Tuesday, February 9, 2010

Atira - 37

Langit cerah, awan melukiskan warna putih kapas pada latar biru yang terbentang menjadikan langsir alam itu bertebaran di tolak jari-jari angin yang tinggi cuba menyentuh mentari yang sedang mengintai sebuah kereta meluncur laju mengejar tujuan. Di dalam kereta, Daus atau Firdaus yang menjadi pemandu bersiul-siul riang, sesekali jelingan matanya menoleh, membelai wajah Ina yang berada di tempat penumpang hadapan. Hatinya penuh dengan kasih kudus buat gadis itu seketika sebelum matanya menatap cermin pandang belakang, Acik dan Fika sedang berbual-bual seperti berbisik seakan ada sesuatu yang mereka ceritakan sementara Aiman hanya memandang ke luar jendela, melihat sawah padi yang menemani perjalanan mereka dengan setia. Sahabatnya itu banyak berubah sejak pulang bercuti beberapa bulan lalu. Sikap Aiman yang sering menghiburkan masih ada, cuma lelaki itu kerap dilihatnya termenung jauh seakan ada sesuatu yang menganggu.

"auh menung Aiman" tegur Daus yang sedang menumpukan perhatian kepada jalan yang dilalui mereka memulakan perbualan untuk mengusir sunyi yang berirama di dalam kereta.

"Tak lah..kat tempat duduk belakang nih aja" jawab Aiman mendatar menyebabkan Fika dan Acik ketawa.

"Ya lah!ya lah kau tengok apa tu?" tanyanya kembali setelah diusik oleh Aiman.

"Aku tengok sawah padi. Tak sama ngan kampung aku. Kat kampung aku ada banyak tali air. Tapi kat sini aku nampak hanya petak-petak sawah aja" jawab Aiman, matanya masih menatap hujau sawah hingga ke kaki gunung itu berombak-ombak di tiup angin.

"Memang la tak sama Aiman. Kita nih kat mana" celah Fika. Ina yang sedang bertukar senyuman dengan Daus menoleh ke kiri, menatap sawah padi yang menyahut renungan gadis itu lembut.

"Aku tahu la, tapi teringat aja"

"Kampung kau kan ada laut dan pantai. Kat sana ada sawah juga erk" tanya Acik pula memanjangkan perbualan antara mereka berlima.

"Ada.. kat kampung aku semua ada. Ada laut, ada sawa ada ladang getah, ladang kelapa sawit, ladang gandum, ladang anggur, ladang emas, ladang "

"Dah.. jangan nak mengarut" suara Daus memotong kata-kata Aiman sebelum lelaki itu sempat menghabiskan percakapannya.

"Ala.. aku mengarut aja. Bukan mencarut. Wehhh.. bila nak sampai nih. Dah lenguh aku" sahut Aiman pula.

"Kejap la..baru aja bergerak. Mengikut maklumat yang di katakan oleh abang Malik, jarak tasik tu 60 km. baru aja lepas 37 km. Ha.. jalan pun dah mula memanjat bukit nih" kata Daus kepada mereka semua.

Aiman menoleh ke luar jendela, petak-petak sawah kini telah di gantikan dengan hujau hutan yang merimbun berdaun lebat. Batang-batang pohon yang berwarna putih berkulit licin yang tidak dikenalinya itu ditatap seketika sebelum tingkap pintu kereta di turunkan perlahan. Bayu panas menerjah masuk membawa haruman hutan itu ke hidungnya sementara telinganya dapat menangkap suara deruman air menerjah ke batu yang semakin kedengaran mengiringi perjalanan mereka menujuk ke puncak.


No comments:

Post a Comment