan suami.

Kata kata terakhir Iman begitu meninggalkan kesan dihatinya.Sungguh dia tidak berniat untuk menyakiti hati Iman.Tapi bayangan semalam masih mengekori.Dendam yang marak masih lagi membara.



“Kenapa dengan dahi tu?”Datin Tengku Datul mengelus lembut dahi menantu yang luka. Dia tahu apa yang tersembunyi disebalik seraut wajah lembut dan manis yang dipamerkan Iman.Dia tahu menantu itu terlalu baik.Terbayang pengorbanan Iman waktu itu.Ah,andai tak ada gadis itu pasti maruah mereka tercemar.Dia tahu ada sesuatu yang disembunyikan menantu itu.Iman seringkali menyembunyikan isi hatinya.

“Tak ada apa apa umi.Iman terlanggar tiang semalam.”dia tersenyum memandang wajah lembut milik Datin Tengku Datul.Hatinya rasa riang bila berada dirumah besar itu.Hati tenang pabila mendegar kata kata lembut Datin Tengku Datul.

“Kak long terlanggar tiang?Takkan tiang tu punya besar boleh terlanggar?”Nazrin mengusik kakak ipar itu.Dia amat menyenangi isteri alongnya itu.Walaupun mereka hanya berbeza setahun saja tapi rasa hormat pada Iman sedikitpun tidak tergugat.Malah perwatakkan Iman sering dijadikan panduan dalam memilih teman.

“Rul,kenapa dengan Iman ni?Rul pukul dia ke?”Datin Tengku Datul bertanya pada anak yang kelihatan diam sejak melangkah masuk.Selalunya Tengku Zarul riang dan gembira.Tapi hari itu perubahan anak itu begitu mendadak.

“Rul…Rul…”dia ragu ragu untuk bersuara.

“Iman tak apa apa umi.Abang tak pernah pukul Iman pun.Kan Iman dah kata Iman kena cium dengan tiang.”dia lantas memaut mesra lengan ibu mentua.Tak mahu merosakkan hubungan ibu dan anak itu kerana dirinya.Bibir mengukir sebuah senyuman.Kali ini ikhlas.Panggilan abang untuk Tengku Zarul hanya akan keluar dari bibirnya bila berada dirumah besar itu ataupun dirumah mak longnya saja.

Tengku Zarul merenung isterinya.Memerhatikan Iman yang selalu membelanya.Iman yang selalu menyedapkan hati uminya.Iman saja yang selalu menyelamatkannya dari pertanyaan umi dan walid yang sering kali memerangkap dirinya.

“Dah tak ada benda lain ke Iman nak cium?”Datin Tengku Datul tersenyum.Hati terasa senang.Lapang rasa dadanya.Menantu sebaik itu mana nak dicari.Walaupun mereka tidak bersuara,namun hati tuanya merasa ada sesuatu yang disembunyikan budak berdua tu.

Hajat hati ingin bertanya lanjut tapi dia tidak sampai mahu memaksa menantu itu.Hati begitu menyayangi menantu nan seorang itu.Entah mengapa sejak kali pertama bertemu dia begitu mesra dengan Iman.

Hati tuanya begitu menyenangi perilaku gadis itu.
Perwatakkannya yang sederhana dan pakaiannya yang sentisa sopan menyejukkan pandangan mata.

“Iyalah kak long.Kan lebih baik kak long cium along aje.Nak cium tiang buat apa.”Nazrin terus mengusik lagi.

Iman tertunduk malu.Tambahan pula bila sepasang mata nakal Tengku Zarul merenungnya.

“Umi kata nak ajar Iman masak hari ni kan.”dia cuba lari dari topik perihal dirinya

“Oh,kak long nak masak lauk kegemaran along ye?”Nazrin mengusik lagi.

“Tahu pun.”Iman senjaga membalas usikan adik ipar itu.Suara sengaja dikuatkan sedikit,selebihnya untuk menyedarkan Tengku Zarul yang sedari tadi asyik merenungnya.Dia tidak selesa dipandang begitu.Dia gagap tiap kali berhadapan dengan lelaki itu.Entah mengapa debaran acapkali bertandang tiap kali Tengku Zarul didepan mata.

“Ak ahlah,umi lupa.Kita nak masak kurma kambing kan?”dia benar benar terlupa,bukan apa sibuk sangat lepaskan rindu pada anak menantu.Walaupun tiap minggu mereka pasti menjenguk mereka tapi rasa rindu pada anak lebih lebih menantu nan seorang itu tidak boleh ditahan tahan.


Tengku Zarul tersenyum pilu melihatkan senyuman Iman bersama ibunya.Selama ini hanya bila mereka bertandang kerumahnya ataupun pulang kerumah mak long Iman barulah dia melihat senyuman manis isterinya itu.Tiap kali itu juga dia melihat isterinya itu tertawa riang.

Malahan butir bicaranya begitu ceria dan tenang.Sedangkan tiap kali berada di rumah mereka isterinya itu tak ubah seperit takutkan dirinya.Iman selalunya lebih banyak mendiamkan diri bila bersamanya.Tidak tahu apa yang menganggu isterinya itu. Kadangkala dilihatnya Iman seperti begitu sedih bila berada dirumah mereka.

Mungkin peristiwa semalam masih menganggunya.Mungkin kejadiaan itu yang menjadi penghalang dalam perhubungan itu.Mungkin ia yang membataskan setiap laku dan kata kata Iman tiap kali berada bersamanya.


“Takkan tak puas lagi tengok isteri kamu tu?”Datuk Tengku Zaman menegur Tengku Zarul yang galak memerhatikan Iman didapur.Dapur mereka yang menghadap ruang tamu membolehkan sesiapa saja melihat apa yang berlaku didapur.

“Walid,”dia tersenyum malu ditegur Datuk Tengku Zaman.

“Kenapa dengan Iman tu?”Datuk Tengku Zaman bertanya.Sepeti Datin Tengku Datul dia ingin mencungkil rahsia yang disembunyikan anak menantunya itu.Keresahan Tengku Zarul tiap kali berhadapan dengan mereka sudah cukup menyatakan ada sesuatu yang mereka sembunyikan.

“Maksud walid luka dia tu ke?”

“Ye,apa yang Rul buat sampai Iman luka macam tu.?Rul,walid nak ingatkan walid tak suka sekali kali kalau Rul sakiti Iman.

Dia budak baik.Tak elok kalau kamu buat dia macam tu.Sudah terlalu banyak pengorbanan yang dia lakukan.Walid tak mahu nanti rumah tangga kamu porak peranda hanya kerana kenangan silam kamu.Iman tak bersalah,malahan sejak dulu lagi.Walid tak nak nanti sampai perkara dulu berulang lagi.” dia menasihati lembut anak itu.

Sekadar mengingatkan anak itu.Cukuplah sekali mereka hampir kehilangan Iman.Tidak mahu dianggap mencampuri urusan rumah tangga anaknya.Tapi hati tuanya meronta ronta untuk meluahkan apa yang tersirat.

Malahan semua tahu betapa banyak pengorbanan Iman untuk mereka sekeluarga.Dia tidak sanggup untuk menyakiti hati menantu itu.Tidak mahu nanti kerana kerenah Tengku Zarul dia kehilangan menantu sebaik Iman.



“Tak boleh ke kalau Iman tak panggil abang,awak?”dia membuka bicara,memandang isteri yang sedang bermenung itu.Entah apa yang menarik sangat agaknya sampai tak mahu langsung beralih.

“Iman??”dia memanggil bila tiada reaksi dari isterinya itu.

“Apa?Apa awak cakap?”dia tersedar,bila terdengar suara Tengku Zarul.

“Tengok tu,abang cakap dengan awak,awak termenung pula.Abang kata,tak boleh ke kalau Iman panggil abang,abang?” sekali lagi dia mengulangi kata katanya.

“Kenapa pula.Dulu kan awak yang tak benarkan saya panggil awak abang?”dia memandang Tengku Zarul.Kenapa dengan dia ni,dah nyayuk ke?Dulu dia juga yang kata depan orang tua mereka aje Iman boleh gunakan perkataan tu.Lain daripada tu tak boleh.

“Itu dulu.”dia bersuara.Terkejut dengan sikap Iman yang agak berlainan.Selalunya Iman hanya menuruti saja apa yang dipintanya.

“Dah tu apa bezanya dengan sekarang.Kan sama aje.Tak ada langsung perbezaannya.”dia membuang pandang ke luar tingkap.Malas nak melayan kerenah Tengku Zarul yang agak berlainan malam itu.Dah le tadi mata tu tak reti nak duduk diam.Sampai umi dengan walid perasan.Malu mukanya bila perilaku Tengku Zarul di tegur Datuk Tengku Zaman.

“Iman,pandang abang bila abang cakap.”lembut suaranya.

Hati teringat kembali kekasaran yang pernah dilakukan pada Iman.Dulu dek kerana tersalah sangka dia mencipta jurang sengketa antara mereka.Kata kata Natasha mengaburi matanya.Bila dia terpaksa bernikah dengan Iman segala tuduhan buruk dilemparkan pada gadis itu.

Segala kata kata kesat dihamburkan ke pendengaran isteri itu.Walaupun hatinya terusik bila melihat wajah suram Iman namun ditahannya hanya kerana Natasha pernah berkata kata Iman pandai berlakon meminta simpati.Namun kini segalanya terbongkar sudah.

Kelembutan hati wanita didepannya membuka mata hatinya.Malahan penerangan mak long dan pak long Iman turut membantu dia belajar menerima wanita yang terlalu baik itu.

“Awak nak saya buat macamana lagi?Tak cukupkah semua yang saya dah buat?Apa lagi salah yang saya lakukan pada awak?”dia memandang lelaki itu.

Entah mengapa semua perlakuan Tengku Zarul satu masa dulu berputar dikotak ingatannya.Kolam mata mula bergenang.Air mata yang ingin mengalir ditahannya.Dia tidak mahu dianggap lemah.

Apatah lagi didepan lelaki yang bernama Tengku Zarul itu.Kelukaan demi kelukan yang melanda menjadikan dia begitu mudah untuk mengalirkan air mata.Entahlah,sejak bila.Dia sendiri tak tahu.

Rasanya sejak dia mula mengenali dunia dia telah sedia ditemani kedukaan itu.Entah bila hidupnya akan dikelilingi bunga bunga indah dimusin yang rendang.

Tengku Zarul menekan brek dengan mengejut.Berhenti ditengah tengah jalan raya.Perlakuannya nyata mengejutkan Iman.Kedengan hon dari belakang.

“Kenapa dengan awak ni?”Iman bertanya cemas.Risau melihat perubahan mendadak Tengku Zarul.Takut pula kalau ada yang tidak kena.

Tengku Zarul diam tidak menjawab.Dia kemudian memandu kereta keluar dari jalan raya itu.Bukan jalan menuju kerumah mereka tapi kereta dipandu kearah lain.

“Mana awak nak bawa saya?”dia bertanya lagi.Ketakutan mula meresap.Takut melihat perangai Tengku Zarul yang berubah tiba tiba.Takut kalau Tengku Zarul melakukan sesuatu yang gila.
Sekali lagi Iman terkejut bila Tengku Zarul berhenti mendadak.Kedengaran bunyi tayar bergeseran degan jalanraya.Agak kuat.Tengku Zarul keluar membuka pintu kereta.Iman ditariknya keluar.

“Kenapa dengan awak ni?Sakit!Lepaskan.”Iman mengalirkan air mata.Dia takut melihat kelakuan Tengku Zarul waktu itu.Dia meronta ingin melepaskan diri.Tapi tubuhnya dihalang oleh tubuh Tengku Zarul.Lelaki itu menindih tubuhnya.Iman tersandar pada badan kereta mewah itu.

“Apa Iman tak boleh maafkan abang?”Tengku Zarul bersuara.Lembut dan penuh perasaan.

Iman terkaku.Sangkanya Tengku Zarul akan berkasar padanya.Namun perlakuan lelaki itu sebentar tadi begitu menakutkannya.Tapi kini dia bingung dengan sikap Tengku Zarul yang berubah sekelipan mata.

“Apa abang tak ada peluang untuk bersama Iman?Iman tak nak maafkan abang lagi?”dia bertanya lagi.

Tangan mengengam erat kedua tangan Iman.Dia memerhatikan kesegenap ruang wajah ayu itu.Mata Iman yang memukau begitu mengasyikkan.Bibir isterinya yang kemerahan begitu mempesonakan.

Perlahan lahan dia mengusap pipi Iman,namun ianya hanya seketika.Iman menolaknya.Cuba menjauhkan diri dari lelaki itu.Namun Tengku Zarul semakin tidak memberikan ruang untuk dia bergerak. Tubuh Tengku Zarul dirasakan terlalu berat.Dia tidak mampu menahan tubuh sasa itu lagi.Air mata masih lagi membanjiri.Entah mengapa dan untuk apa,Iman tak tahu.Tapi yang pasti hatinya membenarkan dia berbuat begitu.

“Iman tak pernah sayangkan abang?”dia bertanya lembut.Iman mengelengkan kepala pantas.Tidak mahu mengakuinya walaupun dia kini mula menyayangi lelaki itu.Dia kini sedang belajar untuk menerima Tengku Zarul.

“Jawab betul betul sayang.Iman tak pernah sayangkan abang walau sedikitpun?”dia menyoal lembut.Hampa bila melihat Iman mengelengkan kepala.

“Iman tak pernah maafkan abang kerana perbuatan abang dulu?It’s true you hate me that much?Iman tak sayangkan abang?Iman tak mahu langsung berikan abang peluang untuk membaiki perangai abang,untuk abang betulkan kesilapan yang abang buat dulu?”bertalu talu pertanyaan Tengku Zarul menyumbat hawa telinganya.

“Syhh..jangan menangis.Abang tak mahu tengok Iman bersedih lagi.Abang hanya mahukan jawapan.Abang hanya mahu tahu isi hati sayang.”dia mengesat air mata yang jatuh berguguran dari kolam indah milik isterinya itu.
“Okey,kalau Iman tak mahu jawab tak apa.Abang tanya Iman hanya perlu angguk atau geleng.Ok?”dia bertanya lagi.Cuba berdiplomasi dengan isterinya itu.

“Iman marahkan abang?”dia bertanya.

Iman mengangguk kecil.

“Iman maafkan abang atas semua yang abang lakukan dulu?”
Iman mengangguk lagi.

“Iman masih bencikan abang?”

Kali ini Iman mengelengkan kepala.

“Iman sayangkan abang?Did you ever love me?Iman tak pernah cintakan abang langsung?” dia bertanya.Ingin tahu jawapan dari isterinya itu.

Iman terpaku.Dia mendiamkan diri.Persoalan itu terlalu berat untuk dijawab.Dalam benci dia menyayangi anak muda itu.Dalam marah dia sayangkan Tengku Zarul.Dalam meluat sebenarnya dia menyenangi lelaki itu.

“Iman,”Tengku Zarul memanggilnya lembut.Gengaman dijari jemari isterinya dieratkan. Sebenarnya dia sendiri berdebar menantikan jawapan dari Iman.Selebihnya dia takut kalau kalau Iman mengecewakan hatinya,sedangkan dia kini telah pasti yang sememangnya dia menyayangi Iman sejak dulu lagi.Sejak kali pertama dia melihat Iman sewaktu dia menghantar Natasha pulang hapir setahun lalu.

“Abang sebenarnya dah lama terpaut pada sebuah wajah,sebuah nama.Dan pemilik nama dan wajah itu adalah Iman.Sejak pertama kali kita diperkenalkan setahun lagi hati abang dah terpaut pada Iman.Tapi kehadiran Tasha yang lebih dahulu dalam hidup abang menghalang segala galanya.Cerita cerita mengenai perangai buruk Iman sering dicanang kan pada abang.Hingga sampai satu tahap abang membenci Iman.”

“Dan abang sampai sanggup buat Iman macam ni?Semata mata kerana percayakan cakap cakap kak Tasha.Apa buruk sangat ke Iman sampai macam tu sekali abang layan Iman?” dia bersuara sayu.Sedih bila mengenangkan semua perlakuan Tengku Zarul padanya.Dia menantikan jawapan dari Tengku Zarul.Tapi sebaliknya suaminya itu tertawa.Dan tawanya semakin lantang.

“Kenapa abang ni?Iman cakap betul betul.”dia mengangkat muka memandang Tengku Zarul. Ingin tahu apa yang mencuit hati suaminya.

“Lapangnya hati,senangnya jiwa.Pertama kali Iman panggil abang,abang.”dia memeluk Iman yang kehairanan.Namun kini Iman tidak lagi menolaknya.

“Iman sayangkan abang?”dia bertanya lembut setelah beberapa lama mereka hanyut dibuai perasaan.Dia merengangkan pelukan mereka.Ingin melihat wajah isteri itu.

“Sayang,abang tunggu jawapan sayang.”dia memaut dagu isteri itu.Mata Iman yang ayu membayangkan seribu penderitaan dan dia berjanji akan membahagiakan Iman.

“Iman cintakan abang?”dia tersenyum.Lega mendengar pengakuan isterinya.Hati bukan kepalang terasa gembira.

Iman hanya membisu mendengarkan pertanyaan itu.Matanya menentang sebening mata itu.Tanpa ucapan yang perlu dilafaskan dan tanpa perlu butir bicara yang perlu diperkatankan hanya sebuah senyuman terukir indah cukup untuk memberikan jawapan kepada Tengku Zarul.Bertapa lapangnya menerima tindak balas itu daripada isterinya.


Iman akhirnya menemui sinar harapan yang bakal membawa bahagia.Dia terlena bersama degupan suami yang hangat kedengaran.Dia begitu bahagia bila Tengku Zarul memeluknya erat.Semoga kebahagiaan itu akan berterusan.

Tengku Zarul menguncup lembut ubun ubun isterinya.Tengku Zarul berjanji akan membahagiakan isterinya itu.Dia bersumpah akan memberikan segala kebahagiaan didunia ini untuk Iman.Dia tidak mahu lagi melihat air mata mengalir dari sepasang mata ayu itu.

Friday, May 13, 2011

Iman 6

iman 6
“Doktor!Macamana isteri saya?”Tengku Zarul menerpa kearah seorang doktor yang baru saja keluar dari bilik kecemasan.

“Isteri tuan tak apa apa.Tak ada apa yang perlu dirisaukan.Cuma dia kekurangan rehat dan nampaknya selera makannya tidak begitu memuaskan.Saya harap tuan dapat memberi perhatian yang sebaiknya pada dia.

Keadaannya sedikit lemah waktu ini.Tapi saya dah berikan suntikan.Mungkin mengambil masa untuk dia sedarkan diri buat masa ni.Tuan bolehlah masuk.Tapi tak boleh ramai ramai.Seeloknya tuan seorang saja yang masuk dulu.Yang lain lain bolehlah pulang dulu.Lagipun isteri tuan memerlukan rehat.”Doktor itu berlalu pergi meninggalkan mereka.

Tengku Zarul meluru masuk tanpa mempedulikan sesiapa.Dia lupa pada Amir,Datuk Syukor, Datin Kalsom dan umi dan walidnya yang mengekorinya.

Satu persatu langkah diatur menghampiri katil yang terletak ditengah tengah bilik mewah itu.Lingkaran tiub kelihatan mencucuk lengan Iman tanpa belas.Air mata hampir gugur lagi bila melihat Iman yang sedang terbaring tenang.

Dia dipagut rasa bersalah.Hati dipukul dengan setiap perbuatan yang dilakukkannya pada isterinya itu.Terbayang segala kekasarannya pada Iman.Tengku Zarul duduk disisi Iman.Mengengam erat tangan Iman yang layu.

Memerhatikan wajah pucat yang lesu terbaring.Perlahan lahan dia mengusap rambut panjang Iman dengan dengan penuh kasih.Selama ini jarang sekali dia melihat rambut panjang isterinya itu.Iman lebih senang bertudung bila keluar rumah.Kalau didalam rumah pula di lebih senang mengelakkan diri dari bertembung dengan Tengku Zarul.
“Iman bangunlah.Abang minta maaf.Abang berdosa pada Iman.Bangunlah sayang.”dia merintih lagi.

Mengharapkan Iman mendengar setiap kata katanya.Ingin rasanya dipeluk tubuh layu itu.Terbayang wajah ayu wanita itu,hati tersentuh bila melihat wanita ayu itu kini sedang terbaring lemah dan lesu didepannya semata mata kerana perbuatannya yang tidak bertanggungjawab.



Iman membuka mata perlahan lahan.Hairan melihat keadaan keliling yang begitu asing baginya.Seingatnya semalam dia masih berada dirumah sewa Amir.Tapi keadaan disini begitu asing baginya.Tiba tiba terasa tangannya digengam erat seseorang.

Terkejut pabila melihat Tengku Zarul sedang tidur dibirai katil.Tangan lelaki itu mengengam erat tangannya.Hati terusik melihat lelaki itu sedang nyenyak tidur.Inikah Tengku Zarul yang dikenalinya selama ini. Kenapa lelaki itu menukar fikiran?Sedangkan selama ini Tengku Zarul begitu membencinya. Tapi kini lelaki itu sedang tidur keletihan sambil mengengam erat tangannya.

“Puan beruntung,suami puan tak tidur sejak semalam.Kesian saya tengok dia tak tentu arah semalam.”

Iman diganggu seorang jururawat yang menukar air untuknya.Dia terpana mendengar kata kata itu.Tak tidur semalaman?Untuk apa Tengku Zarul sanggup berjaga untuk -nya?Bukankah Tengku Zarul membencinya?

“Terima kasih nurse.Dah lama ke dia disini?”dia bertanya.Inginkan kepastian.

“Sejak puan dimasukkan semalam.Puan beruntung,susah nak cari suami yang penyayang macam suami puan zaman sekarang ni.”jururawat itu berlalu pergi setelah selesai kerjanya.

Iman tersenyum.Alangkah indah kalau kata kata itu benar benar berlaku.Tapi hakikatnya tidak seindah mimpi.Hakikatnya Iman membenci lelaki itu.Lelaki itu terlalu banyak menyakiti hatinya.Lelaki itu yang menghina dan mengherdiknya sesuka hati.Hati lelaki itu bukan untuknya.Hanya untuk Natasha.

Beginikah hidupku selamanya?Tiada penghujung?Sampai bila harus diteruskan derita ini.Segala yang diidamkan tak pernah menjadi kenyataan.Dia impikan kasih sayang papa tapi papa telah lebih dahulu menyahut seruan Ilahi.

Bila dia dambakan kasih seorang ibu,mama pergi meninggalkannya.Dan kini bila dia memerlukan tempat bergantung,ia bukan miliknya.Milik seseorang yang bakal merampasnya kembali bila bila masa.Iman tersedu.Air mata mengalir lagi.Iman bencikan dirinya.Air mata bagai tak pernah mahu berlalu dari hidupnya.Malahan air mata terus menerus menemaninya walaupun dia tidak sudi.

“Iman,kenapa ni?”Tengku Zarul merenung isterinya itu.Dia tersedar bila mendengar sedu yang amat menyayat hati.Sebak melihat isteri yang sedang menahan sedu.

“Tak ada apa apa.”Iman segera mengesat air yang mengalir.Pertama kali mendengar lelaki itu menyebut namanya.Ingin ditariknya tangan dalam gengaman Tengku Zarul tetapi lelaki itu enggan melepaskannya.

“Kenapa ni?Beritahu abang.”dia memujuk lembut.Bangun dan duduk dibirai katil berhadapan dengan Iman.

“Tak ada apa apa.Awak pergilah balik.”dia bagai mati tingkah bila mendengar lelaki itu membahasakan dirinya abang.Dah kenapa dengan Tengku Zarul.Sekarang ni bukannya kami dekat rumah siapa siapa.Kami dekat hospital.

“Tak apalah.Abang tunggu Iman sekejap.Lagipun nanti mak long dan umi nak datang. Abang risau nak tinggalkan Iman sendirian.Lepas mereka datang nanti abang balik mandi nanti abang datang balik.”dia bersuara lembut.Tersenyum pada wanita itu.Lembut dia mengusap rambut Iman yang lembut.Dia tahu Iman tertanya tanya dengan perubahan mendadak itu.Dia sedar isterinya itu tidak mempercayai apa yang sedang berlaku antara mereka saat itu.

“Tak apalah.Tak perlu susah susah.Saya tak apa apa.Awak baliklah sekarang,lagipun ramai nurse dekat sini.”dia pelik melihat perangai Tengku Zarul kali ini.Apa pula yang merasuk lelaki itu hingga semua kata katanya yang kasar diganti dengan butir bicara lembut yang memukau hati Iman.

“Mereka banyak kerja lain nak dibuat.Tak dapat berikan perhatian pada Iman.Biarlah abang tunggu Iman sekejap.Lagipun tak lama lepas tu mak long dan umi datang,abang balik mandi sekejap.”dia mengusap lembut tangam Iman.Diperhatikan wajah yang sedang keliru itu.

“Kenapa awak nak buat semua ni.Tak perlu,saya tak perlukan simpati awak.Saya tahu jaga diri sendiri.Selama ni pun saya hidup sendirian.”

Tengku Zarul tersentak mendengar kata kata yang lahir dari mulut kecil itu.Marahkah Iman dengan dirinya?

“Abang minta maaf,selama ni abang lukakan hati Iman.Abang tak mahu kehilangan Iman.Abang minta maaf andai ada kata dan perlakuan abang yang menyakitkan hati Iman.Abang janji takkan mengulanginya lagi.Maafkan abang ya.”dia mengucup lembut tangan Iman yang digengam sejak tadi.

Iman terpana.Pertama kali mendengar ucapan maaf dari mulut lelaki yang amat membencinya.Dari lelaki yang begitu ego.Akhirnya lelaki itu tunduk meminta maaf.Dia keliru.Iman kebingungan.

Betulkah apa yang didengarinya?Tengku Zarul meminta maaf!Iman diam tidak bereaksi.Masih tidak mempercayai apa yang berlaku didepan mata. Keheningan terus mencengkam.Namun tidak lama bila pintu bilik dikuak Datin Tengku Datul dan Datin Kalsom.

Mereka tersenyum memerhatikan budak berdua itu.Sejuk mata mereka melihat Tengku Zarul sedang mengengam erat tangan Iman.Lapang rasanya bila menyangkakan masalah yang melanda rumah tangga keduanya telah selesai.

“Mak long,umi.”Tengku Zarul menyapa keduanya.Masih duduk disitu,masih tidak melepaskan tangan isterinya.

“Apa kabar nak?”Datin Tengku Datul menghampiri Iman.Dia menguncup mesra dahi menantu itu.Lapang rasa dada melihat keduanya yang kini telah berbaik semula.

“Baik umi.”dia tersenyum.Rasa riang melihat kedatangan keduanya.Hilang terbang segala masalahnya dengan Tengku Zarul bila melihat senyuman penuh sifat keibuan dari kedua wanita yang amat disayanginya.

“Walid dengan pak long kemana umi?”Tengku Zarul yang sejak tadi diam,bertanya bila hanya kedua wanita itu yang kelihatan.

“Mereka dapat call dari ofis tadi.Tak dapat datang.Mereka tak mahu kamu balik dulu. Kalau nak balik pun tunggu Iman sembuh baru balik sama sama.Mereka nak kau bawa balik tuan puteri ni.”Datin Kalsom mengusik keduanya.Iman tersenyum tawar sementara Tengku Zarul pula tersenyum penuh makna.

“Tengku Zarul,pergilah balik.Biar mak long dengan umi aje yang jaga Iman.”Datin Tengku Datul memandang anak yang sedang leka memerhatikan wajah menantu itu.

“Baiklah umi.Tengku Zarul balik ke hotel dulu nanti lepas mandi Tengku Zarul datang balik.”dia tersenyum memandang uminya.

“Mak long,umi Rul minta diri dulu ya.”dia menyalami keduanya.

“Abang balik dulu ya.Nanti abang datang balik.”Tengku Zarul menghampiri Iman, seperti biasa Iman menyalami tangan suami itu.

Walaupun marah masih bersarang tapi rasa hormat masih ada pada lelaki itu.Walauapapun yang terjadi kini yang pasti Tengku Zarul adalah suaminya.Dan sekali lagi dia terpana bila dihadiahkan sebuah kucupan hangat didahinya. Tengku Zarul tersenyum nakal memerhatikan wajah Iman yang merah padam.Sementara itu mak long dan uminya hanya mengelengkan kepala sambil mendoakan kebahagian untuk mereka.



Iman duduk disitu memerhatikan Tengku Zarul yang masih berdiam diri.Entah kenapa dengan dia tu agaknya.Sejak balik petang tadi tak ada sepatah perkataan pun yang keluar dari mulutnya.Berat sangat keagaknya.Ada emas ke dalam mulut tu?Dia merungut sendiri.

Mamat tu angin hari ni.Entah kenapa dia pun tak tahu.Sejak peristiwa sebulan lepas, seingantya itulah kali terakhir Tengku Zarul buat perangai.Takut pula kalau Tengku Zarul mengulangi perangai lamanya itu.Dia takut kalau kepulangannya kali ini turut sama mengundang duka.

“Iman nak kemana tu?”Iman berpaling bila terdengar suara Tengku Zarul bertanya.

“Saya nak tidur,dah mengantuk.Esokkan nak kerja.”dia menjawab dan mula melangkah.

“Iman,abang perlukan penjelasan dari Iman.”tenang suara Tengku Zarul menampar cuping pendengarannya.Lantas dia berpaling dan memandang jejaka itu.

“Penjelasan apa yang awak nak dari saya ?”dia bertanya pelik pula kedengaran permintaan Tengku Zarul kali ini.

“Abang nak tahu apa yang Iman buat tadi dengan Raziq kat sana.”Tengku Zarul mengangkat muka memandang Iman.Wanita itu kelihatan tenang saja.Tidak menunjukkan perasaan yang kurang menyenangkan.

“Saya pergi makan,itu aje.Lepas kami pulang dari ofis awak tadi,kami singgah makan disitu.”dia menerangkan.Takkan tak habis habis lagi dia punya soal selidik.

“Betul ke?Abang tak nak dengar perkara yang bukan bukan nanti.Kalau ada apa apa abang rasa lebih baik kalau Iman sendiri beritahu abang awal awal.Nanti orang bercerita belakang abang pasal wife abang keluar dengan lelaki lain.Abang tak suka semua tu.”

“Terpulanglah,tak ada apa yang nak saya sembunyikan pada awak.Sama ada awak percaya atau tidak itu adalah kenyataannya.”dia lantas mengangkat kaki ke biliknya. Malas nak mendengar bebelan Tengku Zarul lagi.

Tak larat telinga ni nak mendengarnya. Dari tadi asyik nak membebel aje.Dah tadi kat restoran tu dia malukan aku.Iman membebel sendirian.Kejadian petang tadi bermain di kotak fikirannya.



“I rasa tentu Mr David suka dengan idea you tu Iman.I tengok dia bukan main khusyuk lagi dengar penerangan you tadi.”Raziq tersenyum.

Lapang rasanya dapat berkerjasama dengan Iman.Iman bukan hanya seorang wanita yang bijak malah lebih daripada itu dia seorang yang punya idea yang hebat dan bekerja keras.

“I hope macam tu juga.Tapi tak sure juga.I dengar orang dari LocalARt pun boleh tahan tau.”dia tersenyum.Rasa agak tercabar juga dengar pendapat yang diberikan suaminya tadi semasa mereka melangkah masuk.

Nasib baiklah Mr David tu nak dengar juga perbentangan mereka.Kalau ikutkan Tengku Zarul tentu mereka disuruh balik.Dengar dengar dia suka sangat dengan idea dari LocalARt tu.

“Itulah,I tengok tadi pun anak boss Munawar Holdings tadi pun bukan main lagi puji LocalARt punya idea.I harap kita berjaya dapatkan projek ni.Tapi I perasan sesuatu lah Iman.”dia tersenyum melirik.

“Apa maksud you ni?”dia mengerutkan dahi memandang perlakuan Raziq itu.Senyuman dibibirnya kelihatan sedikit nakal.

“I lihat anak bos Munawar Holdings tu bukan main lagi tengok you.Mata dia tak bergerak gerak dari pandang muka you tu.I rasalah dia berkenan kat you kot.”Raziq mengusik.

“Tak adalah.You jangan nak mengarut tau.”dia tersenyum kelat.Itulah,Tengku Zarul tu bila tengok orang tak boleh sekejap sekejap,sampai orang lain perasan.

Apa tak percaya ke aku yang berdiri kat depan tu.Dia mengomel dalam hati mengenangkan sikap Tengku Zarul.Jangan kata Raziq,Mr David tadi pun senyum semacam tengok perangai dia.

“Hai seronok nampak.Boleh abang joint?”hampir tersembur makanan yang dikunyah Iman bila melihat Tengku Zarul sedang tersenyum didepannya.Pulak tu siap berabang abang.

“Awak buat apa kat sini?”Iman bertanya walaupun masih lagi ada sisa terkejutnya.Sambil mata liar memerhatikan gelagat Raziq yang kehairanan.

“Abang lunch dengan Mr David tadi.Tak sangka pula jumpa Iman makan kat sini.Lepas ni nak kemana?Balik ofis ke?Abang hantarkan nak?”

“Tak apalah,saya balik dengan Raziq aje nanti.”dia memaksakan senyuman walaupun tak selesa bila Tengku Zarul memegang tangannya.

“Okey kalau macam tu tak apalah.Abang balik ofis dulu.Oh ya,malam nanti Iman masakkan lauk kegemaran abang ye.”dia berlalu pergi.

Iman menarik nafas lega namun tak lama sekali lagi dia terpana bila dia hadiahkan satu kuncupan hangat dipipi kanannya.

“Do I miss something about you?”Raziq memandang Iman.Dah dekat setahun di satu ofis dengan gadis itu,tapi tak pernah tahu pun yang Iman dah kawin.Sangkanya Iman masih lagi sendirian.

“Dia tu husband I .”perlahan Iman bersuara.Nampaknya apa yang disimpannya selama ini tak menjadi rahsia lagi.Segala yang disimpannya terbongkar juga petang itu.

“Bila you kawin?I tak tahu pun?”dia ingin penjelasan dari gadis itu.

“I harap sangat you dapat simpan perkara ni.I tak mahu hebohkannya buat masa ni.”

“Tapi kenapa?You ada apa apa masalah ke?”dia ingin mencungkil rahsia hati gadis itu.

“Tak ada.Cuma buat masa sekarang ni belum tiba masanya untuk I ceritakan segalanya pada you.Sampai masa nanti you tahu juga hal nya.”dia tersenyum kelat.



“Iman,buatkan abang kopi boleh?”dia mengetuk pintu bilik wanita itu.Bukannya tak boleh buat sendiri tapi sengaja nak bermanja dengan isterinya itu.

“Kopi?”dia tercenggang seketika.Sebelum ni tak pernah pernah lelaki tu minta kopi dari aku.Mimpi apa dia hari ni?Selalu tu pandai pula bancuh sendiri.Dia merungut dalam hati namun dia bangun juga,kaki melangkah melewati pintu yang hanya dirapat itu saja.

“Awak suruh saya buat kopi ke?”dia memandang Tengku Zarul yang sedang tersenyum simpul. Ingin mendapatkan penjelasan dari lelaki itu.Betulke apa yang aku dengar ni?

“La,tak dengar ke apa abang cakap tadi.Kan abang suruh Iman buatkan kopi.Abang tunggu dalam bilik bacaan.”dia kemudian tersenyum melihat telatah Iman yang kebingungan.

Kaki lantas dihayun kebilik bacaan yang menjadi bilik untuknya menyelesaikan segala urusan pejabat yang tertangguh.

“Sayang,dengar tak abang cakap apa?”dia memandang Iman yang masih mematung.

“Okey,saya buatkan.Awak nak apa apa lagi?”dia bertanya.

Malu bila dipanggil sayang.Tak pernah bermimpi untuk dia mendengar panggilan itu dari mulut Tengku Zarul.

Seingatnya sejak dia bersetuju untuk pulang kerumah itu semula,sejak itulah Tengku Zarul tidak lagi menggunakan perkataan saya dan awak.Sebaliknya dia membahasakan dirinya abang dan lebih senang memanggil Iman dengan namanya dan kadangkala itulah perkataan yang diucapkannya.Sayang!Alangkah manis kalau ia diucapkan oleh seseorang yang tulus mengasihi dirinya.

“No thanks.Itu aje.Abang tunggu kat bilik bacaan ok.”dia lantas melangkah menghampiri bilik bacaan bila Iman mula menuruni anak tangga untuk kedapur.

Tengku Zarul tersenyum sendiri.Memandang wanita lembut itu.Dalam lembut masih ada sikap melawannya.Iman memang begitu,sejak dia mengenali gadis itu sebelum ini pun sukar untuk dia mendengar sebarang butir bicara dari mulut kecil itu.

Malahan bila mereka disuruh berkawin pun Iman diam dan tidak sedikit pun membantah.Sukar untuknya mengetahui isi hati gadis itu.Antara rela atau terpaksa.Ah,bila mengingatkan bagaimana mereka boleh berkawin Tengku Zarul resah sendiri.Seribu satu perasaan bersarang dibenaknya.Rasa bersalah menghantuinya.

Bersalah pada Iman,bersalah kerana terpaksa menikahi wanita itu.Setiap kali mengenangkan perkawinan itu juga dia merasa benci dan kecewa.Perasaan itu tak terbendung.Rasa benci pada seraut wajah,pada sebuah nama.Natasha!Ah…!Betapa dia membenci nama itu.Tanpa sedar tangan mencapai bingkai gambar.Ringan saja tangannya membaling bingkai itu.

“Adui!”serentak itu kedengaran bunyi benda pecah.Tengku Zarul tersentak.Mata menangkap sekujur tubuh yang sedang bertinggung kesakitan.Dia terkejut,pantas dia bangun mendekati wanita itu.

“Kalau awak marahkan saya pun,jangan buat saya macam ni.”Iman menahan kesakitan.
Tangannya merasa dahi yang berdarah.Air mata mengalir lagi untuk kesekian kalinya.

“A..ab...abang minta maaf.Abang tak sengaja.”dia panik.Sumpah!Dia tak berniat untuk melukai gadis itu.Apatah lagi mencederakannya.Pantas dia membelek luka di dahi isteri yan tidak disengajakan itu.

“Mari abang hantarkan ke hospital.”dia merenung gadis yang sedang menahan sakit.Pilu hatinya melihat air mata gadis itu yang merembes keluar.

“No,saya nak tidur.”Iman bingkas bangun.Dia meluru keluar tanpa menunggu kata kata dari Tengku Zarul.Sakit dahinya sakit lagi hatinya.Dahlah orang buatkan air dia balingnya pula kita.

“Iman.Please,abang tak sengaja.”dia bersuara.Ingin ditahannya Iman tapi nyata isterinya itu lebih pantas melarikan diri.Pintu bilik Iman diketuk berulang kali.

“Sayang,please.Abang tak sengaja.”dia masih disitu.Mengharapkan belas Iman.Dia ingin Iman tahu yang dia tidak berniat begitu.Tidak terlintas langsung untuk mencederakan gadis itu setelah apa yang terpaksa dilalui Iman.Tak pernah langsung dia terniat untuk mengecewakan Iman setelah apa yang dikorbankan Iman untuk dirinya.

“Dahlah,saya nak tidur dah ni.Kita cakap esok aje.”Iman bersuara perlahan.Hatinya sakit .Kalau tak suka sangat kat aku cakap aje.Bila bila masa pun aku boleh pergi dari sini.Aku pun tak nak menyusahkan kau lagi.Dia merintih sendiri.Ingin dilawan,ingin di marah.

Tapi hati terikat dengan janji pada seseorang.Ingin rasanya dia menyumpah Tengku Zarul tapi dia dirantai rasa hormat yang tidak terhingga buat lelaki itu.Entah untuk apa dia tak tahu tapi rasa hormat dan segan pada lelaki itu tetap ada.Walaupun selama ini Tengku Zarul sedikitpun tak menghargai dirinya.



Wednesday, May 11, 2011

Iman 5

Tengku Zarul tertanya tanya,mengapa hari ni Iman tak kejutkan dirinya.Selalu tu kalau macam mana marah sekali pun Iman pasti akan mengejutkan dia dari dibuai mimpi.Pasti hidangan enak dah sedia menanti dimeja makan bila dia selesai mandi.


Tapi kali ini nampaknya Iman benar benar marahkan dirinya.Dia menjengukkan kepala keluar, terkejut seketika bila melihat kereta Iman tidak ada ditempatnya.Lalu dia membuat telahan mungkin Iman telah ke pejabat.

Tengku Zarul tidak betah begitu.Dia mundar mandir dibilik mewah itu.Sejak tadi hati tertanya tanya bagaimana dengan Iman.Dia marahkan diri sendiri kerana mengingati wanita itu.Tapi seketika kemudian rasa marah itu hilang.Dia berfikir satu demi satu.Mengingati semula sikap gadis itu sejak dua bulan mereka mendirikan rumah tangga.

Belum ada sekali pun Iman menyakiti hatinya cuma dia yang selalu membuatkan gadis itu terasa.Pantas tangan mengapai gangang telefon.Talian busy.Telefon diletakkan,mencapai telefon bimbit miliknya.

Pantas dia menekan nombor pejabat Iman.Tapi sekali lagi dia dikejutkan oleh Iman.Gadis itu tidak datang kepejabat,dia ambil emergency leave. Sakitkah dia?Nombor rumah dipanggilnya.Namun tiada jawapan yang dimahukan.Dia dibiarkan menunggu.

Tiba tiba dia diserbu tanda tanya.Iman dah pergikah?Tapi kemana? Dia cuba mengingatinya.Mungkin Iman ada memberitahu dia apa apa.Tapi seingatnya Iman tak pernah memberitahu yang dia ingin bercuti atau mengambil cuti.Nombor telefon bimbit Iman di dailnya.Mengharapkan Iman menjawabnya.Namun kehampaan jua yang datang berkunjung.

‘Nombor yang anda dail,tidak aktif.’

Ah….shit!!Tengku Zarul membaling telefon kecil itu ke dinding.Sejak semalam dia cuba menghubungi telefon bimbit Iman namun tiada jawapan.

Dia mengeluh lagi.Hati terasa kosong.Dia bagai kehilagan sesuatu yang amat berharga. Dia tidak menentu.Mengharapkan keajaiban berlaku.Tiba tiba perasaannya mengakui kini dia telah mula menyayangi wanita itu.Kehilangan Iman sudah cukup menyedarkan betapa dia menyintai gadis itu.



Datuk Tengku Zaman mundar mandir disitu.Datin Tengku Datul termenung mengenangkan nasib menantu kesayangannya.Datuk Syukor dan isterinya Datin Kalsom jelas terkejut mendengar berita itu.Berita yang tidak disangka sangkakan selama ini.

“Agaknya kalau walid dengan umi tak jemput kamu berdua datang sini sampai bila bila kami tak tahu Iman dah hilang.”Datuk Tengku Zaman menahan kemarahan pada anak itu.Nak dipukul Tengku Zarul dah besar panjang.

“Kenapa kamu sanggup buat Iman macam tu.Apa kami nak jawab pada arwah papa dia nanti Tengku Zarul.Mak long yang salah kerana paksa Iman.Mak long yang silap kerana sangka kamu akan bahagiakan Iman.”

Datin Kalsom mengesat air mata yang mengalir.Hatinya sayu mengenangkan anak itu.Dahlah sejak kecil dirundung malang,kini sinar bahagia yang diharapkan mendatangkan kelukaan baru pada gadis itu.

“Mak long paksa Iman?”Tengku Zarul kaget mendengar kata kata Datin Kalsom
.“Jadi selama ini….”dia gagal meneruskan kata katanya bila disampuk Datuk Syukor.

“Ya,Iman lakukan semua ni semata mata kerana budi kami yang ditaburkan padanya. Demi maruah kami.”Datuk Syukor bersuara perlahan.

Kepalanya berserabut bila memikir kan kemana hilangnya Iman dalam masa seminggu ini.Dimana dia tidur, macamana agaknya makan minum anak itu.Tiba tiba sebak melanda bila mengingatkan janji pad arwah Ghazali Hamza yang tidak tertunai.Janji untuk membahagiakan anak itu tidak tertunai.Rasa bersalah menerawang diseluruh ruang hatinya.

“Dia terlalu baik Tengku Zarul.Dia anak pak long yang paling baik.Entah kemana agaknya dia pergi.Hidupnya sebatang kara dalam dunia ni.”dia mundar mandir seperti Datuk Tengku Zaman.Kata kata Datuk Syukor sekali lagi menyentakkannya.

“Tapi kata Natasha dia pindah dari kampung kerumah pak long semata mata nak bolot harta pak long…”sekali lagi dia termangu mangu.

“Kamu percayakan Tasha lagi setelah apa yang dia buat pada kamu?”pertanyaan sinis Datin Kalsom menjerut tangkai hatinya.

“Harta mana yang nak dibolotnya Tengku Zarul?Semua yang kami miliki adalah hak Iman. Ghazali Hamza,ayah Iman,iaitu adik pak long meminta pak long menjadi penjaganya.

Harta itu semuanya milik Iman.Tiada apa yang ada pada kami Tengku Zarul.Kalau ada pun ianya hanya belas dari Iman.”perlahan Datuk Syukor membuka rahsia yang tersimpan selama ini.

Sekali lagi dia tersentak.Terbayang segala kata kata kesatnya pada Iman.Hatinya tiba tiba dipagut seribu kekesalan bila mengenangkan betapa dia melukai gadis itu.Terbayang dimatanya air mata yang mengalir turun dari pipi gebu itu.

“Mak long yang silap.Sepatutnya kami batalkan aje perkawinan itu dulu.Kalau tak tentu Iman tidak lagi berduka.Lepas satu satu derita yang dihadapinya.Kesian budak tu.”Datin Kalsom merintih sayu.Tengku Zarul tersentap.Batalkan?Ini bermakna dia dan Iman akan berpisah.Tiba tiba dia merasa takut kehilangan Iman.

“Saya pun tak sangka Tengku Zarul sanggup buat Iman macam tu Datin.Saya minta maaf.”Datin Tengku Datul bersuara.Kesal dengan sikap kejam anak itu pada menantu yang amat disayanginya.

“Tak mengapalah Datin.Yang penting sekarang kita cari Iman dulu.”Datuk Syukor bersuara lemah.Lemah semangatnya bila mengingatkan janji yang tidak kesampaian.
“Abang,apa kata kita tanyakan Amir.Setahu Som,Iman tak ada teman lain yang serapat Amir.”Datin Kalsom membuka mulut.Tiba tiba teringatkan anak itu.Hati ibunya pasti Iman akan mencari Amir.



“Sepatutnya aku bunuh aje kau!”Amir memandang Tengku Zarul yang jatuh terduduk bila terkena tumbukkannya.Hilang segala hormatnya pada lelaki yang tua tiga tahun daripadanya itu.Panggilan abang yang selalu digunakan pada Tengku Zarul hilang kini.

“Amir,sabar.Kan papa dah kata Tengku Zarul tersilap.Sekarang ni yang penting kita cari Iman.”Datuk Syukor mendekati anak itu.

“Kan Amir dah kata, jangan paksa Iman.Papa dan mama degil.Sekarang siapa yang susah.Mana nak cari dia sekarang.”dia memandang papanya.Mata memerhatikan Tengku Zarul mengesat bibir yang berdarah.Datin Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul diam mendengar kemarahan anak muda itu.

“Amir kan rapat dengan Iman ,tentu Amir tahu kat mana dia sekarang kan.”Datuk Syukor memujuk anak yang sedang marah itu.

“Untuk apa pa?Supaya dia disakiti lagi?Amir tak sanggup tengok dia terluka.Dia dah terlalu disakiti dengan perangai Tengku ni pa.Cukuplah semua yang dia tanggungnya pa. Amir rasa lebih baik kalau biar dia tentukan haluannya sendiri pa”dia masih tidak mahu beralah.

Masih terbayang kesedihan yang diluahkan gadis itu.Walaupun Iman tidak membuka mulut bercerita tapi tangisan Iman sudah cukup menyayat hati lelakinya.

“Jangan cakap begitu Mir,berilah peluang pada anak uncle untuk membaiki kesilapnnya.” Datuk Tengku Zaman nyata terkejut mendengar kata kata anak muda itu. Kalau boleh dia tidak mahu kehilangan menantu sebaik Iman.

“Cukuplah semua yang dia lakukan pada Iman selama ni uncle.Sejak kecil saya kenal Iman.Tak pernah sekali pun saya benarkan sesiapa menyakiti dia.Saya tak sanggup melihat air matanya jatuh lagi.

Tapi segalanya musnah kerana anak uncle ni.Saya rasa lebih baik biarkan saja Iman disini.Saya akan jaga dia disini.Tak ada sesiapa yang akan melukainya lagi.Saya rasa itu yang terbaik untuk mereka.Anak uncle pun boleh dapat penganti yang lebih baik daripada Iman.”tegas dia bersuara.

Itulah keputusan yang diambilnya setelah melihat gadis itu menderita.Air mata Iman cukup untuk menceritakan betapa gadis itu menderita bersama Tengku Zarul.Biarlah dia saja yang menjaga gadis itu.Dia mampu untuk mengembirakan hidup Iman.
“Mir,abang minta maaf.Selama ni abang tak berlaku adil pada dia.Abang janji takkan ulanginya lagi.”Tengku Zarul mendekati anak muda itu.Memegang bahu Amir yang sedang marah.Mengharapkan simpati dari anak muda itu.

“Mir,jangan begitu nak.Kan Amir sayangkan Iman.Kalau macam tu beri peluang untuk dia membina hidup baru.Takkan Amir nak Iman sendirian dalam usia muda?”Datin Kalsom bersuara.Cuba memujuk anak itu dengan cara lain.



“Masuklah,dia ada dekat dalam.Tapi kalau kau sakiti dia lagi nahas kau.”Amir membawa Tengku Zarul kerumah sewanya.Dia terkejut bila Iman datang mendapatkannya sehelai sepinggang seminggu lalu.Masih diingat sendu yang dibawa bersama gadis itu sewaktu datang menemuinya.

Lambat lambat Tengku Zarul membuka pintu bilik itu.Mata menangkap sekujur tubuh yang sedang lena terbaring.Dia membuka langkah menghampiri gadis yang sedang lena itu.

Hatinya tersentap melihat wajah yang jauh berubah.Tiada lagi seri pada wajah itu.Sayu hati lelakinya melihat titisan mutiara yang mengalir dari kelopak mata Iman yang terutup.Pantas tangannya mengusap pipi lembut yang terlalu banyak menderita itu.

Iman pantas membuka mata.Terkejut bila pipinya disentuh seseorang.Darahnya tiba tiba naik kekepala.Suhu kemarahannya meningkat.Tangan Tengku Zarul ditepis kasar.Dia bangun dari pembaringan.Kepala yang sakit ditahannya.Sendu yang masih bersisa ditelannya hinggal masuk ke perut.

“Apa yang awak nak katakan lagi sampai awak datang sini cari saya?Tak cukup lagi semua hinaan yang telah awak katakan pada saya.Saya tak pernah buat salah pada awak pun.Malahan saya tak pernah kenal awak pun sebelum ni.Macamana sampai awak sanggup ungkit kisah hidup saya.

Kalau awak rasa saya menyusahkan hidup awak,rasanya baik kalau awak tamatkan segalanya.Lebih mudah untuk kita berdua.”

Iman mengalirkan air mata sewaktu melafazkan kata kata itu.Walaupun hati tidak sedikit pun menyayangi anak muda itu,namun dia sedih bila mengenangkan rumah tangga yang baru terbina itu bakal runtuh.

“Iman,saya tahu saya salah.Saya minta maaf.Saya sebenarnya….”dia merapati gadis itu.Berdiri didepan Iman.

“Tak ada apa yang nak dimaafkan.Lagipun siapa saya nak maafkan awak,saya tak layak Tengku Zarul.”Iman berundur setapak.

Benci hatinya melihat wajah Tengku Zarul saat itu.Sakit hatinya yang tersimpan sejak sekian lama bagai menyeksa dirinya saat itu.

Terbayang pemergian papa tersayang.Kecurangan mama.Luka disakiti Natasha.Kepalanya berat. Sudah terlalu sarat untuk memikirkan pula masalah baru yang kini melanda hati.Tak cukup lagi kah semua kedukaan yang mereka berikan padanya?Tak penatkah mereka kerana menyakiti hatinya.Dan kini suaminya Tengku Zarul pula mengambil bahagian bersama mereka.

“Iman,please.Saya tahu saya salah.Saya tak sengaja nak marahkan awak.Ada sesuatu yang menganggu saya.Saya tak sengaja.”

Dia memerhatikan gadis yang kelihatan tidak bermaya itu.Sendu Iman bagaikan memukul mukul tangkai jantungnya.Hatinya bagai disayat belati melihat tangisan gadis itu.Dia seolah olah dapat turut sama merasai penderitaan yang dialami Iman.

Tiba tiba timbul perasaan halus dalam hatinya.Satu perasaan yang dia sendiri tak mengertikan.Satu perasaan yang tidak pernah dialaminya selama ini.Tiba tiba dia takut kehilangan Iman.Tiba tiba dia takut melihat sikap Amir yang begitu mengambil berat.Entah mengapa dia takut Amir akan merampas Iman darinya.

“Sudahlah Tengku Zarul.Saya dah penat melayan kerenah anak anak orang kaya macam awak dan Natasha.Saya dah terlalu letih untuk ini semua.Saya tak mahu semua ini lagi.”

Air mata mengalir lagi.Dia bencikan diri sendiri.Menangis didepan lelaki itu.Iman jatuh terjelepuk.Dia duduk melurut diatas lantai.Menangis lagi untuk kesekian kalinya. “Berikan saya sedikit ketenangan.Saya tak minta banyak.Tak adakah tempat didunia ini untuk saya?Semuanya hanya untuk orang orang seperti awak kah?”air mata terus membanjiri.

“Iman….”Tengku Zarul duduk menghadap gadis yang sedang hebat dilanda badai perasaan itu. Dia memeluk Iman yang teresak itu.Hati turut pilu mendengarkan rintihan itu.Rintihan seseorang yang telah menanggung seribu kesedihan.

“Saya cuma pinta sedikit ketenangan.Salah kah?”dia bersuara sayu.Dia ingin menolak tubuh Tengku Zarul tapi tenaganya yang kian melemah tidak berdaya untuk menolak walau sedikit pun tubuh tegap suaminya.Malahan Tengku Zarul semakin mengeratkan pelukannya.

“Iman?”tiba tiba hatinya dilanda kegusaran.Kesenyapan Iman meresahkannya.Dia mengalih sedikit tubuh Iman.Dada Iman yang berombak perlahan menambahkan kegusaran dihati.Terkejut melihat tangan Iman yang jatuh lemah.

“Iman bangun!Abang minta maaf.Abang tak sanggup kehilangan Iman.Bangun sayang.”
dia meratap sayu.Tangannya mengengam erat tangan Iman yang sejuk.Dia mencium pipi pucat itu berkali kali.Tidak menghiraukan Amir dan Datuk Zaman yang berada didepan. Dia memangku tubuh layu isterinya itu.Dia bersalah.Dia takut kehilangan Iman.Dia takut kehilangan isteri yang mula mendapat tempat dihatinya itu.

Kereta yang berlari selaju sembilan puluh kilometer sejam itu dirasakan terlalu lambat. Dia diburu keresahan.Tanpa dipinta air mata lelakinya mengalir panas menuruni pipi. Terbayang segala perlakuannya pada isterinya itu.Terlalu banyak kelukaan yang di berikan pada Iman.Ya Allah berilah aku peluang untuk membahagiakan dia Ya Allah. Selamatkanlah isteriku.Aku berjanji tidak akan mempersiakan dia.Dalam hati dia memanjatkan doa pada Ilahi agar dia tidak kehilangan Iman.

“Iman,sedarlah.Abang minta maaf.Abang berdosa pada Iman,bangunlah.Abang tak sanggup kehilangan Iman.Abang …sayangkan Iman.”tanpa sedar dia mengucapkan kata kata itu.Mengharapkan Iman mendengarnya.Dia mahu Iman tahu yang kini dia mula menyenangi gadis itu.



Tuesday, May 10, 2011

Iman 4

Iman termangu sendirian.”Saya nak ingatkan awak.Awak tu isteri saya”.

Dia mengulangi kembali kata kata Tengku Zarul.Dah kenapa dengan mamat ni?Jealous ke?Kan dia juga kata yang aku ni teman serumah aje.Lagipun antara kami tak boleh bersama.Dia dah lupa ke apa yang dia kata?Tiba tiba pulak nak ingatkan yang aku ni isteri dia.



“Kalau dah tak tahu tanyalah.Jangan memandai mandai nak buat apa apa kalau saya tak suruh.”dia bersuara keras.

Entah mengapa kemarahannya memuncak sejak peristiwa semalam.Begitu sukar untuk dihapuskan bayang Iman.Dia semakin tertekan.Takut pada hati yang kini telah pandai merindu gadis itu.Takut pada hati yang berdebar tiap kali berdepan dengan isterinya itu.

“Saya minta maaf.Saya ingatkan awak tak nak pakai lagi baju tu.Awak letak dimeja.Saya ingatkan baju kotor.”Iman tunduk menghadap Tengku Zarul.Bagai pesalah yang menanti hukuman dari hakim.

“Awak memang tak boleh diharap.Kan saya dah kata jangan usik barang barang saya. Jauhkan diri dari barang barang saya.Mudah aje kan.Takkan itupun awak tak faham faham lagi.”dia masih terus membebel sambil mengikat tali kasut.Namun suara diperlahan kan bila melihat wajah muram Iman.

“Dahlah tu.Lain kali jangan cuba nak berlagak pandai kalau awak tu bodoh.”dia melangkah meninggalkan Iman sendirian.

Iman tersentak mendengar suara kasar Tengku Zarul.Takkan hanya kerana dia silap membasuh baju yang nak dipakainya malam itu Tengku Zarul sampai sanggup mengeluarkan kata kata kesat padanya.

Hanya kerana kesilapan kecil sampai sanggup Tengku Zarul mempermainkannya. Sampai begitukah Tengku Zarul membencinya.Buruk sangatkah dia sampai Tengku Zarul tidak langsung bersimpati padanya.Baju Tengku Zarul yang bergatungan dalam almari besar terbayang dikotak fikirannya.Takkan tak boleh pakai baju lain?



“Lain kali jangan masak lagi.Tak ada selera tahu tak saya nak makan semua ni.Kalau awak nak masak awak masak untuk awak seorang.Saya tak hingin nak makan.”Tengku Zarul memandang kosong sarapan yang tersedia didepan mata.
“Kalau awak tak nak makan tak apalah.Saya minta diri dulu.Hari ni mungkin saya balik lewat sikit.”

Iman tidak mahu mengendahkan kata kata Tengku Zarul.Takut nanti makin dilayan makin sakit hatinya.Terus dia mengambil briefcase.Tangan Tengku Zarul dikucup lembut.Pantas dia melangkah menuju ke arah keretanya.Hati begitu meronta ronta ingin keluar dari rumah besar itu.Tiap kali ingin kepejabat Iman merasakan yang dia terlepas dari satu beban yang amat menyeksakan.Tiap kali kepejabat dia merasakan dirinya bagai hidup semula.

Kebiasaan yang tercipta dengan sendirinya itu tak pernah diabaikan.Selama ini tiap kali dia keluar rumah dia akan mendapatkan tangan Tengku Zarul sebagai meminta restu dari suaminya itu.Walaupun dia tahu Tengku Zarul tidak sudi langsung memandangnya.

Tengku Zarul tersentak.Dia terpana.Kucupan lembut ditangannya meninggalkan satu kesan yang tidak dapat ditafsirkan.Tiap kali keluar rumah tak pernah sekali pun Iman meninggalkan nya begitu saja.Tiba tiba dia keliru.Antara Iman dan cerita Natasha.Antara kebenaran dan penipuan.Dia tidak mahu menjadi mangsa penipuan andai benar apa yang dikatakan Natasha dulu.



“Awak nak makan ke?”dia bertanya pada Tengku Zarul setelah disuruh Datin Tengku Datul.

Sejak petang tadi mereka bertandang kerumah besar itu.Kemesraan Datin Tengku Datul dan Datuk Tengku Zaman mengubati hatinya.Sekurang kurangnya mereka tidak bersikap seperti anak mereka itu.

“Tak apalah.Awak letak aje kat situ.Nanti saya ambil sendiri.”

Dia memandang Iman sekilas.Tadi dia bagai terpaku melihat senyuman manis Iman melayani kerenah uminya. Nyata sekali uminya menyenangi menantu itu.

Selama ini jarang dia melihat Iman tersenyum.Selama ini Iman lebih senang mendiamkan diri.Selebihnya dia lebih suka berkurung dalam biliknya.Lepas siapkan makan buatnya Iman terus menghilang.Tapi pasti tiap kali itu pinggan makannya dah pun siap dibasuh.Entah bila Iman membersihkan nya dia sendiri tak perasan.Atau mungkin kerana sikapnya sendiri yang membuatkan Iman jauh darinya.

“Ambillah Rul.Mama penat masak kuih tu.”Datin Tengku Datul mencelah dari belakang.
Tengku Zarul menuruti kata kata uminya.Kuih yang ditatang Iman dicapainya sekeping.

“Kenapa sejak kamu datang tadi umi dengan asyik bersaya awak aje?Kan lebih elok kalau Iman bahasakan Tengku Zarul dengan panggilan abang,Umi rasa lebih manis kan.”Datin Tengku Datul tersenyum.

Dia dapat mengesan ada sesuatu dalam rumah tangga yang baru dibina itu.Ada sesuatu yang disembunyikan budak berdua itu.Dia tersenyum lagi bila melihat kata kata itu menyentakkan mereka berdua.

“Itulah Umi,Rul dah cakap dengan Iman.Tapi dia tak nak dengar.”Tengku Zarul tersenyum kecil memandang Iman yang serba salah itu.Dia mengenyitkan mata memandang Iman.Berjaya mengenakan isterinya itu.

“Kalau macam tu Umi rasa elok kalau Iman mulakannya sekarang kan.”dia tersenyum lagi.Iman hanya mengganggukkan kepala saja.Sakit rasa hatinya bila dikenakan Tengku Zarul.


“Saya harap awak tak salah faham okey.Panggilan tu just kalau kita dirumah Umi atau dirumah mak long awak aje.”Tengku Zarul bersuara serius.

Memandang Iman yang sibuk melihat pemandang diluar kereta.Dia segera memalingkan muka menghadap semula jalan raya. Bukan apa dia takut kalau lama menikmati wajah ayu itu hatinya akan terpaut.

Tiba tiba dia diburu seribu persoalan.Adakah Iman sedang berlakon?Sikapnya kini tak langsung sama seperti apa yang pernah diceritakan Natasha.

“Okey,saya tak kisah kalau itu yang awak nak.”dia menjungkitkan bahu.Kini setelah hampir dua bulan menjadi isteri Tengku Zarul,dia tahu tentang satu sikap Tengku Zarul,lelaki itu suka memerintah orang lain.

“Baguslah kalau awak faham.Saya tak nak awak salah faham nanti.Lagipun saya masih sayangkan Natasha.”dia sengaja menyebut nama Natasha ingin melihat kemarahan Iman. Kalau betul selama ini Iman dan Natasha bermusuhan pasti akan tersemat kebencian disebalik wajah itu bila mendengar nama Natasha.Tapi dia hampa.Ketenangan Iman tidak sedikit pun tergugat dengan kata katanya.

“Saya tahu.Lagipun saya tak minta awak buat apa apa untuk saya.Saya pun tak kisah kalau awak buat apa yang awak suka.”dia bersuara lagi.Malas nak bertekak dengan Tengku Zarul.Dia tahu sangat hati anak muda itu.Tengku Zarul begitu menyayangi Natasha.Malahan pernah beberapa kali Natasha menerima kuntuman bunga beserta hadiah yang mencapai ribuan ringgit dari Tengku Zarul.

“Satu lagi,saya minta sangat kalau awak jangan berlakon.Tak penat ke?Saya sendiri pun dah naik penat tengok lakonan awak.”tiba tiba Tengku Zarul naik angin.Entah mengapa kemarahannnya tiba tiba meledak bila,mendengar jawapan selamba dari mulut gadis itu.

Buat pertama kalinya dia terasa dicabar.Sangkanya Iman sanggup berkata begitu semata mata kerana hartanya.Tiba tiba terbayang kemesraan antara Iman dengan uminya. Dia takut satu hari nanti hati uminya akan terluka bila tahu lakonan Iman.

“Apa maksud awak?”Iman tak faham.Langsung dia tak mengerti kata kata Tengku Zarul itu.Aku berlakon?Sejak bila pula aku pandai berlakon.

“Ya,kan selama ni awak memang bercita cita nak kawin dengan orang kaya kan.Sebab tulah awak sanggup berlakon jadi budak baik.Semata mata nak perangkap Amir.Adik Natasha.”dia meluahkan isi hatinya.Ingin Iman menghentikan semua lakonannya.

Dia tak mahu lagi gadis itu berpura pura didepannya.Dia dah muak untuk melihat kepura puraan yang diciptakan Iman.Di tambah pula bila dia melihat kemesraan Iman bersama seorang lelaki tempoh hari.Panas hatinya kian meningkat.Dia mula tidak dapat mengawal perasaannya.

“Apa yang awak merepek ni?”dia terkejut.Sungguh!Dia tersentak mendengar tuduhan itu.Aku berlakon semata mata nak kawin dengan anak orang kaya?

“Awak jangan ingat saya tak tahu okey.Awak memang tunggu peluang aje kan.Sebab tulah awak sanggup untuk kawin dengan saya walaupun awak tak pernah kenal saya.

Semuanya semata mata pangkat Tengku yang saya sandang.Kemewahan yang saya ada. Selama ni awak memang cemburukan Natasha kerana dia bertunang dengan sayakan. Awak boleh tipu orang lain Iman,tapi bukan saya.Saya kenal siapa awak sebenarnya.”dia bersuara lagi.

Kereta dah memasukki perkarangan rumah miliknya.Dia tiba tiba marah pada Iman.Benci pada gadis itu meluap luap.Selebihnya dia didorong dek perasaan cemburu bila mengingatkan Iman bersama seseorang yang kelihatan begitu mesra.

“Well,kalau awak kata yang awak mengenali saya.Saya rasa awak silap Tengku Zarul.
Nampaknya awak belum mengenali siapa saya sebenarnyaTengku.”Iman bersuara.

Getar nada suaranya jelas menunjukkan kedukaan yang bertamu akibat tuduhan yang melampaui batasan.Pantas pintu kereta dibuka.Dia melangkah laju masuk kedalam rumah.Pintu bilik dikunci rapat.

Didada katil dia menghamburkan air mata.Tak menyangka dia akan mendengar kata kata hinaan daripada Tengku Zarul.Selama ini dia tahu Tengku Zarul bencikan dirinya,tapi tak menyangka begitu sekali tanggapan Tengku Zarul terhadap dirinya.



Perempuan tak tahu malu.Tak reti reti agaknya.Aku kata hentikan,hentikanlah.Ingat dia buat macam ni aku akan suka dekat dia ke?Tengku Zarul memandang hidangan sarapan pagi yang tersedia diatas meja.Dia tak reti marah ke?Semalam dah kena sembur pun tak serik.Ini semua kerana duit yang ada pada aku.Kalau tak dah lama dia lari ikut jantan lain.Sama macam mak dia.Teringat cerita Natasha yang ibu Iman lari meninggalkan bapa Iman semata mata mengikut lelaki yang lebih kaya.

“Sama aje perangai macam mak awak.Kalau awak dah kemaruk sangat nak cari suami kaya,baik awak buat macam mak awak.Lari dengan orang tua yang dah nak mati.Lepas dia mati dapatlah awak harta dia.”lancang mulutnya bersuara memandang Iman yang menatang minuman.

Berderau darah Iman mendengar kata kata tajam itu dari mulut Tengku Zarul.Perlahan lahan dia melangkah setapak demi setapak.Dulang minuman diletakkan diatas meja,perlahan dia menghampiri Tengku Zarul yang sedang duduk di meja makan.

“Awak memang kaya.Awak memang berpangkat.Tapi sayang awak tak mewarisi sifat dan budi ibu bapa awak seperti mana awak mewarisi harta dan pangkat mereka Tengku Zarul.”Iman bersuara dalam tangisan.Selama ini luka ditinggalkan mama masih belum terubat,ditambah pula luka disakiti Natasha dan kini Tengku Zarul melebarkan lagi kelukaan itu.

“Hei….”Tengku Zarul bersuara lantang.Mengekori langkah Iman yang melarikan diri kedalam biliknya.

“Apa maksud awak dengan apa yang awak katakan hah?!Awak tu yang tak sedar diri.Tak habis habis nak mengikis harta orang.Kalau awak bagus sangat pandai pandailah awak cari tempat lain.Saya rasa disini tak sesuai dengan awak.”dia menjerit lantang.

Hatinya panas mendengar kata kata Iman yang menyindirnya.Namun seketika kemudian langkahnya terhenti bila mendengar esakkan halus dari dalam bilik itu.Dia mula tidak yakin dengan keputusannya.Dia mula kesal dengan kata kata yang dilafaskannya. Benarkah aku?



Monday, May 9, 2011

Iman 3

“Alah kan I dah kata you pilih aje apa yang you suka.I ikutkan aje.”dia tersenyum mendengar suara lunak gadis itu.Panggilan yang menganggu mesyuaratnya tidak sedikit pun menarik perhatiannya.

Malahannya dia masih lagi sibuk mengendalikan urusan pejabat,sedangkan sepatutnya dia sedang bercuti kini untuk mengendalikan majlis perkawinan yang bakal menjelang.Tapi baginya perkawinan itu diletakkan tempat kedua. Perniagaan keluarga yang kian berkembang yang perlu diberi perhatian.Sampaikan umi menegur sikapnya yang tidak langsung mengambil berat soal perkawinan itu.

Entahlah,dia tidak tahu dimana silapnya.Walaupun hati terasa gembira namun bagai ada sesuatu yang hilang.Bagai ada sesuatu yang menghalangnya untuk merasa nikmat di alam yang bakal dihuninya kelak.Hatinya bagai masih belum terbuka.Masih terkunci.

Yang pasti dia tidak segembira seperti yang sepatutnya.Kadangkala dia rasa bagai telah silap membuat keputusan.Tapi entahlah hati yang satu itu begitu sukar difahaminya sendiri.

Dia terus hanyut dalam dunianya yang tersendiri.Suara suara Natasha tengelam begitu saja.Tiba tiba hati tersentak,diruang mata gambaran wajah seseorang yang amat dikenali terbayang didepan mata.Senyuman dan wajah yang begitu menenangkan.Gila kah dia….?


“Bila lagi kamu nak berikan kad tu Tasha.Harinya dah dekat.Pergilah hantar kerumah keluarga kita dikampung tu.”Datin Kalsom membebel dengan sikap anak gadisnya itu.

“Alah ma,Tasha rasa tak payahlah jemput diorang.Lagipun majlis tu kan kita nak buat jemput VIP.”dia malas nak kekampung ibunya itu.Baginya orang kampung yang kolot dan ketinggalan zaman tidak harus menghadiri majlis perkawinannya yang rata rata dihadiri oleh orang orang kenamaan.

“Dah tu apa salahnya kalau kita jemput sedara kita.Kan mereka tu darah daging kita. Mama tak mahu dikatakan melupakan sedara pula nanti.”

“Tasha malas nak kekampung tu.Kotor.Kalau mama nak suruh aje Amir hantarkan.”dia melangkah masuk kebiliknya.Malas nak menuggu lagi bebelan mamanya.Dia arif sangat,mamanya itu kalau dah mula membebel pasti tak habis dalam sehari.

“Tak apalah ma,biar Amir dengan tuan puteri aje yang pergi hantarkan.Lagipun tuan puteri kita ni tak kisah mencemar duli turun kekampung.”dia merapati mamanya.Ingin memujuk mama yang kecil hati dengan sikap kakaknya itu.

“Mak long,Biar kami aje yang pergi hantarkan.Lagipun kak Tasha tu kan pengantin.Agak nya dia malu nak pergi sendiri.”Iman tersenyum memandang wanita tua yang banyak berjasa padanya itu.

“Okey,kalau macam tu mak long amanahkan pada Iman untuk jemput semua sedara mara kita dikampung ya.”dia memeluk gadis itu.Ah,alangkah lapangnya andai kata anaknya bersikap seperti Iman.Pasti hati terasa tenang selalu andaikata Natasha bersikap seperti Iman.


“You jangan jadi bodoh Tasha.I tak tawarkan peluang ni pada semua orang tau.I rasa you yang paling sesuai.Sebab tulah I bagi peluang ni pada you.”David memujuk gadis itu.

“Tapi kan I dah kata.Hari tu tak boleh pasal I kena nikah malam tu.”

“You mintaklah tangguh seminggu lagi,takkan you nak lepaskan peluang ni.Lagi pun bagi I rugi kalau you kawin sekarang ni.Baru baru ni I ada tunjukkan gambar you pada beberapa orang kawan I disana.Mereka minat nak ambil you jadi model mereka tau.
Bukan company kecil tau.”lantas David menghulurkan beberapa keping kad nama pada gadis itu.

“Betulke ni?”Natasha terkejut melihat nama syarikat yang tertera pada kepingan kad itu.Hilang semua impian perkawinannya.Malahan dia idamkan hidup yang lebih glamour.

“So?Macamana.Mintalah dengan tunang you tangguh dua tida tahun lagi.”

“Macamana nak tangguhkan lagi.Tinggal dua hari lagi aje.Lagipun semua orang dah tahu.”dia bersuara lemah.

“I tak kisah.Tapi kalau you sia siakan peluang ni I tak tahu apa yang akan jadi pada you kelak.Jadi surirumah tangga ke?I nak pergi dulu.Kalau you tukar fikiran saat saat akhir datang cari I lusa malam kat airport.Bawa pasport sekali.Ingat Tasha you boleh kawin bila bila masa aje.Tapi peluang ni tak datang selalu tau.”

David tersenyum dan lantas berlalu pergi.Namun hati kecilnya yakin Natasha tidak akan menghampakannya.Dia yakin perempaun yang punya cita cita tinggi seperti Natasha takkan menolak peluang yang datang bergolek.


“Iman cepatlah.Karang terlepas pulak.Kata tadi nak tengok dia orang nikah.”Amir menarik tangan gadis itu.Menarik Iman yang sejak petang sibuk kesana kemari.

“Pengantin lelaki dah sampai ke?”dia bertanya.Namun kaki menuruti langkah Amir.

“Dah,jom masuk.”Mereka mendekati Datin Kalsom yang sedang tersenyum simpul bersebelahan dengan Datuk Syukor.

“Datuk,saya rasa eloklah kalau kita panggil pengantin perempuan.”Imam memberikan arahan.Sudah sampai masa yang sesuai untuk melakukan akad nikahnya.

“Baiklah imam.”Datuk Syukor memberikan arahan pada isterinya untuk menjemput anak gadis kesayangan mereka.

Datin Kalsom melangkah naik ketingkat atas.Memasuki bilik Natasha.Entah mengapa sebaik saja melangkah masuk.Hati berdebar debar.Bagaikan ada sesuatu yang buruk bakal berlaku.Mata tertacap pada sehelai baju putih yang terdampar diatas katil.Darahnya berderau bila memerhatikan bilik itu kosong tanpa penghuni.Mata menangkap sepucuk surat diatas meja solek.



“Datuk,Datin panggil.Katanya ada hal penting diatas.”

Surina pembantu rumah mereka mendekati Datuk Syukor.Dia juga turut tidak senang hati melihat keadaan Datin Kalsom.Kemudian dia melangkah keluar mencari Datuk Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul seperti yang diarahkan Datin Kalsom.

“Kenapa boleh jadi macam ni Datuk,Datin.Malu kami nak hadap muka kalau perkawinan ni tak jadi.Mana kami nak letak muka kami ni.”

Datuk Tengku Zaman gelisah.Tak sangka dia akan menghadapi situasi begitu.Sedangkan perkawinan itu bukan perkawinan paksa.Natasha sendiri telah mempersetujuinya.

“Kami minta maaf Datuk.Kami tak sangka anak kami sanggup buat macam ni.”Datuk Syukor menghampiri Datuk Tengku Zaman.Sementara Datin Kalsom dan Datin Tengku Datul menangis sesama sendiri.

“Malu kita Datuk.Mana kita nak letak muka kalau perkawinan ini tak jadi.Datuk pun dapat malu kami pun dapat malu.Satu negeri tahu anak kita nak kawin,tapi….”Datuk Tengku Zaman tidak dapat meneruskan kata katanya.

“Saya ada satu cadangan.Itupun kalau abang setuju.”Tiba tiba Datin Kalsom bersuara dalam esak tangisnya.

“Apa dia?”Datuk Syukor dan Datuk Tengku Zaman bertanya serentak.

“Iman……itu pun kalau Datuk dan Datin setuju.”Datin Kalsom bersuara perlahan.
Datuk Syukor segera memahami maksud isterinya dan mengarahkan Iman dan Tengku Zarul dipanggil.Sementara itu Datuk Tengku Zaman dan DAtin Tengku Datul ber -pandangan sesama sendiri.

“Tapi pa,kenapa nak Iman gantikan tempat akak.Batalkan ajelah.”Amir tidak berpuas hati dengan kata kata papa dan mamanya.Dia memandang Datuk Tengku Zaman dan Datin Tengku Datul yang sedang memujuk Tengku Zarul.

“Tak boleh Mir.Kan Amir pun tahu.Maruah papa dan Uncle Zaman akan tercemar kalau perkawinan ini batal.Mana papa nak letak muka?”dia bersuara.

Mereka hanya menantikan persetujuan Tengku Zarul,bila isterinya berjaya mendapatkan persetujuan Iman.Dia tersenyum pilu bila mendengar pengakuan Iman yang sanggup menyetujuinya kerana membalas budi yang mereka curahkan padanya selama ini.Dia tahu anak itu terpaksa. Tapi dia tidak ada pilihan lain.Hanya Iman yang diharap dapat menjadi penyelamat maruah mereka.

“Tapi pa,itu tak adil bagi Iman.”dia membela Iman lagi.

“Mir,kami tak terdaya.Kalau boleh memang kami mahukan yang terbaik untuk Iman tapi ini saja jalan yang kami ada Mir.”Datuk Syukor cuba menerangkan pada anak itu.


“Aku terima nikahnya Iman Wardina Binti Ghazali Hamza dengan mas kawinnya sebanyak dua ribu ringgit tunai.”dengan lafaz yang diucapkan Tengku Zarul kini sah Iman menjadi isterinya.Wanita yang tidak disukainya menjadi isterinya kini.Entah bagaimana kehidupan yang bakal dilaluinya kelak bersama wanita itu.

“Saya tak tahu nak cakap apa dengan awak.Tapi satu yang saya pinta dari awak.Jangan pandai pandai nak kongkong hidup saya.Antara kita tak lebih sebagai teman serumah.Itu saja.Dan satu lagi saya tak suka kalau awak ceritakan pasal perkara ni pada sesiapa pun.
Hal ni antara kita berdua.Orang lain tak perlu tahu.”

Tengku Zarul bersuara memandang Iman yang duduk dibirai katil.Dia melangkah ke sofa.Sikap Iman yang mendiamkan diri membuatkan dia seolah olah menang.Sepatutnya malam pertamanya merupakan malam yang indah tapi malam ini hilang serinya dengan kehadiran Iman.

Entah mengapa walaupun akal enggan menerima tapi hatinya bersetuju dengan permintaan umi dan walid untuk menikahi Iman.Sedangkan dia tahu semua perbuatan buruk yang Iman lakukan.

Entah mengapa dia masih bersetuju setelah tahu sikap Iman.Hati diburu geram pada penipuan Natasha.Hatinya panas bila mengingatkan gadis itu.Tak disangka Natasha sanggup mengenepikan perkawinan mereka semata mata mengejar nama dan pangkat.

Iman termangu mangu mendengar kata kata keras Tengku Zarul.Tak sangka begitu sekali penerimaan Tengku Zarul terhadapnya.Salahkah dia kerana bersetuju dengan permintaan mak long demi untuk menyelamatkan maruah mereka.Salahkah dia kerana bersetuju semata mata untuk membalas budi orang yang banyak berjasa padanya.

Salahkah aku?!Iman berfikir lagi sambil memerhatikan Tengku Zarul yang resah disofa panjang.Kenapa dia bersikap begitu pada aku.Bencikah dia pada ku?Dia diburu pertanyaan lagi.


Sikap Tengku Zarul masih lagi begitu.Tetap tidak berubah.Iman dah naik lali dengan sikap Tengku Zarul yang satu itu.Lelaki itu membencinya.Iya,dia tahu betapa Tengku Zarul membencinya.Lelaki itu amat membencinya.Malahan setiap apa yang dilakukakannya tidak menyenangkan hati Tengku Zarul.Dia mengingati kembali peristiwa semalam.

Sakit hatinya bila Tengku Zarul sengaja mempermainkannya.Konon semalam nak makan itu lah ini lah.Bila aku masak dia kata nak keluar.Makan kat restoran.Dia benar benar bengang dengan kelakuan Tengku Zarul.

Lelaki itu begitu memusuhinya.Iman berfikir fikir,seingatnya belum pernah dia melanggar semua peraturan dan arahan lelaki bernama Tengku Zarul.Kali pertama menjejakkan kaki dirumah besar itu dia dihidangkan dengan beraneka jenis peraturan yang dipinta Tengku Zarul.Peraturan yang paling penting.dia langsung tidak dibenarkan mencampuri urusan hidup Tengku Zarul dan dia dilarang sama sekali menjejakkan kaki kebiliknya.

“Hei,tak nak makan ke?Kita orang dah nak pergi makan dah ni.”Raziq memandang gadis itu.Mematikan lamunan Iman.

“Dah lunch hour ke?”dia memandang jam ditangan.

“Dah lama dah.Mereka dah turun dulu.Cepatlah.”dia menghampiri meja Iman.

“Hari ni makan kat mana?”dia menyaingi langkah Raziq.Teman sepejabatnya itulah yang kini menjadi penghibur setelah Amir berpindah ke Terengganu.

Sejak itu jarang dia menemui Amir.Malahan nak dengar kabar berita pun susah.Maklum sajalah kerja sebagai pengurus projek memerlukan teman itu menumpukan sepenuh perhatian pada kerjanya.

“Tempat biasalah.Tapi aku rasa boringlah.Asyik makan tempat biasa aje.Tak ada tempat lain ke?”

“Kau nak makan tempat lain ke?”dia bertanya memandang Raziq.Berminat mendengar idea anak muda itu.Dia pun rasanya dah lama nak merasai makanan enak digerai kesukannya dan Amir.

“Kau ada apa apa cadangan ke?”dia bertanya.

“Kalau kau sudilah.Tapi tempat tu kecil aje.But bukan kotor tau.Gerai tu aku selalu pergi dengan cousin aku dulu.Kalau kau sudi lah.”

“Aku no problem punya,aku bukannya anak orang kaya yang suka makan kat tempat high class.”dia memberikan persetujuan.

Mereka menjamu selera di gerai yang dikatakan Iman.Keseronokan menjamu selera sambil berbual tentang isu semasa membuatkan mereka tidak menyedari ada sepasang mata yang memandang.

“Awak kemana tadi?”dia bertanya kasar.

Sejak tengahari tadi dia tidak tenang. Ketenteramannya diragut Iman.Semua kerja yang sepatutnya diselesaikan tidak disentuh langsung. Entah mengapa hatinya tidak tenang setelah melihat Iman tertawa bersama seseorang tadi.

Senyuman manis itu menganggugugat hidupnya.Segalanya tidak berjalan seperti yang sepatutnya. Mesyuarat yang sepatutnya dipengerusikannya ditangguhkan. Semuanya gara gara Iman.Tak disangka begitu hebat pengaruh Iman pada dirinya.Dan dia tidak sukakan semua itu.

“Kemana pula.Saya diofis sejak pagi tadi.”dia menjawab perlahan.Terkejut menerima panggilan dari pada Tengku Zarul tak habis lagi ditambah pula dengan pertanyaan Tengku Zarul yang menyemakkan kepalanya.Tak pernah dia bermimpi lelaki itu akan menghubunginya. Itupun dipejabat.Sedangkan dirumah pun Tengku Zarul tidak mahu langsung bersuara dengannya.

“Awak kemana lunch hour tadi?”dia bertanya keras.Sakit hati bila Iman tidak memberikan jawapan yang dimahukan.

“Lunch?”dia diam seketika berfikir.“Oh!”dia teringat sesuatu.

“Tadi saya lunch dengan kawan di gerai yang saya dan Amir selalu pergi dulu. Kenapa? Ada apa apa yang tak kena?”dia bertanya.Takkan itu pun nak ambil tahu.Kan dia juga yang cakap antara kami tak boleh mengongkong antara satu sama lain.Ni belum ada apa apa dah cemburu semacam aje.

“Makan aje?”dia bertanya sinis.Tarbayang gelak tawa Iman bersama lelaki itu.Terbayang kemesraan antara mereka sedangkan dengan dia pun Iman bukan main susah walau nak mengukir senyum.

“Dah tu,awak ingat saya buat apa?”dia tak senang dengan nada yang digunakan Tengku Zarul.

Suaminya itu seolah olah mencurigainya.Lagipun kau tak berhak ambil tahu.Kau dengan aku just housemate.Tak lebih daripada itu.

“Saya nak ingatkan awak.Awak tu isteri saya.Saya tak suka kalau ada orang mengata isteri Tengku Zarul tak pandai jaga diri.Saya tak suka awak keluar dengan lelaki lain.”dia bersuara keras.

Pantas dia menghempaskan ganggang telefon.Perasaan marah dalam dirinya adalah sebahagian besar untuk dirinya sendiri.Dia memarahi diri sendiri bila tiba tiba dia merasa cemburu bila melihat Iman bersama orang lain.Dia marahkan dirinya bila dia tidak lagi mampu bertenang bila mengenangkan senyuman manis Iman.Selebihnya kini dia mula menyedari yang dia kini menyukai isterinya sendiri.