Tuesday, March 16, 2010

Buat Aku tersenyum - 1

"Kenalkan ini Cik Nurul Syaza, pegawai pembangunan sistem kita yang baru. Dia akan menggantikan Tuan Haji Abdul Rahman,"

Seorang gadis berbaju kurung bunga-bunga kuning kecil, bertudung litup berdiri di sebelah Dato’ Mukhlis. Nampak gayanya inilah budak perempuan yang Dato’ Mukhlis citerkan padanya. Not bad, nama dah moden tapi dressing memang sah kekampungan nelayan sungguh la. Ni, mana ceruk pedalaman Dato’ ambil budak ni. Dengan speck besar zaman ago go, sah la budak ini out feshion sungguh. Hafeez hampir mencetuskan ketawanya, tetapi sempat disiku oleh Kak Hamidah.

"Razif ke mana?" hairan jugak dia, selalunya pegawai pembangunan sistem kanan itu akan sampai ke pejabat terlebih awal, dia bukan kaki ponteng.
"Dia ada meting dengan CBE & Assosiates dato’. Semalam dia ada beritahu, dia akan ke sana terus dari rumah, takut jalan sesak, nanti lewat pulak dia ke mesyuarat. Lagipun bukannya Dato’ tak tau, firm tu pancual sangat," panjang penerangan Kak Hamidah, setiausaha peribadi dato’ Mukhlis.
"Tak pelah, nanti kalau dia dah balik opis, suruh dia masuk bilik saya ye,"
"baik dato’,"

Puas Angah Syuhada memujuk dia supaya jangan memakai cermin mata ago go tu. Besau semacam kata Angah Syuhada. La, nak buat macam mana. Kata lekap dia terjatuh kat bilik air, hilang pulang tu. Penat mencari, bangun seawal mungkin. Tiba-tiba musibah menjengah hari. Aduhai, apalah malangnya hari ni. habis tu, takkan nak datang opis ni dengan mata yang rabun teruk. Daripada nak buat penaya kat diri sendiri, cermin mata pertamanya zaman persekolahan itu dirembat. Lantak lah, daripada jadi orang buta. Umi dengan walid pun senyum saja. Ala, tahu lah Achik Yaza, terlebih comel.

"Lama tak jumpa, awak masih macam tu jugak ye," Merah padam mukanya. Awat la, Dunia ni punyalah luas, tapi dengan mamat perasan ni jugak aku kena jumpa. Dari atas sampai ke bawah lelaki itu memandangnya. Macam la aku ni model baju kurung dengan cermin mata ago go kat sini.

Dia dapat melihat reaksi terkejut yang terlakar pada wajah itu semasa dia diperkenalkan. Masih sama seperti 5 tahun lepas. Tidak banyak yang berubah melainkan kumis nipis yang menambahkan manisnya adam ini. Kononnya, dialah jejaka idaman malaya. Uwekk, mahu termuntah aku mendengarkan kata-kata ego lelaki itu. Eleh, tok wan aku kat Kuala Kedah lagi handsome la.

"Masih setia lagi awak dengan baju kurung tu ye?" suka hati aku la. Menyampah rasanya nak tengok muka lelaki itu. Menyakitkan hati.

Kalau ikutkan rasa hatinya, mahu saja dia cabut balik rumah. Pelik bebenor ke pakaian yang dia pakai. Macam tak pernah tengok orang pakai baju kurung dengan tudung agaknya! Patut lah, hidup tak berdunia gini lah jadinya.
kat opis tu, Cuma ada tiga staf perempuan termasuk dia. Kak Hamidah, wanita berusia pertengahan 30-an, memang cantik tapi sayangnya dia tak pakai tudung. Janda beranak 2, seorang yang peramah, mudah menghulurkan senyuman. Yang seorang lagi, Jasmin Yusrina. Awal 20-an, sama spesies jugak. Rambutnya memang cantik, ala-ala iklan pantene. Kan lagi cantik kalau tutup, jadi jugak iklan Sun Silk wardina tu. Dan dari Kak Hamidah, dia tahu Jasmin Yusrina ni dah lama admire kat musuh ketat dia! Patut lah jeling semacam saja bila musuh ketat aku tu berbual dengan aku. ambil lah, sorry to say, mamat tak cukup aqal tu dah lama mati dalam hidup aku.

Kalau tidak memandangkan, Ayah Ude yang meminta tolong, mati hidup balik takkan dia nak menayakan dirinya sendiri. Ada ke patut, Ayah Ude suruh dia merepairkan staf kat opis dia. Bunyi macam pelik! Tapi, bila dia dah berada dalam suasana opis ni, memang betul apa yang Ayah Ude katakan.

"Achik Yaza, tolonglah Ayah Ude ye," Ayah Ude memang power memujuk orang. Merayu saja, ramai lah yang simpati kat dia. Patut lah, arwah Mak Ude tertangkap cintan.
"Nak tolong bagaimana Ayah Ude? Orang belajar repair sistem, bukannya repair orang," Ayah Ude ni sihat ke idak.
"Ayah Ude tau, Achik yaza boleh tolong Ayah Chik. Kita sama-sama tarbiyyahkan staf kat opis Ayah Ude tu. Sedih Ayah Ude, sok mati mana lah tau. Apa yang Ayah Ude nak jawab kat masyhar? Mereka semua anak buah Ayah Ude, tanggungjawab Ayah Ude. Terasa berat dosanya kalau Ayah Ude tak berupaya nak bawa mereka ke arah kebaikan,"

Mula dah. Sejak Ayah Ude insaf dua tiga menjak ni (berkesan sungguh ceramah walid kat sural al-Ikram), bukan sekali dua dia disogokkan dengan kerisauan Ayah Ude. Katanya biar lah perniagaan yang dijalankan mendatangkan keuntungan yang tidak akan membakar dia di akhirat. Malah ia mampu menolongnya untuk melangkah tanpa tersungkur di titian Siratulmustaqim. Tidak cukup dengan itu, Ayah Ude merasuah dia. Pakej menunaikan umrah jika dia setuju dengan usul Ayah Ude. Pandai lah tu. Tambah pulak, umi dan walid menyokong. Makin beria lah.

No comments:

Post a Comment