Sunday, August 1, 2010

Bukan Cinta Biasa - 18

"Mama dah cakap dengan Siti?"Maria melabuh punggung di sisi Mak Ungku.
Wajah tua itu dipandang lembut. Mak Ungku tersenyum sambil menggeleng.
"Belum lagi..nantilah..."Balas Mak Ungku.
"Mama cakaplah awal-awal....takut nanti dia mintak berhenti
pulak..."Maria mengalih pandang. Melihat Siti yang tekun memerhatikan
Didi menyiapkan kerja sekolah.
"Tak lah...Ma tak rasa Siti nak mintak berhenti. Ma tengok dia seronok
di sini..."
"Hati orang Ma....bukannya kita tahu. Lagipun janjinya dulu sampai Mar
balik, kan...
"Nantilah...ada kesempatan nanti Ma cakaplah......".Maria tarik nafas
panjang. Kalau boleh dia sendiri yang ingin bercakap dengan Siti. Tapi
Mamanya melarang. Tunggulah, kalau diberitahu baik-baik, pasti Siti
setuju. Pasti Siti tidak kisah untuk tinggal di rumah itu untuk sebulan
dua lagi.
"Kamu dah fikir masak-masak ke, Mar?"Maria mengangkat muka. Dihela
nafasnya panjang.
"Dah Ma....Mar rasa Mar tak salah pilihan...."
"Azimin?"
Sepi.
"Bagaimana dengan Azimin? Dia tak cakap apa-apa?"
"Azimin setuju Ma..."Balas Maria lambat-lambat. "Dia tak kisah.
Lagipun kami dah bincangkan hal ni lama dulu....Mulanya dia tak nak
juga.....tapi sampai bila Ma?"

Mak Ungku tarik nafas. Dipandangnya wajah Maria tunak. Wajah yang
segar bugar dan sering didandan rapi suatu ketika dahulu kini pucat
lesi. Tulang pipi menonjol. Mata yang galak juga telah cengkung. Redup
pandangan mengundang simpati.

"Mama tak kisah?"Mak Ungku tersentak. Dikertap bibirnya, menahan sebak
dihati. Seketika dia menggeleng.
"Ma buat apa saja untuk Maria.....asal Maria bahagia...."

Bahagia? Apa erti bahagia bagiku? Maria memejamkan matanya. Padanya
bahagia miliknya kini hampir pergi. Bahagia itu telah jauh. Ini saja
yang mampu dia lakukan untuk merebut kembali bahagia itu. Walau mungkin
bukan untuknya. Biarlah dia berkorban!

***************************************

Langkah kakinya terhenti. Dipandangnya wajah wanita yang tercegat
dihadapannya. Ada riak kesedihan.

"Ri!"Gadis itu meluru ke arahnya. Wari tidak mampu bergerak. Terasa
tubuhnya hangat dalam dakapan.
"Rina, buat apa you kat sini?"Wari melonggarkan pelukan. "Mana you
tahu I ada kat sini?" Ditariknya tangan Rina ke satu sudut. Tidak mahu
mata-mata memandang ke arah mereka. Hari pertama dia masuk ke pejabat,
Rina sudah muncul di hadapannya.
"I call rumah....someone inform you masuk ofis hari ni....bila you
start kerja...kenapa tak bagitahu I?"Rina goncang tangan Wari. Wari
tarik nafas panjang.
"Rina..please...this is my first day okay....I sibuk...I nak pergi
meeting ni..."Wari melepaskan tangannya. Mata Rina yang merah berair di
pandangnya. Mabuk lagi ke perempuan ni?
"Ri...jangan tinggalkan I please....Fadzli...Fadzli dan Remy dah tak
ada!"Air matanya berlinang.
"What?"
"Diorang accident. Mati!"Rina teresak.
"Bila?"Dada Wari berdebar.
"Pagi semalam. Kitaorang konvoi ke Port Dickson..treler langgar
diorang. It was so horrible Wari. Depan mata I...."Rina mengesat
matanya. Wari terpaku.

Sekelip mata nyawa melayang! Ya Allah..andainya itu nyawaku!

"Ri...."Rina menyebamkan muka di dada Wari. Terasa hangat dadanya
dibasahi airmata. Wari kertap bibir sampai sakit. Perlahan rambut Rina
diusapnya.

Renungan mata lelaki itu tunak ke arah langit sana. Polos. Siti
melabuhkan punggungnya di sebelah. Sambil matanya sesekali dilemparkan
di tengah padang. Didi dan Fifi terkinja-kinja sambil tertawa riang.
Sejuk hatinya melihat gelagat anak-anak itu. Dialihkan semula pandangan
ke wajah lelaki itu. Yang kosong.

"Apa yang awak pandang tu?"
"Langit"
"Cari apa?"
"Tuhan!"
"Issh...."Wari menunduk, menentang mata Siti. Dia tersenyum tawar.
"Jangan fikir dimana Dia....yang penting di sini....."Siti tekap
dadanya. "Biar Dia sentiasa ada di sini...."Siti tersenyum sama.
"Saya tahu....saya dah lama tak mengingati-Nya...."Keluhnya perlahan.
Helaan nafasnya kedengaran.
"Maksud awak?"
Wari diam. Dia meregut helaian rumput lalu ditenyeh-tenyeh dengan
hujung jari.
"Saya hanyut....."
Siti tarik nafas panjang. Dia tidak tahu apa yang perlu dikatakan.
Untuk bertanya lebih lanjut, takut Wari anggap dia suka mengambil tahu.
Tapi untuk buat endah tak endah, kasihan pula dia pada lelaki itu.
Wajahnya muram benar. Sejak semalam, ada kekeruhan wajah itu. Apa yang
hendak dia luahkan?

"Siti tahu tak...."Dia bersuara semula. Siti toleh, menghadap lelaki
itu. Mungkin ada sesuatu yang hendak dikongsi olehnya.
"Saya jarang sembahyang...."Keluhnya. Wajah Siti dipandang tunak. Siti
kehilangan kata. Dia tergamam. Lelaki ini!
"Emm...err..kenapa?"Betulke soalan aku ni?
"Saya....lupa pada kewajipan-kewajipan yang patut saya buat....sebagai
seorang Islam..."Dia menggeleng. "Lepas arwah Papa meninggal, saya
abaikan nasihatnya. Mama selalu tak sihat. Dia tak dapat nak control
kitaorang setiap masa."
Siti angguk kepala.
"Saya selalu keluar rumah. Malas sembahyang...minum..."Dia menekup
mukanya dengan tapak tangan. Siti tarik nafas panjang. Tidak disangka
lelaki didepannya itu punya sejarah harian yang memualkan. Siti sendiri
benci dengan manusia yang kaki minum. Yang suka berpeleseran antara
lelaki dan perempuan. Anak orang kaya, banyak duit. Beginilah caranya.
Tapi.....dia tahu dia tidak boleh menghukum Wari atas perbuatannya itu.
Sesuatu yang aneh bagi seorang lelaki mengakui segala ketelanjurannya
di depan seorang wanita. Calang-calang manusia untuk melakukannya. Dan
Wari pasti punya sebab tertentu membuka segala keaibannya itu.

"Tentu Siti tak sangka, kan?"Wari renung Siti dengan mata berkaca.
Siti geleng kepala.
"Kenapa awak ceritakan semua ini pada saya?"Siti mengalih pandangan ke
tengah padang. Hilai tawa Didi dan Fifi kuat kedengaran.
"Saya tak tahu."Terhenti sebentar."Saya tak tahu kenapa saya luahkan
semua ini pada awak. Saya rasa awaklah orang yang paling sesuai untuk
mendengarnya. Saya tahu, saya tak patut nyusahkan awak untuk dengar ini
semua.."Dia berpaling untuk bangun.
"Wari..saya tak kisah kalau awak nak berkongsi cerita dengan
saya..."Siti turut bangun. Dia berdiri betul-betul di depan Wari.
"Kalau awak ada masalah......"Siti terhenti. Dadanya mula berdebar.
"Saya sudi mendengarnya..." Wari menapak beberapa langkah ke depan. Dia
menghela nafas panjang. Kedua tangan diseluk ke kocek seluar. Dari arah
belakang, Siti dapat melihat susuk sebenar lelaki itu. Dia punya
segalanya bagi seorang lelaki. Mungkin itu juga salah satu sebab yang
membuatkan dia lupa diri. Kecantikan yang dianugerah Tuhan, selalu
disalahguna.

"Siti rasa, terampunkah dosa-dosa saya?"
"Kenapa tidak?"
"Sudah terlalu lama saya melakukannya..."
"Sebesar mana pun..selagi awak ikhlas dan nekad tidak mahu
mengulanginya.....insyaAllah...bukankah Allah Maha Pemurah?"Siti
berganjak ke depan.
"Tapi, saya rasa diri saya ini terlalu kotor....."Wari mengeluh.
"Jadi, bersihkan ia. Banyak caranya. Yang penting niat dan azam awak
harus kuat..."
"Apa yang harus saya buat?"
"Jangan ulangi perbuatan kotor awak tu. Tinggalkan semuanya. Semua itu
bukannya memberi manfaat pada diri awak. Malah merosakkan...."Wari
renung wajah Siti lama.
"Sekarang ni apa anggapan Siti pada saya?"
"Biasa saja..."
"Maksud Siti ?"
"Saya tak berhak menghukum apa-apa. Malah saya berterima kasih sebab
awak sudi berkongsi cerita dengan saya. Untuk menjadi seorang yang
jujur seperti ini bukannya mudah. Ia juga memerlukan niat dan azam yang
kuat bukan?" Wari tersenyum lebar. Wajah Siti ditatap sepenuh hati.
Terasa dada dan fikirannya menjadi lapang kini.

**************************************************************

Ternyata Wari benar-benar berazam untuk mengubah dirinya. Siti mula
sedari itu. Kerana hampir setiap malam, dia melihat Wari tidak pernah
keluar rumah lagi. Pulang dari pejabat, dia membersihkan diri. Makan
malam bersama Didi dan Fifi. Selepas itu menonton tv. Kadang-kadang,
dia menghabiskan masanya di bilik bacaan. Mungkin banyak urusan pejabat
yang perlu dibereskannya. Siti sedikit gembira dengan perubahan itu.
Walau dia sendiri tidak tahu apa yang mendorong lelaki itu berubah
haluan, tetapi dia tetap bersyukur kerana sekurang-kurangnya Wari sudah
boleh menjadi orang harapan sekarang. Mak Ungku ternyata amat gembira
dengan perubahan anak bujangnya itu. Wari yang dulu keras kepala, kini
sudah mula berminat untuk bekerja. Kalau dulu setiap malam pulangnya
jam 3-4 pagi, kini dia sentiasa ada di sisinya. Tidak perlu lagi Siti
atau Kartini terkial-kial memimpin orang tua itu menuruni tangga,
kerana tenaga Wari sudah cukup untuk menampung mamanya itu.

"Abang Acik dah lain la sekarang...."Lisa bersuara suatu hari sewaktu
menolongnya menghidangkan makan malam."Dah berubah sangat..."
"Kan bagus macam tu....Lisa pun suka, kan?" Balas Siti.
"Tapi pelik....tiba-tiba je....mesti Acik dah putus ngan
Rina...."Gumam Lisa perlahan. Siti hanya diam.

Dia sendiri tidak berapa tahu tentang hubungan Wari dan Rina. Sejak
pertengkaran di rumah suatu masa dulu, Rina tidak pernah singgah di
rumah itu lagi. Samada mereka benar-benar putus atau sebaliknya, Siti
tidak pernah tahu. Wari juga seperti tidak mahu menyentuh perkara
tersebut. Banyak perkara yang Siti ketahui adalah dari mulut Lisa. Lisa
yang tidak berapa gemarkan Rina. Ternyata gadis itu cukup gembira kalau
benar abangnya tidak menjalin hubungan lagi dengan Rina.

"Kenapa tak suka Rina?"Siti cuba mengorek suatu hari.
"Emm....Rina tu, tak friendly sangat la kak Siti. Kalau jumpa Lisa kat
bandar memang dia tak tegur...."Lisa memuncungkan mulut.
"Iye?...Kot-kot dia tak nampak Lisa tak?"
"Tak nampak apanye. Bersinggul bahu lagi. One more thing, dia suka
lepak disko le Kak Siti..."
"Mana Lisa tahu?"
"Lisa ramai member kat saner....."
"Oo....Lisa pun selalu lepak sana le ya?"Lisa tersengih, tersipu-sipu.
"Takdelah selalu kak Siti. Sesekali jer...itupun dulu-dulu.."Siti
menggeleng. Apa yang best sangat disko tu pun, dia tak tahu.

Wari juga sekarang ini agak rajin mengajaknya keluar. Kadang-kadang
dengan Lisa. Kadang-kadang dengan Didi dan Fifi. Kalau tak ke taman
permainan, mereka akan pergi ke kompleks-kompleks membeli belah. Ada
jugalah sehelai dua pakaian yang Siti beli hasil dari duit yang diberi
oleh Mak Ungku tempohari. Separuh telah dikirimkan ke kampung, separuh
di serahkan kepada Melah untuk disimpan. Siti hanya simpan sedikit saja
untuk kegunaan harian. Dia masih ingat lagi kata-kata Mak Ungku sewaktu
menyerahkan sampul berisi wang gajinya itu.

"Siti, kalau Mak Ungku minta Siti terus kerja di sini untuk sebulan
dua ni, macamana?"Siti tergamam seketika. Wajah Mak Ungku yang jernih
itu ditatap lama.
"Sambung kerja?"Mak Ungku mengangguk.
"Emm....kak Maria tak kisah ke?"
"Maria yang mahu Siti terus di sini. Dia belum sihat sepenuhnya, Siti.
Makcik pun risau dengan kesihatannya itu. Sebab tu makcik suruh dia
duduk di sini dulu. Tak payah balik ke rumahnya di Bangi tu.."Mak Ungku
mengeluh.
"Emmm....saya...saya kena tanya dengan emak dulu, Mak Ungku. Sebab
hari tu janji dengan mak, sebulan aje..."Siti gigit bibir.
'Kalau macam tu, baguslah.....minta izin dengan orang tua dulu. Makcik
tak paksa...."

Dan akhirnya Siti keluarkan kembali pakaian-pakaiannya yang telah siap
dikemas tempohari. Nampaknya dia terpaksa bersetuju untuk terus menetap
di situ. Dia tidak sampai hati hendak menghampakan permintaan Mak
Ungku. Selebihnya dia simpati pada Maria. Dia tahu Maria masih belum
sembuh sepenuhnya. Pembedahan itu nampaknya tidak sepenuhnya berjaya.
Itu yang diberitahu Wari kepadanya tempohari. Ahh..Wari....Hati Siti
berdebar setiap kali membayangkan lelaki itu. Lelaki yang berbeza kini.
Lelaki yang renungannya begitu berlainan sekali. Seakan ingin menerobos
ke seluruh jantungnya. Dan Siti akui hatinya bukannya kuat sangat untuk
menahan perasaan tersebut. Hatinya belum cukup tega.

No comments:

Post a Comment