Tuesday, August 10, 2010

badai Pasti Berlalu - 36

Iman memerhatikan gelagat pengunjung dari dalam bilik pejabatnya. Pembeli datang silih berganti di hujung minggu begini. Sesekali dia tersenyum gelihati tatkala ada ragam pelanggan yang mencuit hatinya. Kelihatan Saiful sibuk di kaunter manakala Amira dan Sufi pula sedang mengambil pesanan pelanggan. Pandangan Iman beralih ke muka pintu café, kelihatan empat orang wanita sedang melangkah masuk. Seorang kelihatan sudah separuh abad manakala yang tiga orang lagi dalam lingkungan 30-an. Melihatkan tiada orang yang memberikan layanan kepada mereka Iman bingkas bangun lalu keluar mendapatkan pelanggan tersebut.



“Assalamualaikum, selamat petang, makcik, kakak-kakak. Ada apa-apa yang boleh saya bantu?” Sapa Iman mesra.



Senyuman manis dihadiahkan kepada mereka berempat. Wanita-wanita itu saling memandang di antara satu sama lain sebelum mengangguk sedikit dan membalas senyuman Iman. Mereka berempat kemudiannya mengambil tempat duduk. Salah seorang dari wanita muda itu meninjau-ninjau ke rak yang menempatkan pelbagai jenis roti dan kek manakala yang bertiga lagi lebih senang membuat pesanan melalui keratan menu yang tersedia di atas meja. Setelah mengambil pesanan Iman berlalu ke ruangan dapur.



“Mira nanti kalau Kak Milah sudah siap, Mira tolong hantarkan kat meja hujung sana tu ya. Akak ada kerja nak buat.” Pesan Iman. Amira mengangguk kecil lalu memandang ke arah meja yang dimaksudkan oleh Iman itu.



“Selamat menjamu selera puan, makcik-makcik semua.” Kata Amira. Hidangan yang di pesan di letakkan di atas meja.

“Sibuk nampak hari ini? Banyak kerja ya?” Tanya salah seorang daripada mereka.

“Biasalah, hari-hari pun memang macam ni. Awak semua pun apa kurangnya. Macam mana, setakat ni puas hati tak?” Tanya Amira selamba. Keempat-empat wanita itu mengangguk serentak dan tersengih memandang Amira.

“Saya bukannya nak layanan dari awak, kenapa awak pulak yang hantar? Kenapa bukan dia?” Tanya wanita separuh abad itu.

“Oh, dia sibuk, ada kerja sikit kat dalam tu Puan. Tak mengapa, saya di sini sedia membantu. Ada apa-apa lagi yang awak semua nak tanya pasal dia?” Balas Amira, wajahnya selamba.

“Oh, tak ada, terima kasih banyak-banyak atas kerjasama awak ya. Tapi, boleh awak suruh dia keluar sekejap tak? Awak buatlah apa-apa helah, boleh?” Tanya wanita yang paling muda pula.

“Ok, no problem! Saya panggilkan dia sekarang, tapi ingat, jangan lebih-lebih ya. Kalau kantol saya tak nak bertanggungjawab!” Jawab Amira lalu beredar dari situ. Ada sesuatu yang ingin dihamburkannya. Dia sudah tidak dapat menahan diri lagi.



“Kak Aina, tolong jagakan kat depan sekejap, tak ada oranglah, Mira nak gi toilet jap.” Sempat Amira berhenti di depan bilik pejabat Iman sebelum berlari laju menuju ke arah toilet.



Iman duduk di kaunter sambil membelek-belek majalah ‘Remaja’ kepunyaan Sufi. Tiada pelanggan baru yang datang lalu dia hanya perlu memerhatikan saja. Semua pelanggan yang ada sibuk menikmati juadah. Senyuman manis tidak lokek di hadiahkan setiap kali matanya bertemu pandang dengan pelanggan yang ada di café itu.



“Maaf dik, toilet di mana?” Tiba-tiba Iman di sapa oleh salah seorang pelanggan wanita tadi.

“Erm, akak masuk ikut pintu ni, lepas tu belok sebelah kanan.” Terang Iman.

“Ok thanks. Err… dik makcik kat meja akak tu panggil, dia nak tambah pesanan agaknya.” Kata wanita itu sebelum berlalu.



Tanpa berlengah Iman pergi mendapatkan pelanggan di meja itu. Nampaknya, wanita tua itu sungguh cerewet, banyak kompelin dan banyak pulak cakapnya. Wanita yang berdua lagi itu lebih senang memerhati dan hanya sekali-sekala mencelah. Namun, Iman masih mampu tersenyum, dia sudah biasa dengan keadaan seperti itu. Melayani kerenah pelanggan yang pelbagai ragam adalah asam garam dalam hidupnya.



“Kampung’s Spagetti… yang ini sedap ke?” Tanya wanita tua itu.

“Hish, umi ni… cubalah dulu, baru tahu sedap ke tidak. Kan dik?” Tegur seorang dari wanita di meja itu. Iman pantas mengalih pandangan ke wajah itu, cantik. Mesti anak wanita tua ini agaknya.

“Tapi, kalau awak yang buatkan untuk makcik mesti sedap, kan?” Ujar ‘Umi’ itu. Aduh, wanita ini betul-betul mengujinya.

“Saya tak boleh nak cakap sedap ataupun tidak sebabnya semuanya terpulang kepada orang yang merasanya. Tapi, kebanyakkan pelanggan café ni memberi pujian akan keenakkan hidangan ini walau bukan saya yang membuatnya makcik.” Terang Iman.

“Oh… kalau yang ini pulak, sedap? Banyak orang buat kadang-kadang rasa manis sangat, tak boleh nak telan tekak makcik ni.” Ujar wanita itu merujuk kepada hidangan Puding Kastad pula. Oh, itu pencuci mulut kegemaran si ‘Dia’. Iman tersenyum kecil.

“Apa kata kalau makcik cuba dulu, mahu?” Cadang Iman.

“Erm, baiklah. Sekali dengan Kampung’s Spagetti tu ya. Makcik nak awak sendiri yang buat tau.” Pesan ‘umi’ itu mengingatkannya.



Fikiran Iman melayang kepada Ismail, hanya lelaki itu, satu-satunya pelanggan yang sehingga kini meminta dirinya menyediakan hidangan itu. Tapi, hari ini bertambah pula seorang lagi. Hidangan yang dipesan pun sama dengan Ismail. Oh, nampaknya dia boleh membuka cafe sendiri selepas ini. Iman tersenyum gelihati sebelum berlalu pergi.



Sementara itu, di dalam toilet Amira sedang berbual di telepon dengan seseorang setelah puas menghamburkan ketawanya sebentar tadi.



“Ha, ha, ha… klakar Papa Is… yang Amir tak boleh tahan tu tengok Oma, serius habis muka dia. Makcik-makcik yang bertiga tu pun boleh tahan jugak. Macam Charlies Angel pulak! La ni tak tahu ar apa diorang tengah buat dekat depan tu. Habis ar Mama Iman…” Laju Amira bercerita. Lelaki di hujung talian hanya menadah telinga, sesekali dia turut menghamburkan gelakkan yang kuat.

“Mama? Hu..hu.. doktor tu dah boleh tukar profession jadi PI, Papa Is…”

“Auch!!!” Amira terjerit tiba-tiba. Telinganya dipiat oleh seseorang. Handphone nya di rampas.

“Oooo… di sini rupanya awak ya! Siapa yang macam Charlies Angel, siapa yang tukar profession jadi PI, hmm?”

“Alamak mama! Aduh sakitttt… Papa Is… tolong Amir Papa Is… tengok mama ni… auch, Papa Isss…” Amira mengaduh panjang. Ismail yang terdengar di hujung talian tergelak kuat.

“Ismail, Dengar apa yang Kak Long nak cakapkan ni!”

1 comment:

  1. hoohho...
    best2x...
    wah...
    kuarga is mnguji iman....

    ReplyDelete