Thursday, February 18, 2010

Atira - 44

Beberapa ketika kemudian, Aiman mengucapkan terima kasih kerana memberikan peluang untuk dia berkata-kata. Satu tepukkan gemuruh diberikan kepadanya oleh semua pelajar yang ada di perhimpunan tersebut. Ketika dia ingin melangkah turun dari tempat bercakap, cikgu Omar telah berada di situ meminta dia berdiri seketika kerana cikgu Omar ingin membuat pengumuman.

"Saya tak akan ambil banyak masa memandangkan nanti ada aktiviti yang akan berlangsung. Saya hanya ingin memperkatakan beberapa perkara penting untuk kamu semua. Seperti yang kamu sedia maklum, Wan Kamaruzaman yang menjadi penolong ketua pengawas untuk tahun lepas telah berada di tingkatan enam atas dan dia dilantik menjadi ketua pengawas pada tahun ini di bantu oleh Rosilawati yang dilantik menjadi penolong ketua pengawas. Jadi saya hanya ingin memberitahu kamu semua siapakah penolong ketua pengawas dan penolong kepada Rosilawati yang telah dipersetujui oleh guru-guru sekolah ini" kata cikgu Omar sambil memandang pelajar-pelajar di depannya. Aiman yang berada dibelakangnya tergaru-garu kepala tidak mengerti tujuannya berdiri di situ.

"Di persilakan Atira Hj. Arsad untuk datang ke depan perhimpunan ini" panggil cikgu Omar menyebabkan Atira berjalan keluar dari perhimpunan sekolah untuk berdiri di tepi Aiman. Semua pelajar memberikan tepukan yang gemuruh kepada Atira. Bagi mereka, Atira memang layak kerana mereka sedia mengenali Atira yang telah menjadi pengawas sejak mula bersekolah dan pelajar perempuan itu amat bertanggungjawab dalam menjalankan tugasnya. Aiman yang berdiri di tepinya itu tersenyum.

"Tahniah Atira" katanya kepada Atira. Gadis tersebelahnya itu hanya menundukkan wajah.

"Baiklah, Dengan ini pihak sekolah telah melantik Aiman bin Hasan sebagai penolong ketua pengawas yang baru dan akan bantu oleh Atira Hj. Arsad. Seperti tahun ini, sekiranya ke dua-dua pelajar ini masih ada bersama kita, Aiman akan dilantik menjadi ketua pengawas dan Atira akan dilantik menjadi penolongnya dan kita akan melantik dua orang lagi pembantu dari pelajar tingkatan enam rendah sebagai calon untuk mengantikan mereka berdua" kata cikgu Omar di sambut tepukkan yang gemuruh dari pelajar-pelajar sekolah tersebut. Di belakang cikgu Omar, wajah Aiman memucat putih dan di sebelahnya Atira berdiri sambil tersenyum gembira.

"Cikgu.. mana boleh macam nih. Cikgu tak tanya saya dulu" kata Aiman. Setelah selesai perhimpunan sekolah, dia segera menemui cikgu Omar yang sedang berada di biliknya.

"Cuba dulu Aiman. Saya rasa awak mampu. Ramai pelajar hormatkan awak" kata cikgu Omar sambil menyaksikan pelajar yang berdiri di depannya itu tunduk. Kejadian di dalam tandas sekolah yang didengarinya telah menyebabkan dia menceritakan kepada pengetua sekolah. Cadangannya untuk melantik Aiman telah dipersetujui oleh pihak sekolah.

"Assalamualaikum" satu suara di luar pintu menangguhkan perbincangan mereka. Cikgu Omar bangun untuk membuka pintu sementara Aiman kekal berdiri sambil menundukkan wajah, mencari-cari jalan untuk menolak pelantikan yang di buat oleh pihak sekolah.

"Ha.. kenapa kamu menundukkan wajah Aiman" suara Ustaz Nasir menyebabkan Aiman mengangkat wajahnya. Satu senyuman paksa diberikan kepada gurunya itu yang sedang berdiri di depannya bersama cikgu Omar.

"Duduk tuan" kata cikgu Omar lagi ke arah seseorang yang datang bersama Ustaz Nasir. Aiman tidak menoleh, dia tidak berminat untuk mengetahui siapa yang hadir bersama Ustaz Nasir, baginya dia perlu menolak tugas yang diberikan kepadanya terlebih dahulu. "Dia tak nak jadi penolong ketua pengawas" sambung cikgu Omar kemudian. Aiman tersenyum kelat.

"Aiman, pelantikkan bukan di buat untuk menyusahkan awak. Tapi ianya amanah yang di berikan kepada awak. Awak perlu menjalankan tanggungjawab itu walaupun awak tak suka. Tugas kita sebagai Khalifah Allah di bumi ini. Walaupun awak tidak ingin menjadi pemimpin namun telah di lantik, awak perlu menjalankan tugas itu. Pemilihan ke atas awak itu adalah perintah ke atas awak untuk kebaikkan semua" nasihat dari cikgu Nasir bergema di hatinya seketika. Matanya memandang cikgu Omar meminta simpati namun apabila memandang kening mata cikgu Omat yang terangkat sedikit.

"Bukankan awak selalu mengikut nasihat daripada Ustaz Nazir. Ha.. nih dia dah bagi nasihat yang baik untuk awak. Awak kena ikut Aiman" kata cikgu Omar menyebabkan Aiman terkelip-kelip memandangnya tidak mampu memberi alasan. Kebiasaan yang menjadi alasan baginya telah digunakan oleh cikgu Omar. Pelajar itu mengaru-garu kepala sendiri menyebabkan cikgu Omar tersenyum.

"Okay Aiman. Hal tu, kita akan bincang kemudian. Ini ada satu lagi penting untuk awak" kata cikgu Omar menarik kembali pandangan wajah Aiman yang masih tidak berpuas hati.

"Begini Aiman, setelah di cadangkan oleh seseorang, kami nak minta awak mewakili pihak sekolah untuk pertandingan Tilawah Al-Quran pada hari ini" kata-kata dari Ustaz Nasir menyebabkan wajah Aiman lebih berubah. Kejutan yang tertera di wajahnya itu turut mengejutkan cikgu Omar.

"Kenapa Aiman, awak macam nampak hantu aja?" kata cikgu Omar sambil tersenyum.

"Ya Allah cikgu. Kenapa saya pula. Ini dah kes berat nih" kata Aiman.

"Sebab Ayah Aji yang mencadangkan Iman mewakili sekolah pada hari ini. Ayah Aji rasa Aiman tentu sudi" kata satu suara di belakangnya menyebabkan Aiman menoleh.

"Ayah Aji..!" suara Aiman penuh hormat memandang orang yang dipanggil Ayah Aji itu. Kemudian dia berjalan ke arah orang yang dikenalinya itu untuk bersalam dan mencium tangan gurunya. Cikgu Omar dan Ustaz Nasir yang melihat keadaan itu tersenyum dalam diam, kagum dengan orang yang berketerampilan warak itu yang amat di hormati oleh Aiman.

"Ayah Aji bukan nak memaksa Iman, tapi sebagai guru Iman, Ayah Aji berharap Iman tak menghampakan Ayah Aji. Lagipun Aiman boleh mensedekahkan surah yang dibaca itu kepada Arwah ayah Iman. Ayah Aji sendiri akan mengikut bacaan Iman nanti dalam hati" renungan anak arwah sahabatnya itu di sambut dengan senyuman yang ikhlas. Mata mereka berdua bertatapan seketika, cikgu Omar dan Ustaz Nasir memandang mereka berdua dengan hati yang lapang.

Atira terkelip-kelip mata memandang lelaki yang berdiri di depannya dengan pandangan tidak percaya. Tangannya yang lincah mengacau air yang perlu di sediakan untuk tetamu yang datang dari sekolah lain pada hari tersebut tertangguh dengan kehadiran lelaki itu. Aiman hanya tersenyum menyambut pandangan Atira yang memandangnya dari atas dan bawah.

"Kenapa Atira tengok abang Aiman macam tu. Geram ya" kata Aiman sambil tersenyum.

"Abang Aiman tengkorak kau" kata Atira menyebabkan Aiman tersenyum.

"Kot ya pun sukakan abang Aiman, jangan la sebut nama abang Aiman dengan manja, tergoda abang Aiman nih. Pula tu, tengok abang Aiman macam nak terkam. Ayah Aji nampak nanti, dilekaskan perkahwinan kita, alahai bertuahnya abang Aiman" kata Aiman lagi.

"Kenapa kau pakai macam nih Aiman" tanya Atira laju bila melihat Aiman lengkap berbaju melayu yang masih belum dibutang, berwarna putih dan bersongkok, sementara di tangan lelaki itu sehelai sampin biru yang masih belum di pakai, kata-kata dari Aiman seketika tadi di biarkan berlalu.

"Abang Aiman nak pergi ke laut nih. Jadi nelayan. Nih unifon nelayan abang Aiman kalau Atira nak tahu" kata Aiman, bibirnya mengukir senyuman lagi.

"Kau nih biar betul"

"Abih, Atira ingat abang Aiman nak berjoget ker"

"Erm"

"Atira"

"Erm"

"Tolong pakaikan sampin nih untuk abang Aiman. Tak reti la" pinta Aiman sambil menghulurkan sehelai sampin biru itu kepada gadis di depannya.

"His..mengada-ngada. Abih masa tiap kali beraya dulu kau pakai sampin. Siapa yang pakaikan" tanya Atira geram, tangannya mengambil sampin yang di hulurkan kepadanya.

"Dulu mak abang Aiman yang pakaikan" kata Aiman sambil tersenyum.

"Kau nih memang teruk. Malas aku nak pakaikan sampin nih untuk kau" luah Atira sambil tangannya pantas menyarungkan sampin itu ke tubuh Aiman. Seterusnya menarik-narik sampin itu untuk di ikat. "Duduk tu dediam. Karang aku main ikat aja nih ha" sambungnya lagi bila Aiman mengerakkan pinggannya seketika, Aiman hanya tersenyum bila jari-jari putih Atira mula memperkemaskan ikat sampin yang telah dipasang oleh gadis itu di pinggannya.

"Aduh.. ketat la Atira. Abang Aiman tak selesa macam nih"

"Ngada-ngada pula kau nih. Minta aku yang ikat, lepas tu tak puas hati pula" wajah Atira mula garang, tangannya kembali membuka sampin tersebut itu seterusnya memasangnya semula ke tubuh Aiman yang berdiri di depannya.

"Ha.. dah siap... pergilah kau ke laut nuh berkawan dengan dugong" katanya kepada Aiman menyebabkan lelaki itu ketawa sambil menyeluk saku seluarnya.

"Nih.. butang baju melayu. Tolong pasangkan" minta Aiman lagi sambil menghulurkan lima butang baju melayu yang di ambil dari saku seluarnya.

"Kau nih tak boleh ker kalau tak menyusahkan aku. Mengada-ngada macam budak-budak" kata Atira setelah butang baju melayu yang berwarna biru itu mula berkilau dalam tangannya. Atira memandang sekeliling kemudian memadang ke arah Aiman yang sedang berdiri di depannya.

"Mari sini" kata Atira sambil berdiri di atas tanah yang agak tinggi. Ketinggian Aiman yang lebih sedikit darinya itu menyebabkan dia terpaksa mencari tempat yang agak tinggi untuk berdiri bagi memudahkan dia memasang butang baju melayu.

"Jangan la marah Atira, kalau bukan kau yang pasangkan, siapa lagi" kata Aiman kemudian yang telah berdiri di hadapan Atira. Ketinggian mereka kini sama.

"Dah.. duduk diam-diam, aku pasang terbalik baru kau tahu" arah Atira sambil tangannya memasukan butang baju melayu itu ke tempat yang tersedia di baju lelaki itu. Aiman mendongakkan wajahnya sedikit untuk memudahkan gadis itu memasang butang baju melayu di lehernya.

"Tak payah la pasang semua. Kemas kan tiga aja. Dua butang lagi tu biarkan terbuka" kata Aiman apabila terasa Atira cuba memasang butang bajunya yang ke empat.

"Tak elok la tak pasang semua. Erm.. kalau pasang semua, nampak kemas. Lagipun aku suka kalau tengok lelaki yang pakai baju melayu yang memasang semua butang baju melayunya" kata Atira. Tangannya telah memasukkan butang baju melayu terakhir untuk dipasang.

"Okay.. siap, kau boleh pergi" kata Atira kemudian sambil melihat lelaki di depannya itu mengerakkan lehernya seketika.

"Ketat sangat ker" tanyanya bila melihat reaksi Aiman yang kurang selesa.

"Agak ketat, tapi tak apa. Abang Aiman selesa" kata Aiman. "Terima kasih ya Atira" sambungnya lagi sebelum berpaling untuk pergi.

"Aiman..!" panggil Atira menyebabkan langkah Aiman terhenti.



No comments:

Post a Comment