Friday, October 15, 2010

Cinta Bukan Milikku - 2

3 Tahun kemudian......

Zie akan bertunang hujung bulan ni, baru-baru ini Ira telah selamat diijabkabulkan. Alhamdullillah. Kawan-kawan yang sama belajar denganku dulu sudah membina keluarga dan kehidupan masing-masing. Baru-baru ini Rin ada menghantar gambar-gambar comel anak kembarnya, Afiq dan Aziq. Geram aku melihatnya. Rin pun dah bekerluarga. Cuma aku yang masih di sini. Terlontar di daerah sepi. Kedua-dua adik perempuanku juga akan berkahwin tak lama lagi. Along, satu-satunya kakak ku telah selamat melahirkan anak keduanya baru-baru ini. Aku bersyukur, Allah swt mengurniakan kebahagiaan buat keluargaku dan kawan-kawanku. Tapi aku, entahlah. Mungkin nasibku tak sebaik teman-teman dan adik beradikku. Aku menyibukkan diri dengan menyambung pengajian dan kerja. Aku pun insan biasa, kadang-kadang aku perlukan teman. Dan adakalanya aku lebih suka bersendirian. Kisah sedihku dengan Izam sudah lama berlalu. Izam pun dah bahagia bersama Miah dengan anak-anaknya. Itulah yang aku mahukan. Kebahagian Izam dan Miah.



"Iqa.... Malam ni akak keluar. Abang Lan kamu ajak makan-makan. Kamu nak ikut tak?"
"Hmm...Takpelah kak. Malam ni Iqa nak rehat-rehat kat rumah. Bukan selalu Iqa ada masa macam ni. Maklumlah."
"Iqa..."

Kak Nur, satu-satunya housemate ku menghampiriku di sofa. Kak Nur memang baik. Dialah yang banyak membantuku selama ini. Pantang aku mengadu. Keakraban aku dan Kak Nur memang tak boleh dinafikan lagi. Kekdang aku kesiankan Kak Nur. Kak Nur memang baik, jauh bezanya dengan bakal suaminya Abang Lan. Mungkin kerana usia Kak Nur yang lebih tua dari Abang Lan. Makan Abang Lan boleh mempergunakan Kak Nur. Kadang-kadang aku pula yang angin, bila Kak Nur mengadu tentang Abang Lan.

"Kenapa Kak Nur?!"
"Akak nak kenalkan Iqa dengan seseorang. Iqa nak tak? Akak kesian lah tengok Iqa macam ni."
"Nak ke dia dengan Iqa ni? Akak tahulah Iqa ni 'Puteri Katak'. Hehehehe..."

Kak Nur mencebik.

"DIa ok punyer, kawan pada cousin akak, Zariq nama dia. Trylah dulu. Mana tahu Iqa boleh go on ngan dia kan?"
"Tak naklah... Malas lah kak, bukan akak tak tau Iqa ni."
"Jangan memilih sangat sayang, awak tu dah nak masuk 28 tau. Ingat sket."
"Alah, akak ni. Lagi 3 tahun Iqa 28 lah. Lambat lagi."
"Trylah dik. Kalau Iqa tak suka akak tak paksa."

Akhirnya aku akur. Maklumlah kakak kesayangan. Malam itu aku mengenakan jeans denim dan balus. Mengikut Kak Nur untuk pertama kali keluar 'blind date'. Zariq memang baik. Tapi aku cuma boleh berkawan dengannya. Selepas malam itu, Zariq sering menelefonku. Kak Nur gembira bila aku mulai perlahan-lahan menerima Zariq.

"Ya Allah! Ya Tuhanku! Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... Aku bermohon padaMu... Memohon keredhaan, keberkatan serta kemurahan rezekiMu... Kau telah pertemukan aku dengan seorang lelaki. Aku memohon keredhaanMu... Andai Lelaki ini tercipta untukku... Kau hadirkanlah rasa sayang dalam hati aku, dan andai lelaki ini bukan milikku... Kau jauhkan dia dariku... Aku berserah padaMu, Ya Allah!"

Itulah doaku setiapkali aku selesai menunaikan suruhanNya. Kak Nur mungkin pelik dengan ssikapku. Namun inilah relitinya, aku takut untuk dicintai atau menyintai. Suatu hari Zariq mengajakku keluar. Aku hanya menurut, dengan syarat dia mesti menghantarku sebelum Asar menjelma. Zariq bersetuju denganku. Kak Nur lah insan gembira. Sepanjang hari aku menghabiskan waktu bersama Zariq.

"Maaflah, saya tak suka dengan apa yang awak nak dari saya ni."
"Iqa...KIta 'couple' kan? Just pegang tangan aje, takkan tak boleh kot?"

Aku tersenyum. Inilah masalah 'couple'. Ingat 'couple' dah dapat green light ke?

"Saya ni orang Islam, awak pun. Apa hukum kalau kita yang bukan muhrim bersentuhan?"
"Haram."
"Tahu pun awak. Saya ingatkan awak tak tahu."
"Memang saya Islam, Iqa. Tapi saya minum, saya tak pernah solat. Untuk apa kita solat."

Nauzubillah jahilnya manusia bernama Zariq ni. Aku cuba mengawal perasaan terkejutku.

"Saya tahu semua tu, saya sekolah agama dulu, Iqa. Tapi dah lama saya tak amalkan. Keluarga saya keluarga yang pincang."
"Solat tu keperluan penting dalam agama. Berubahlah."
"Iqa...."
"Saya nak cuba sayangkan awak, melindungi awak... Dan sentiasa di sisi awak. Sebelum ni, dah ramai perempuan yang saya kenal. Tapi tak satupun macam awak. Lepas saya ubah dia, dan diorang berjaya. Saya di tinggalkan. Kekadang saya fikir, kenapa saya dijadikan macam tu."

Aku terdiam, untuk apa Zariq luahkan semua ni pada aku?! Zariq mulai bercerita.

"Perempuan-perempuan tu serahkan segala-galanya pada saya termasuk... Bagi saya setiap apa yang saya 'dapat' tu meyakinkan saya bahawa saya takkan ditinggalkan lagi."
"Maaflah Zariq, bagi saya kalau awak sayangkan perempuan tu, awak takkan sanggup menodai dia. Cubalah Zariq, awak akan rasa bahagia kalau awak menyintai perempuan tu kalau bukan sebab nafsu semata. Awak masih tak bertemu cinta sejati awak, yangs anggup sehidup dan semati dengan awak, melahirkan zuriat-zuriat awak hasil dari perkongsiaan hidup yang sah. Ianya lebih bernilai dari segala-galanya, Zariq."
"Andai awak jadi makwe saya Iqa, macam mana kalau masa kita dating. Saya diserang sakit jantung? Kemudian pengsan. Awak akan pegang saya ke?"

Zariq cuba mengubah topik perbualan kami. Nipisnya fikiranmu Zariq.

"Kita dating pulic place kan? Jadi saya minta lah sapa-sapa yang muhrim ngan awak pegang awak."
"Darurat pun takleh pegang? Kalau melintas jalan?"
"Saya bukannya babynak kena pimpin masa melintas."

Aku tergelak mendengar keluhan Zariq.

"Kita kahwin Iqa. Awak ada pasport?"
"Tak payah pasport kalau nak kahwin, awak jumpa parent saya dulu. Minta 'green light'. Diorang ok! Saya pun ok."
"Awak tak sayang saya ke? Saya tahu saya tak hensem, tak kacak."

Zariq..Zariq.... Kenapalah cetek benar fikiranmu. Aku bukan insan memilih. Walaupun kau tiada harta ataupun rupa sekalipun. Kalau engkaulah pilihan mama dan abah. Aku akan tetap menerimanya.

"Sayang banyak definisi, sayang saya pada awak. Hanyalah sayang seorang kawan. Tak lebih dan tak kurang."
"Ok! Jom...Saya nak beli something untuk awak."
"Hah?! Apa dia?"
"Jomlah, kita pergi kedai sana."

Aku mengikut langkah Zariq ke 'Pets Shop'.

"Saya nak hadiahkan awak anak kucing."
"Saya tak suka kucing."

Jawabu spontan. Zariq pelik. Kemudian.

"Saya belikan awak burung."
"Saya tak suka aniaya binatang terbang."

Zariq berhenti dan memandangku tajam. Aku tersengih.

"Jadi tak yah beli lah."
"Saya nak beli sesuatu yang bikeh buat awak ingat kat saya, sayang."
"Iyalah tu."
"Awak suka apa? Kita beli sepasang."

Aku beralah bila lihat Zariq bersungguh-sungguh. Akhirnya aku memilih sepasang iguana. Zariq menguruskan semua keperluan Iquana. Gembirakah aku. Selepas jam 3, Zariq menghantarku ke rumah. Sebaik sampai di pintu rumah.

"Lupakan saya Iqa... Saya tak layak untuk gadis sebaik awak. Maafkan saya."
"Awak lupakah pesan saya, Zariq?"

Zariq terdiam, aku tahu Zariq. Aku sedar semua ini akan berlaku jua. Sedihkah aku dengan keputusan Zariq? Aku mendiamkan diri, cuba bersabar sebaik mungkin.

"Jangan lukakan hati awak, kalau mahu awak percaya pada cinta. Maafkan saya, saya tak berniat dan hancurkan hati awak. Tapi saya segan dengan awak. Maafkan saya,"
"Senangnya lidah menutur maaf kan? Terima kasih Zariq."

Aku masuk ke rumah, selepas selesai mandi dan bersiap-siap aku membuka laptopku. Membaca email pemberian Zariq.

No comments:

Post a Comment