Sunday, August 8, 2010

Badai pasti berlalu - 35

Ismail Syafiq dalam perjalanan untuk menjemput Iman. Entah apa mimpi lelaki itu datang ke Johor semata-mata mahu Iman menemani dirinya membelikan hadiah harijadi untuk anak sedaranya. Pada mulanya dia tidak bersetuju memandangkan majlis itu akan di adakan bulan depan, mereka masih punya banyak waktu untuk itu. Ismail memberikan pelbagai alasan yang akhirnya turut memerangkap dirinya, mereka berdua di landa rasa yang sama. Seperti yang di janjikan menerusi telepon sebentar tadi, Ismail sudah pun menunggu di dalam keretanya di seberang jalan.



Ismail tersenyum manis memerhati buah hatinya melangkah keluar dari pintu café. Tidak sabar rasanya hendak menatap wajah polos itu. Ismail tahu Iman tidak sedar yang dirinya sedang di perhatikan olehnya mahupun oleh sepasang mata yang sedari tadi mengintai dirinya dari sebalik bidai café itu. Amira memberi isyarat jarinya yang hanya di fahami oleh Ismail tapi dengan selamba dia menjelir lidah ke arah gadis itu. Kini, hubungan mereka bukan lagi rahsia bagi warga kerja Seri’s Backery N Café, tambahan pula hampir setiap dua minggu pasti wajah Ismail akan terjengul di tempat itu.



“Oh, dah pandai menggatal ya, awak main mata dengan siapa tu, hmm?” Tegur Iman sebaik ternampak lelaki itu mengenyit mata nakal kepada seseorang.

“Budak tu cute kan Iman? Saya sukalah tengok muka dia, macam ada chemistry pulak rasanya. Muka dia dengan saya pun hampir sama, kan? Awak tak rasa ke kalau di antara kami ni… ada hubungan apa-apa?” Kata Ismail dengan senyuman nakal, tulunjuknya mengarah mata Iman kepada kelibat Amira.

“Erm iyalah tu. Hari tu kenapa tak ngurat dia aje? Dia pun suka kat awak tau.” Balas Iman mendatar, masih tidak dapat menangkap maksud dari kata-kata Ismail itu.



Ismail berusaha menyembunyikan senyumannya. Dia tahu, Iman di landa cemburu dengan kenyataannya tadi tapi dia tidak peduli. Sebenarnya, Ismail cuba untuk memberitahu Iman akan perkara yang sebenar mengenai Amira tapi, sehingga hari ini masih belum berhasil. Amira pula, semenjak akhir-akhir ini kerap mendesak dirinya kerana gadis itu sudah tidak mahu terusan bersekongkol dengan dirinya lagi. Sebentar tadi pun, gadis itu sempat mengingatkan dirinya, malah pesanan-pesanan SMS mengenai perkara yang sama juga memenuhi ‘inbox’ nya.



“Iman, cemburu ya, hmm? Takkan dengan budak tu pun awak nak cemburu. Iman… itu tandanya awak sayangkan saya kan?” Iman mencebik bibir, bukan cemburu tetapi saja menunjukkan tanda tidak senang begitu.

“Eleh… saya tahu. Bukankah cemburu itu tandanya sayang, tak gitu? Iman, hanya awak di hati saya, percayalah. Awaklah jantung hati saya… awaklah intan payung saya…” Ismail berkata selamba, matanya merenung seketika ke wajah yang sangat di rinduinya sebelum memulakan pemanduan.

“Ismail, kalau awak letih, biar saya yang drive.” Ismail pantas menggeleng, tangan kirinya menggenggam jemari Iman.

“Ismail, anak sedara awak tu lelaki ke perempuan? Umurnya berapa? Awak nak bagi hadiah apa?” Tanya Iman.


Mereka berdua menuju ke Plaza Pelangi. Setelah mendengar serba sedikit penjelasan daripada Ismail mengenai anak sedaranya yang akan menyambut ulang tahun, Iman mencadangkan agar mereka ke pusat membeli-belah itu. Dia dan Fatin selalu ke situ seandainya ingin membeli sesuatu atau sekadar berjalan-jalan di hujung minggu.



“Bungkuskan yang ini satu lagi ya dik. Gunakan sampul yang sama pun tak apa.” Ujar Iman kepada promoter jualan di kaunter kosmetik Estee Lauder itu.

“Awak nak bagi siapa?” Tanya Ismail pelik.

“Budak cute yang awak suka tadi tulah.” Jawab Iman. Ismail hanya mengangguk kecil. Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu. Ya, saat itu akan dimanfaatkan sebaik-baiknya. Ismail mengukir senyuman lega.



Iman membelek 2 kotak hadiah bersampul merah jambu. Kedudukan reben pun sama. Dia membelikan hadiah yang serupa untuk Amira. Sebenarnya, sudah lama dia berkira-kira untuk menghadiahkan gadis itu sesuatu yang istimewa. Sesuatu yang mencerminkan ciri-ciri seorang perempuan lalu dia memilih haruman itu. Bukankah wangian sinonim dengan kaum perempuan? Ismail ingin membayar tapi, dia menolak. Walau sedikit mahal namun, dia berpuas hati dengan hadiah yang bakal di berikan kepada gadis yang sudah di anggap seperti adiknya sendiri. Luar dan dalam serupa! Sehati sejiwakah mereka? Wajah Ismail diperhati lama. Iman tersenyum kecil sementara Ismail di sebelahnya tenang meneruskan pemanduan.



“Iman, kenapa tersenyum-senyum ni, hmm?” Tanya Ismail. Sedari tadi dia perasan yang gadis itu asyik tersenyum, bagaikan ada sesuatu yang menarik minta gadis itu ke atas hadiah yang dibeleknya itu.

“Tak ada apalah. Saya cuma rasa macam tak sabar aje nak bagi hadiah ni kat budak tu. Harap-harap dia sukalah ya. Erm… Ismail, agak-agak awak anak sedara awak suka tak hadiah yang saya pilih ni?” Tanya Iman.

“Eh, mestilah. Papa Is… err… uncle Ismail dia yang bagi, mestilah dia suka. Kalau dia tahu awak yang pilihkan lagilah dia suka, entah-entah siap berlonjak gembira gitu.” Jawab Ismail cuba menutupi kekalutan dirinya sebentar tadi.

“Eleh, iyerlah tu. Ismail, anak sedara awak ramai ya, mesti seronok, kan?” Tanya Iman sekalian membayangkan keceriaan hidup lelaki di sebelahnya jika mereka berkumpul.

“Erm, seronok. Nanti saya kenalkan mereka semua degan awak, ya?” Ujar Ismail. Iman mengangguk kecil.



Mereka menghabiskan masa sepanjang petang dengan bersiar-siar di sekitar Danga Bay. Menikmati pemandangan lautan menjelang senja. Seketika mereka hanyut di dalam khayalan masing-masing. Udara laut yang dingin selepas hujan sedikit mencengkam urat sendi.



“Iman, sejuk? Marilah duduk sebelah saya, biar saya peluk awak.” Kata Ismail selamba.

“Mengada!” Protes Iman, Ismail pula tergelak besar mengundang beberapa pasang mata pelanggan di restoran yang mengadap selat tebrau itu.

“Mengada apa pulak. Takkan nak bermanja dengan buah hati saya sendiri pun tak boleh. Dari jauh saya datang semata-mata untuk bersama awak tau. Iman sinilah…” Ujar Ismail seraya mendapatkan jemari Iman.

“Ismail… bukan masa dan tempatnya, ok? Pukul berapa awak nak balik KL esok?” Tanya Iman sekalian menarik jemarinya dari genggaman Ismail.

“So, bila masa dan di mana tempatnya, hmm?” Tanya Ismail laju. Jemari Iman ditarik kembali. Mata bundar Iman di renung penuh menggoda, sengaja menduga riaksi gadis itu.

“Ismail…” Gumam Iman geram, wajahnya merona pekat.

“Ok, ok. Kalau awak dah tak sudi nak tengok muka saya, esok… lepas subuh saya baliklah.” Tutur Ismail mendatar, jemari Iman dilepaskan.

“Ismail, bukan macam tu, lusa awak kerja kan, lagipun next month kita jumpa lagi. Jomlah kita balik, dah nak masuk waktu maghrib ni. Ismail...” Iman memujuk, tangan Ismail di tarik supaya lelaki itu bangun.



Ismail merenung wajah Iman tanpa berkelip. Dia masih tidak mahu berganjak dari situ. Tangan Iman di tarik kuat memaksa gadis itu kembali terduduk, kini betul-betul di sisinya, rapat sekali. Dengusan nafas Ismail menyapa telinga Iman, sedikit kasar namun mampu meremangkan bulu romanya. Iman menarik nafas perlahan, cuba menenangkan dirinya, dia benar-benar tidak faham dengan sikap Ismail hari ini. Mesti ada sesuatu yang mengganggu fikiran lelaki itu.



“Saya tahu, tapi kalau boleh hari-hari saya nak jumpa awak. Saya akan merindui awak Iman… saya tak boleh hidup tanpa awak, I love you so much, Iman...” Bisik Ismail romantis, menghadiahkan sebuah ciuman di jemari runcing Iman. Ah! Lelaki itu, begitu mudah meluahkan perasaannya.

“Ismail…” Iman bersuara lemah, nafasnya bagaikan terhenti.



Sebenarnya, Iman ingin sekali membalas ungkapan Ismail betapa dia juga begitu menyayangi lelaki itu. Tapi, entahlah… bagaikan ada sesuatu yang menghalang dirinya untuk meluahkan. Namun, matanya tidak pernah menipu. Renungannya penuh kasih, pandangannya melontarkan rasa sayang yang tidak terucap. Hatinya berlagu setiapkali mengingatkan Ismail, bahasa tubuhnya manja tatkala berada dekat dengan lelaki itu. Bukan mengada-ngada, merendahkan maruah diri jauh sekali tapi, hakikat setiap wanita sememangnya dilahirkan begitu. Iman masih mampu menghadkan sempadan, menggariskan panduan di dalam setiap pehubungan mereka. Wajah tua ibu bagaikan sempadan, nasihat ibu dijadikan panduan. Hukum-hakam juga tidak pernah dilupakan.



“Iman… bagaimana kalau… kalau kita kahwin?” Ungkap Ismail tiba-tiba.

“Ismail!!!” Jerit Iman, dia bengang, lagi-lagi hal itu yang bangkitkan!



Ismail tersenyum pahit, dia tahu Iman pasti marah tatkala dia membangkitkan isu itu. Sudah acapkali dia menyuarakan hasrat murninya untuk menyunting gadis itu, membina ikatan yang sepatutnya, juga menghalalkan setiap perhubungan mereka. Bukan tidak sabar, dia percayakan Iman tapi, Ismail tidak percaya akan dirinya sendiri. Keimanannya tidak kuat, hampir-hampir saja goyah setiap kali berada dekat dengan gadis itu. Namun, Iman bagaikan tidak mengerti, masih lagi memberikan alasan yang sama, belum bersedia ke arah itu. Menurut Iman, masih banyak impian dan cita-cita yang belum di capainya. Sungguh! Ismail sudah mencuba pelbagai cara, dia hampir ketandusan idea untuk memujuk Iman. Namun, dia tidak akan sesekali mengalah. Akan di usahakan sehingga Iman akhirnya bersetuju untuk menjadi isterinya yang sah.



Iman termagu di ruang tamu, persoalan itu masih lagi bermain di fikirannya. Ismail Syafiq sekali lagi melamarnya. Perlukah dia mempertimbangkan lamaran yang entah sudah untuk kali yang ke berapa itu. Ismail, lelaki itu bagaikan tidak dapat menahan perasaannya, sentiasa mengungkapkan rasa sayang dan rindu yang mencengkam hati lelakinya terhadap Iman. Kadangkala Iman jadi takut, benarkah Ismail menyintai dirinya, dia bimbang di permainkan sedangkan hatinya kini sarat dengan kasih sayang terhadap lelaki itu. Kini, dia sudah tidak lagi keliru, perasaannya jitu, setianya hanya untuk lelaki yang bernama Ismail Syafiq itu. Tapi, bagaimana dengan Ismail, akan setiakan lelaki itu kepada dirinya?



‘When I saw you, I’m afraid to talk to you, when I talk to you, I’m afraid to hold you, when I hold you, I’m afraid to love you, when I love you, I’m afraid to lose you…’



Iman meluahkan rasa hatinya saat itu melalui SMS kepada talian Ismail. Sesaat terus mendapat balasan.


'You will not going to lose me sayang, I promise that.’

No comments:

Post a Comment