Wednesday, July 14, 2010

Bukan Cinta Biasa - 12

Siti mengetuk pintu beberapa kali sebelum membukanya. Dia tahu Mak
Ungku tidak akan marah kalau dia masuk begitu. Selalunya Mak Ungkulah
yang meminta dia agar kerap masuk ke bilik menemaninya. Rajin dia
bercerita dan Siti pula senang mendengarnya. Melayan Mak Ungku
mengingatkan dia pada emaknya di kampung. Baru seminggu, terasa begitu
rindu. Kak Melah belum lagi datang menjenguknya minggu itu. Hanya
sekali dia menelefon beberapa hari lepas. Mungkin hujung minggu ini dia
dan Abang Jais akan bertandang.

"Siti.."Mak Ungku menegurnya. Siti menghampiri. Darahnya tersirap
lagi. Di birai katil, seorang lelaki sedang duduk di situ. Memerhatikan
langkahnya.
"Duduklah sini...."Gamit Mak Ungku.
"Err...tak apalah Mak Ungku. Saya ingat Mak Ungku belum bangun
lagi...."Siti teragak-agak.
"Si Wari ni yang kejutkan Mak Ungku tadi....."Mak Ungku tersenyum
memerhatikan anak bujangnya. "Mehlah minum sama..."
"Kalau macam tu, saya turun dululah Mak Ungku.."
"Ish..Siti meh sini, Mak Ungku ada hal nak cakap ni..."Hati Siti
berdebar-debar. Aku ada buat salah ke? Kot-kot Wari mengadu pasal aku
tak habiskan kerja menyiram pagi tadi.
"Minggu depan, Mak Ungku cadang nak balik Perak."Mak Ungku
bersuara."Siti ikut sama ye?"
"Saya?"Siti lihat Wari tersenyum.
"Makcik ingat nak buat kenduri arwah kat rumah pusaka suami makcik.
Siti kenalah ikut sekali sebab Didi dan Fifi pun makcik nak angkut
sama..."Siti kebam bibir. Baru dia bercadang nak ikut Kak Melah keluar
berjalan.
"Kamu pun ikut sekali, Wari..."Mak Ungku beralih pandang pada Wari.
"Eh, saya tak boleh janji Ma. Mana tahu ada program lain nanti..."Wari
menggeleng.
"Wari....ni baru sekali Mama bercadang nak buat tahlil kat kampung.
Lama Ma tak jenguk ke sana. Apa salahnya Wari ikut sekali?"Mak Ungku
tarik nafas panjang.
"Kalau saya free, saya ikut Ma..."Mak Ungku menggeleng. Agaknya malas
dia nak bertegang urat dengan anak dia yang kaki jalan itu.
"Siti ikut sekali ye?"Siti mengangguk. Tak apalah. Sekurang-kurangnya
dia dapat tengok negeri orang. Kalau tak, bila masa lagi dia dapat
jejak kaki ke Perak sana.

Tiba-tiba kedengaran bunyi telefon dari celah poket Wari. Tergesa-gesa
dia bangun menyeluk seluarnya. Mukanya berkerut melihat nombor yang
tertera pada telefom bimbit tersebut.

"Ha, you...nak apa?"Suara Wari tegas. Dia bangun menuju ke tepi
tingkap. Mak Ungku menggeleng melihat Wari.
"Suka hati you nak stay sampai bila-bila.It's not my
responsibility!"Siti jadi gerun mendengar suara Wari yang meninggi itu.
Dia berganjak menghampiri Mak Ungku.
"Fine. I'm not interested. I tak ada kat rumah. Jangan datang!"Wari
bergegas ke pintu lalu menarik tombolnya dengan kasar. Sekali lagi Mak
Ungku menggeleng. Mungkin sudah faham benar dengan perangai anaknya
itu. Dari dalam bilik, mereka masih dapat mendengar suara Wari yang
membentak-bentak di luar. Marah benar nampaknya dia.

"Mak Ungku nak turun bawah ke?"Siti bersuara, cuba mengurangkan
ketegangan.
"Tak apalah Siti. Kejap lagi Mak Ungku turun. Wari ada, dia boleh bawa
Mak Ungku.."Siti mengangguk. Dia meminta diri untuk beredar. Lagipun
dia kurang selesa dengan keadaan di situ. Takut dia melihat Wari yang
bertukar menjadi garang tiba-tiba. Siapalah yang dimarah sangat itu.

Siti membuka pintu dan menuju ke tangga. Sewaktu kakinya mencecah ke
anak tanggga ke dua, satu objek melayang betul-betul di depan matanya.
Menyentuh pipinya lalu jatuh di hujung kaki. Siti tidak sempat mengelak
sewaktu dirasakan bahang panas itu menyentuh pipinya. Dilihatnya objek
yang berderai di hujung kaki. Telefon? Siti terkejut.

"Oh..shit!"Wari tergesa-gesa menghampiri Siti sehingga Siti terdorong
ke belakang.
"Siti tak apa-apa?"Wari benar-benar cemas. Siti terdiam. Dia masih
terkejut dengan keadaan itu. Diperhatikan saja Wari yang
terbongkok-bongkok mengutip serpihan telefon itu.
"Sori....saya tak sengaja!Sori..."Suaranya bergetar. Ada nada marah
dan menyesal. Siti gosok pipinya yang pedih. Nasib baik tak kena kat
mata. Ganas betul lah lelaki ni! Telefon pun dibaling sesuka hati.
Nasib baik telefon, kalau pasu ker.....tv ker...pecah kepala aku!
Gerutu Siti.

"Siti okay tak?"Tangan Wari menyentuh pipi Siti. Siti cepat-cepat
mengelak. Rasa marah juga dia pada lelaki itu. Kalau iye pun mengamuk,
janganlah dijahanamkan telefon ini. Tahulah orang kaya!
"Tak pe...tak pe...."Siti menepis. Dia mula menuruni tangga.
"Siti.."Panggil Wari. Siti berpaling.
"Sori ye...saya tak bermaksud nak baling Siti tadi. Tak sengaja,
tengah geram sangat."Wari kerutkan dahi.

Iyelah tuh! tengah marah konon. Kau marah, bolehlah baling-baling
telefon. Esok lusa boleh beli yang baru. Aku ni marah, nak baling apa?
Kalau dah panas sangat, kolam renang tu terbentang luas. Terjun dan
berendam je kat dalam tu! Hati Siti mendengus.

Kesian gadis kecil itu. Tak pasal-pasal berjalur pipinya terkena
balingan telefonku. Aku pun satu. Kalau iya pun marah, buat apa telefon
itu yang aku baling. Lebur RM1,200 sekelip mata. Tapi.....aku
betul-betul geram! Geram dengan Rina. Kerana perempuan itu, hancur
telefon bimbitku, langsung tak boleh diguna lagi. Kerana Rina, malu aku
pada Siti!

Wari bangun dari katil. Di tebarkan pandangannya ke rimbunan
pokok-pokok di laman. Cahaya lampu samar-samar di tengah taman. Dia
ingin turun ke bawah. Menikmati makan malam bersama Didi dan Fifi.
Hadiah yang dibeli di Langkawi untuk mereka berdua masih berbungkus di
dalam beg besarnya. Tapi dia rasa segan. Segan hendak berhadapan dengan
Siti. Petang tadi waktu dia turun ke dapur, dia nampak kesan merah pada
pipi Siti sewaktu gadis itu sedang melayan Didi dan Fifi. Walaupun dia
sudah minta maaf, hatinya masih terselit rasa bersalah. Walaupun dia
lihat Siti seperti biasa gayanya, tidak menunjukkan tanda marah tapi
dia pasti gadis itu tentu beranggapan yang bukan-bukan terhadap
dirinya. Pasti dia ingat aku ini lelaki panas baran yang tak reti nak
control diri sendiri! Wari menggeleng kepala.
Sakit hatinya pada Rina masih berbekas. Dia sendiri tidak tahu kenapa
dia marah sangat dengan Rina. Bukan tidak pernah gadis itu melakukan
perkara-perkara sedemikian. Sudah acapkali. Sudah jenuh benar. Tapi
kali ini betul-betul menaikkan darahnya. Dia sudah ingatkan Rina banyak
kali. Jangan biarkan dirinya sesuka hati ditarik, disentuh atau dipeluk
begitu. Tapi Rina biarkan juga. Dia sudah ingatkan juga Rina supaya
jangan minum terlalu banyak. Tapi Rina lupa diri. Ditarik, dipeluk oleh
mana-mana lelaki dia masih dapat kawal diri. Tapi bila melihat Rina
tidur sampai ke pagi dalam dakapan lelaki lain, Wari sudah tidak sabar
lagi. Pagi itu juga dia angkat kaki. Dia tidak peduli, walau dia
sendiri masih pening-pening lalat. Dia gagahkan diri memandu seorang
diri.

Dan pagi ini, dia lepaskan kemarahan pada Siti. Kesian gadis itu.
Bercalar di pipi. Ishh.....kejam betul aku ni! Wari bingkas menarik beg
besarnya. Dibuka zip beg lalu dikeluarkan bungkusan-bungkusan hadiah.
Satu bungkusan kecil sebenarnya dibelikan khas buat Rina. Dia sengaja
beli tanpa pengetahuan gadis itu. Ingatkan nak buat surprise, tapi
nampaknya aku yang surprise, gerutu Wari. Dia terfikir untuk memberikan
saja hadiah itu kepada Siti, Sebagai tanda minta maaf..apa salahnya.

No comments:

Post a Comment