Wednesday, May 5, 2010

Buat Aku Tersenyum - 10

Tawaran ke Tokyo selamat di gengaman aku. Tawaran untuk melanjutkan pengajian dalam bidang yang amat kuminati. Seusai maghrib berjemaah, walid seperti kelazimannya akan mengadakan usrah. Selesai tazkirah. Aku mula bersuara.

"Walid, ummi..Achik nak minta pendapat,"

Walid dan ummi senyum.

"Walid dan ummi benarkan Achik pergi tapi dengan syarat," La bersyarat ke? Walid dan ummi adalah penaja pengajianku. Dulu mereka pernah berjanji, akan membiayai pengajianku jika aku setuju terima tawaran kerja di syarikat Ayah ude. Dah pun aku tunaikan. Ada lagi ke?

"Nak ke Tokyo, walid benarkan tapi pergi dengan mahram,"

Konfius!!! Dengan mahram?

"Walid nak sambung Phd ke Tokyo ke?" hatiku berbunga riang. Sekurang-kurangnya aku akan berteman.

"Tak," pendek tapi cukup mematikan bunga yang riang tadi.

"Habis tu,"

"Pergi dengan suami!" aku terkedu.


Majlis akad nikah telah pun selesai. Penat!!!!! Namun berbaloi.. aku tersenyum Rupanya, suamiku ni telah lama buat solat istikharah.semasa dia pertama kali terpandang aku hari jumaat sewaktu berselisih jalan ke masjid. Setelah yakin dengan keizinan Allah, dan dia merasakan dia mampu, akhirnya dalam diam dia merisik aku daripada ummi dan walid.
"cantik achik Yaza," pengantin baru Ayah Ude dengan Kak Hamidah opss mak Ude sempat memuji. Speck zaman ago go kuletakkan di tempatnya. Kugantikan dengan kanta sentuh. Inipun, ayah Ude dan mak uDe yang sponsor...
Sempat Mak Ude berbisik, razif membawa diri. Tu lah, siapa suruh lambat masuk meminang. Hai sempat Mak Ude bergurau ye. Rupanya razif hanya berpura bermesra dengan Jasmin Yusrina untuk mengundang reaksi aku. Akhirnya melepas...
Aku hanya tersenyum. Suamiku pun tersenyum.

Hadiah yang diberi setiap hari jumaat itu adalah idea walid... semua ni buat aku tersenyum.. Lusa aku akan berlepas ke Tokyo. Bulan madu sekaligus menyambung pengajian. Berteman! Seperti kata walid, bersama dengan Suami!!!

Mujahid Solehin bin Ahmad Soleh. Macamana lah aku boleh tak ingat nama senior aku ni?! Senior yang menyebabkan aku merana setahun. Tetapi akhirnya, dialah yang buat aku tersenyum...



1 comment:

  1. kehkeh....
    mlepas la razif...
    x adab jdoh la 2...

    ReplyDelete