Friday, March 18, 2011

Pencari Cinta - 82

KHURAFAT

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Semangat berasal dari jiwa. Perasaan-perasaan yang timbul akan di dihantar ke otak. Selepas selesai menganalisa.. otak akan menandatangani beberapa dokumen supaya beberapa hormon akan dikeluarkan. Hormon-hormon itu pula akan meransang badan hingga badan akan menjadi lebih aktif daripada biasa walaupun diwaktu badan kita sedang dalam keletihan.

Kekuatan yang biasanya yang akan ada pada seseorang ialah bilamana seseorang itu dalam keadaan marah, takut, cemas dan lain-lain. Tetapi ada satu kekuatan yang paling kuat. Kuatnya hingga seseorang itu sanggup menyerahkan nyawanya sendiri. Kekuatan itu hanya wujud apabila seseorang itu berasa terlalu gembira.

Sejarah pernah mencatatkan bilamana dizaman Rasulullah pendidikan baginda telah melahirkan orang-orang yang memang ingin mati di medan peperangan kerana memburu kecintaan Tuhan. Mereka pergi berperang hingga 'syahid' di medan perang. Mereka pergi perang memang hendak mati malah itu hiburan dan kegembiraan mereka, kerana hanya dengan cara kematian sahaja mereka dapat bertemu dengan Tuhan cnta agung mereka. Berbeza dengan tentera-tentera musuh, mereka pergi bererang kerana mereka telah disogok dengan harta dunia atau pangkat dan lain-lain. Justeru, berlakunya dua sumber kekuatan d sini.

Berbalik kepada sumber kekuatan tadi, perbezaan kekuatan suka berbanding dengan kekuatan-kekuatan yang lain ialah.. kemuncak tenaga perasaan suka jika dikeluarkan ia membuatkan seseorang individu itu sanggup untuk mengorbankan nyawanya sendiri, padahal nyawa adalah kemuncak barang yang paling berharga pada diri seseorang. Tetapi kekuatan-kekuatan yang lain apabila dilepaskan tujuannya hanyalah untuk 'mempertahankan'.., nyawa, harta benda dan lain-lain.

Begitulah hebatnya tentera Tuhan yang wujud dalam badan seseorang. Mereka bekerja mengikut arahan, arahan rajanya iaitu dari jiwa seseorang. Keputusan yang dibuat, arahan yang keluar semuanya mengambil masa yang terlalu singkat dan tepat. Mereka bekerja tanpa henti, seperti hamba. Jantung yang berdegup, nafas turun naik, darah yang mengalir.. semuanya bergerak 24 jam tanpa henti.

Begitulah hebatnya sebuah kerajaan yang wujud dalam diri seseorang. Walaupun dia seorang pengemis, tanpa dia sedar dia sedang memerintah sebuah kerajaan. Walaupun dia seorang penagih... Tetapi ramai yang tidak sedar. Bagaimanakah caranya untuk menyelamatkan sesebuah kerajaan? Dengan membawa semua rakyat cinta dan takut Tuhan. Ia mesti bermula dengan pemerintah. Pemerintah mesti bertaqwa supaya rakyatnya selamat. Hanya orang bertaqwa sahaja yang layak memerintah kerana dia dapat berlaku adil. Untuk menjadi orang yang bertaqwa.. seseoang itu mestilah menjadikan Rasulullah sebagai idola atau petunjuk mereka.

No comments:

Post a Comment