Wednesday, July 7, 2010

bukan cinta biasa - 9

Dua wajah dihadapannya itu direnung lama. Mata mereka saling
bertatapan. Lama kelamaan senyuman mula terukir pada dua wajah itu.
Siti tarik nafas lega. Wajah comel Didi dan Fifi bertukar menjadi ceria.

"Nanti Kak Siti tolong jaga kita ke?"Didi mula bersuara. Siti angguk
sambil senyum. Wajah Didi bulat. Rambutnya
lurus keperangan. Fifi pula rambut ikal panjang. Cantik macam rambut
anak patung yang selalu Siti lihat di kedai-
kedai. Tapi wajah Fifi tidak seceria Didi. Anak kecil itu lebih banyak
menunduk sambil menyuap nasinya perlahan-lahan.
Habis berterabur keliling pinggan.
"Kita tak pernah nampak Kak Siti pun. Kak Siti duduk mana?"Tanya Didi
lagi dengan mulut penuh.
"Kak Siti baru sampai pagi tadi....."Balas Siti.
"Abih tu, Kak Siti duduk mana?"
"Emmm.....Kak Siti duduk sini lah..."
"Dengan kita?"
"Dengan Didi dan Fifi lah....boleh tak?"
"Emm...boleh...tapi bilik kita kecik je......"
"Kak Siti tak tidur ngan Didi, Kak Siti tidur kat bilik bawah...."
"Ooo...kat bilik kak Rina....."
"Bilik sapa?"
"Bilik kak Rina...."Didi teguk air laju.
"Kak Rina tu siapa?"Siti beralih pada Fifi yang senyap sejak tadi.
"Kak Rina tu kawan Acik...."

Siti toleh ke arah anak tangga. Kartini kelihatan sedang memimpin Mak
Ungku turun dari tanggga. Cepat-cepat Siti basuh tangan dan bergegas
menuju ke arah mereka. Niat hatinya untuk sama-sama menolong. Tapi
kelihatannya Kartini seperti
tidak mengendahkan Siti. Dia mengerling dengan pandangan kurang mesra.
Siti bungkam seketika. Tetapi dipegangnya juga tangan Mak Ungku.
Perlahan-lahan jalan beriringan ke meja makan.

"Tadi saya masuk bilik Mak Ungku. Saya tengok Mak Ungku tengah tidur.
Jadi saya tak kejutkan..."Siti bersuara sebaik
Mak Ungku melabuhkan punggung. Mak Ungku tersenyum. Diperhatikan saja
Kartini menyedukkan nasi ke dalam pinggannya.
Wajahnya kelihatan segar selepas bangun tidur.

"Tak apa, Siti. Biasanya Kartini yang kejutkan makcik untuk
makan...."Siti angguk perlahan. Dia beralih memandang
Didi dan Fifi yang tekun menyuap. Anak-anak ini, tidaklah kelihatan
nakal..bisik hatinya.
"Emm...Didi, Fifi...dah kenal dengan Auntie Siti?"Mak Ungku pandang
kedua-dua anak kecil itu.
"Dah!"Didi dan Fifi menjawab hampir serentak.
"Tadi Kak Siti yang cedukkan nasi kita...."Didi angkat kepala."Nanti
Kak Siti jaga Didi ngan Fifi....tul ke nek?"
"Emmm....Didi dan Fifi tak boleh nakal lagi lepas ni...."Mak Ungku
usap kepala Didi.
"Mana ada nakal.....Didi kan baik....adik yang nakal...."
"Abang yang jahat....."Fifi terjerit kecil. Dia bangun, cuba memukul abangnya.
"Fifi...jangan pukul abang...abang kan tengah makan. Tak baik pukul
orang tengah makan."Fifi tidak jadi bangun. Dia
kembali duduk dengan wajah muncung. Siti tersenyum.

"Budak-budak ni memang selalu nak bergaduh. Mana taknya.Si abangnya
kuat menyakat. Adiknya pulak cengeng...
Pantang diusik...."Mak Ungku ketawa.
"Adik memang cengeng...."Didi menyampuk.
"Dah..dah...jangan kacau adik...."Mak Ungku tepuk bahu Didi. "Lepas
makan ni, mandi ya sayang....."Didi dah Fifi
serentak mengangguk. Betul kata Mak Ungku. Mereka ni mendengar
kata...bisik hati Siti.

Selepas makan, Siti menemani mereka masuk ke dalam bilik. Sementara
menunggu mereka selesai mandi, Siti
kemaskan bilik mereka yang bersepah. Buku-buku sekolah yang berterabur
atas meja disusun semula. Selimut dan cadar
katil dilipat cantik-cantik. Anak-anak patung dan permainan yang
terselit di sana sini dimasukkan ke dalam kotak yang ada
di situ. Penuh satu kotak barang permainan mereka. Kemudian, dia
keluarkan pakaian mereka untuk dipakai hari itu.
Di letakkan di atas katil.

"Fifi dah mandi?"Siti senyum pada Fifi yang baru keluar dari bilik
air. Didi mengekori dari belakang.
"Lepas ni, Kak Siti kena mandikan Fifi. Fifi tak reti mandi
sendiri."Didi mengelap tubuhnya dengan tuala.
"Iye ke? Kenapa tak cakap dengan Kak Siti tadi?"Siti dukung Fifi yang kesejukan.
"Selalu Mama mandikan Fifi .... "
"Emm...lepas ni, Kak Siti mandikan Fifi ye.."Siti cuit pipi Fifi yang
tembam. Fifi tidak senyum. Dia tersipu-sipu. Mungkin
dia masih belum biasa dengan Siti.
"Dah...cepat pakai baju tu.."Siti hulurkan pakaian pada Didi. Kemudian
dia pakaikan Fifi baju gaunnya. Fifi tidak pula
membantah. Siti sikatkan rambut dan sapu bedak pada pipi Fifi. Rambut
ikalnya yang basah dibiarkan lepas. Siti cium pipi
anak kecil itu bertalu-talu. Dia geram melihat budak-budak sekecil itu.
Comel.
"Lepas ni, nak buat apa?"Siti tanya Didi. Dia memang tidak tahu jadual
mereka berdua.
"Emm....tengok tv!"Didi terjerit riang.
"Tengok tv?emm.....betul ke Fifi?" Fifi geleng.
"Fifi boleh tengok tv...abang kena buat kerja sekolah.."Fifi bersuara.
"Mana ada. Abang tak ada kerja sekolah lah!!"Didi menjerit.
"Issh...janganlah jerit-jerit macam ni. Tak baik. Nanti nenek dengar.
Jom kita turun. Didi, bawak buku kerja sekali.
Nanti Kak Siti tolong buat ye..."Siti keluar dari bilik sambil
mendukung Fifi. Dia tunggu Didi keluar dengan buku-bukunya.
Kemudian mereka sama-sama turun ke bawah. Mak Ungku sedang berehat di
ruang tamu. Dia tersenyum memandang Siti.

"Dah mandikan budak-budak ni?"Siti angguk. Dia duduk di samping Mak
Ungku sambil meriba Fifi. Anak kecil itu terlentok di bahunya.
"Sejak Mamanya pergi ke London, Fifi selalu macam ni. Tak nak main.
Makan pun tak banyak...."
"Dia rindukan Mama dia kut makcik..."
"Dia memang manja dengan Mamanya.....tapi sejak penyakit barahnya
semakin teruk, tak dapat dia nak luangkan
masa dengan anak-anaknya. Didi tu dah besar. Dah boleh faham. Si Fifi
ni...masih tidur dengan Mama dia lagi..."
Siti mengangguk.
"Di...tengok kat luar tu siapa yang datang?"Mak Ungku bersuara pada
Didi yang leka menonton tv. Didi segera bangun,
terus berlari keluar. Siti terdengar bunyi enjin kereta berhenti di
depan rumah.
"Nek....Acik balik!"Didi muncul tergesa-gesa. Fifi yang berada di
pangkuan Siti terus terjun ke bawah. Kanak-kanak
itu tampak ceria benar.
"Yeh...Acik balik..."Fifi menjerit riang. Mak Ungku hanya menggeleng kepala.
"Diorang ni memang manja dengan Acik dia. Suka benar kalau Acik dia
ada kat rumah..."Mak Ungku bersuara. Siti hanya mengangguk.

Sejurus kemudian, Didi dan Fifi kembali masuk ke rumah. Tapi wajah
mereka menjadi muram pula. Seorang lelaki
muncul dari pintu memimpin kedua-dua kanak-kanak itu.

"Eh...Ma..."Lelaki itu sedikit terkejut. Dia toleh ke arah Siti pula.
"Kemana kau ni, Wari?"Mak Ungku pandang lelaki itu."Pagi-pagi lagi dah
keluar...."
"Saya nak ke Langkawi ni, Ma..."Lelaki itu masuk. Seorang perempuan
tiba-tiba muncul di tepi pintu.
"Wari...cepat sikit. Diorang dah tunggu tu..."Dia terpandang Mak
Ungku. "Eh..Mak Ungku...Mak Ungku sihat?"Mak
Ungku tidak menjawab. Dia hanya tersenyum.
"Ada apa ke Langkawi?"Tanya Mak Ungku.
"Emm..kitaorang konvoi ramai-ramai Ma...ke Kedah. Lepas tu, Ri ingat
nak singgah Langkawi kejap. Tak lama la Ma...
2-3 hari je..."Matanya mengerling Siti. Siti bungkam. Pada fikirannya
lelaki itu pasti anak Mak Ungku yang bernama
Wari. Manakala perempuan yang tercegat tepi pintu itu teman wanitanya.
Sekejap-sekejap mata Siti mengerling pakaian
wanita itu. Siti tidak pernah nampak orang berpakaian seksi sebegitu.
Di kampung mana ada orang pakai macam tu.
Di bandar pun tidak ada wanita Melayu yang berani berpakaian begitu.
Selalu Siti tengok di televisyen saja.

No comments:

Post a Comment