Thursday, September 30, 2010

Badai Pasti berlalu - 48

Iman duduk bungkam di atas kerusinya. Bilik pejabat yang kecil ini terasa begitu sempit dengan kehadiran sebatang tubuh sasa milik lelaki itu. Jam di tangan hampir ke pukul 4.30pm! Lain orang yang ingin dijumpa lain pulak yang menjengukkan muka, betul-betul memberantakkan rancangannya. Entah mengapa Iman terasa bahang di mana-mana. Penghawa dingin yang terpasang tidak langsung menyejukkan suhu badannya. Sesekali Iman menjeling pintu bilik pejabatnya yang terkunci rapat. Ingin saja Iman segera meloloskan dirinya keluar dari keadaan yang ternyata sesak ini.



Ismail memerhatikan wajah cemberut gadis yang bungkam di hadapannya. Dia tahu apa yang membuatkan gadis itu keresahan, gelisah bagaikan ayam berak kapur! Pasti pertemuan sebentar nanti yang membelenggu fikiran itu, pasti temujanji yang pertama itu mengundang debar di hati gadis itu. Pasti kemunculan seseorang yang diundang yang ditunggu-tunggu. Dan, pasti kemunculannya dianggap sebagai pengganggu! Sengaja Ismail datang awal, sengaja untuk melihat riaksi Iman, sengaja menduga dan terus menduga. Ya, dia sememangnya sengaja, Bukan apa-apa!



"Iman, saya serius dengan apa yang saya katakan kelmarin." Ulang Ismail.

"Hei… jangan nak mengarutlah! Saya ni tunangan orang Ismail! Jangan sesekali awak perlekehkan hak orang lain. Sekali saya mengikat janji takkan saya mungkiri. Awak faham itu?" Tegur Iman geram.

"Oh, begitu? Baguslah, senang hati saya mendengarnya." Balas Ismail.

"Ha'ah. So, boleh awak pergi sekarang?" Pinta Iman.



Ismail mengukir senyuman senang. Alangkah bahagia hatinya saat itu. Dialah lelaki yang paling bahagia di dunia sebaik mendengar sebaris ayat itu. Pengakuan yang dia yakin jujur lahir dari hati murni gadis itu.



"Awal lagi, sekejap lagi saya baliklah. Awak ada temujanji dengan seseorang ya? Ni mesti kes nak jumpa tunang kesayangan ek." Serkap Ismail.

"Kalau ya pun ada kena mengena dengan awak ke? Hak saya Ismail… so, suka hati sayalah nak jumpa dia ke, nak apa ke..."

"Dia hak awak Iman?" Ulang Ismail.

"Erm…"

"Belum lagi Iman… baru bertunang." Perli Ismail. Iman tertunduk malu, dia diam tidak menjawab.



Lima minit berlalu namun, lelaki itu sedikit pun tidak mahu beransur pergi. Iman mendengus nafas kuat sekali, sengaja menunjukkan ketidaksenangan hatinya saat itu. Wajahnya merona pekat, dahinya berkerut hebat. Dia benar-benar bengang dengan kedegilan Ismail itu. Kalau ikutkan hati panasnya, mahu saja di halau lelaki tidak malu itu. Jiwanya resah, dadanya berdebar, jam di pergelangan tangan di belek cemas, bimbang jika dua lelaki dalam sejarah hidupnya bertembung muka. Apakah yang akan terjadi nanti? Saling bertelingkahkah mereka? Ah, Iman benar-benar tidak dapat membayangkan.



"Ismail, tolonglah pergi sekarang." Pinta Iman masih cuba berlembut.

"Kenapa? Tak suka saya di sini? Saya mengganggu awak ya?" Tanya Ismail. Jam di jeling sekilas, 4.45pm! Masih banyak masa lagi, temujanji dengan tunangnya pukul 5pm.



Akhirnya, Iman terpaksa beralah. Dengan perlahan dia bingkas bangun. Iman ingin pergi dari situ. Biarlah, kalau pun Ismail ingin duduk bertapa di dalam bilik pejabatnya itu sampai malam, dia tidak kisah. Mahu tidur sampai pagi, lagi dia tidak peduli. Iman tidak perlu melayan kerenah lelaki itu, mengada-ngada, suka sangat meraih perhatian. Lagipun, bukan dia dapat apa-apa pun, dirinya tetap juga milik lelaki yang lagi satu itu. Kalau sudah bosan tahulah Ismail balik sendiri.



"Eh, eh sekejap. Boleh saya tahu siapa nama tunang awak tu? Mana lebih handsome, saya ataupun tunang awak tu?" Tanya Ismail serius, dia belum puas menduga dan mempermainkan Iman.

"Awak nak buat apa?" Pantas Iman bertanya, pelik.

"Saja nak berkenal-kenalan, tak boleh ke? Lagipun, kitakan kawan. So, siapa nama dia?" Balas Ismail, bibirnya tersumbing-sumbing menahan senyum.

"Saya tak tahu! Handsome ke tidak, awak peduli apa! Dia tunang saya, saya yang akan kahwin dengan dia, jadi isterinya, bukannya ada kena-mengena dengan awak pun! Lagi satu tolong ingat, handsome saja tidak menjamin kebahagian En. Ismail…" Jawab Iman selamba, biar Ismail terasa.

"Apalah nama tunang sendiri pun tak tahu, tunang jenis apalah awak ni, Iman… Iman…" Perli Ismail selamba.



Ha..ha..ha.. Ismail menghamburkan gelakkan yang besar, kuat, nyaring, benar-benar membuatkan Iman tersinggung. Tanpa berlengah, Iman pantas mengatur langkah, dia ingin segera menyembunyikan wajahnya yang sekali lagi merona merah! Dia malu dipersendakan sebegitu rupa oleh Ismail. Iman rela di kutuk oleh lelaki lain, dia rela dicerca jiran tetangga. Iman tidak kisah orang keliling mengata akan kedunguannya atas pertunangan tanpa cinta ini. Sungguh, Iman rela tapi, bukan sesekali datangnya dari bibir Ismail, setiap patah membuatkan hatinya lara, terguris sakit, luka lamanya pasti kembali berdarah. Namun, belum sesaat tubuhnya di sambar oleh Ismail. Lelaki itu merangkul tubuhnya erat.



"Lepaskan saya, lepaskan saya, Ismail. Saya benci awak!" Iman menjerit, badannya meronta kuat. Iman bagaikan diserang histeria.

"Iman… janganlah meronta, dengar apa yang saya nak cakapkan ni. Iman…" Ujar Ismail. Tubuh Iman di pusing menghadap dirinya namun pelukan masih tidak dirungkaikan, bimbang gadis itu akan melarikan diri.

"Tak mahu! Awak nak mempersendakan saya lagi, kan? Awak nak ketawakan saya? Hah, ketawalah sepuas-puas hati awak. Kenapa diam? Ketawalah cepat!" Jerit Iman lagi tatkala dilihat Ismail hanya membisu, mata lelaki itu merenung wajahnya lembut.



Iman kalut namun, dia tidak perlu hanyut dengan godaan Ismail itu. Lelaki itu telah mempersendakan dirinya. Mata Iman mencerlung merah menentang wajah Ismail. Airmatanya yang berjuraian tidak dihiraukan, dia lebih rela menggunakan tangannya untuk menumbuk dada bidang Ismail, bukan sekali malah berkali-kali. Dia benar-benar hilang pertimbangan. Hatinya benar-benar sakit mendengar kutukan Ismail. Bukan salah dirinya juga bukan pintanya, takdir yang menentukan hidupnya ditunangkan dengan jejaka yang dia sendiri tidak kenali.



"Auch! Iman, sakit dada saya sayang… auch… Iman…" Ismail mengaduh.

"Saya peduli apa! Sakit lagi hati saya, awak tahu tak!!!" Balas Iman geram.

"Iman… please… sudah-sudahlah tu. Iman…" Pujuk Ismail perlahan, Iman masih berterusan menumbuk dada lelaki itu, lebih kuat dari tadi.

"So, lepaskanlah saya cepat!" Bentak Iman.

"Tak nak!" Jawab Ismail selamba, rangkulan dieratkan. Haruman segar rambut Iman menusuk hidung Ismail, nyaman sekali.

"Hish… lepaslah!" Iman menepis tangan Ismail. Setan! Hatinya mula menyumpah.

"Tak nak!" Jawab Ismail selamba.



Ismail masih ingin mempermainkan gadis itu. Dia mengenyit mata nakal tatkala Iman merenung tajam ke arah wajahnya. Wajah Iman yang merona pekat menahan kemarahan diteliti semahunya, memang itu hobinya. Gadis itu kelihatan lebih menggoda dan cantik ketika sedang menahan suhu kemarahan. Pipi merah, hidung merah, mata merah, bibir lagilah merah!



"Apsal tak nak pulak? Apa awak tak puas-puas lagi nak seksa saya, tak puas lagi menyakiti hati saya, hmm?" Tanya Iman. Bibirnya diketap geram.

"Tak naklah. Lagipun, bukan saya nak seksa awak, awak sendiri yang meronta-ronta, siapa suruh? So, kalau tak mahu sakit jangan meronta lagi, faham?" Ujar Ismail selamba, wajahnya beriak nakal, benar-benar menaikkan darah Iman.

"Oh, siapa suruh ya? Erm, saya faham, ok, ok…" Iman menguatkan rontaannya, tangannya menumbuk perut Ismail kuat.



Gedebuk!!! Dengan sekali hayunan penumbuk sulung Iman, Ismail jatuh terduduk di atas lantai, sebiji macam nangka busuk. Lelaki itu mengerang kesakitan. Siapa suruh? kan... siapa suruh menyakitkan hatinya? Rasakan tumbukkan padu darinya. Padan muka! Genggaman penumbuk dibelek megah, tidak sangka hebat sekali kekuatannya. Iman tersenyum puas.


No comments:

Post a Comment